Attributes and Values for the Development of Games for the Elderly

Authors

  • Artur Martins Mol Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Hebert Phillipe Martins Pereira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Ana Luiza do Nascimento Guercy Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Michelle Nery Nascimento Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Mônica da Consolação Machado Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Lucila Ishitani Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2021v9n2p3-24

Keywords:

Digital games. Older people. Means-end theory. Values.

Abstract

With the increase of life expectancy, a healthy aging turned to be an important topic for the society. Digital games have the potential to improve leisure time and social connection of older people, besides being an option that can benefit cognitive functions. However, most of the digital games currently available on the market are aimed at the young people and have content and characteristics that are generally unattractive to older people. In order to identify the attributes and values in games that are interesting from the perspective of the older people, the means-end theory was applied. For this purpose, interviews were conducted with 22 participants aged 60 and over, using the laddering technique, which allows to generate, as one of its results, a Hierarchical Value Map (HVM). The HVM built allowed the understanding of the relations among the attributes, consequences and values reported by the participants. The 16 attributes identified, together with the 12 consequences and 12 values contribute to the development of games with a focus on older people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Artur Martins Mol, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Programa de Pós-Graduação em Informática da PUC Minas

Hebert Phillipe Martins Pereira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Programa de Pós-Graduação em Informática da PUC Minas

Ana Luiza do Nascimento Guercy, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Programa de Pós-Graduação em Informática da PUC Minas

Michelle Nery Nascimento, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Programa de Pós-Graduação em Informática da PUC Minas

Mônica da Consolação Machado, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Programa de Pós-Graduação em Informática da PUC Minas

Lucila Ishitani, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Programa de Pós-Graduação em Informática da PUC Minas

Published

2021-11-25

How to Cite

MOL, Artur Martins; PEREIRA, Hebert Phillipe Martins; GUERCY, Ana Luiza do Nascimento; NASCIMENTO, Michelle Nery; MACHADO, Mônica da Consolação; ISHITANI, Lucila. Attributes and Values for the Development of Games for the Elderly. Abakós, Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 3–24, 2021. DOI: 10.5752/P.2316-9451.2021v9n2p3-24. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/abakos/article/view/24570. Acesso em: 20 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos completos / Full papers

Most read articles by the same author(s)