USED TERRITORY AND THE WOMEN TEACHERS FROM THE ACRE AMAZON

living and teaching in the rural area of Feijó, Acre state, Brazil

Authors

  • Letícia Mendonça Lopes Ribeiro Universidade Federal do Acre
  • Adriana Ramos dos Santos Universidade Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p26-48

Keywords:

Women teachers from the Acre Amazon, Used territory, Agrarian reform

Abstract

The objective was to identify which personal and professional decisions of women teachers in the Acre Amazon are influenced by the characteristics of the rural area of Feijó, which is the used territory where they live and work. The theoretical framework was based on Milton Santos' interpretation of the used territory and how it is identified in Feijó. The production and analysis of data was made from the 10 semi-structured interviews carried out with women teachers from the Acre Amazon, participants of the research. It was identified that the decision to have a private property, through agrarian reform programs, is the priority of families in this territory; education and other public policies are secondary achievements. The option for teaching is a decision that dialogues with the lives of women teachers in this territory because teaching and domestic work are the only professions with a large offer for women in rural areas. This research showed that there are many possibilities for studies that involve the Amazonian territory and for those who teach in Rural Education in the North region of Brazil: men and women teachers of the Brazilian Amazon.

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Author Biographies

Letícia Mendonça Lopes Ribeiro, Universidade Federal do Acre

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Minas Gerais. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Acre. Doutora em Educação pela PUC Minas. Professora Adjunta de Didática e Estágios na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Possui experiência em Educação Básica pública (Educação Infantil, Ensino Fundamental, Educação de Jovens e Adultos, Ensino Técnico) e em Educação Superior (disciplinas lecionadas em cursos de licenciatura, programas de pós-graduação e programas especiais de formação inicial e continuada de docentes).

Adriana Ramos dos Santos, Universidade Federal do Acre

Graduada em Ciências Biológicas e Pedagogia pela Universidade Federal do Acre. Mestra em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora do curso de Pedagogia, cursos de Licenciatura e da Pós-graduação - Mestrado profissional em ensino de Ciências e Matemática e na Pós Graduação "Stricto Sensu", PPGE - Mestrado em Educação na Universidade Federal do Acre. Desenvolve estudos e pesquisas nas seguintes linhas: Educação Ambiental, Ensino de Ciências, Formação e Prática docente, Formação de professores e tecnologias digitais.

 

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Published

2023-07-27

How to Cite

RIBEIRO, Letícia Mendonça Lopes; SANTOS, Adriana Ramos dos. USED TERRITORY AND THE WOMEN TEACHERS FROM THE ACRE AMAZON: living and teaching in the rural area of Feijó, Acre state, Brazil. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 26–48, 2023. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p26-48. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/30761. Acesso em: 30 sep. 2025.