Open educational resources: a systematic review of the literature

uma revisão sistemática da literatura

Authors

  • Andressa Algayer da Silva Moretti UNESP
  • Helena Martínez Avila de Mello Unesp
  • Camila Fernanda Dias Pavaneli Unesp
  • Thiago Aparecido Cetroni Unesp
  • Dhebora Souza Umbelino Silva Unesp
  • Clever Ricardo Guareis de Farias USP

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p59-83

Keywords:

Open Educational Resources. Open education. Teaching and learning

Abstract

Open Educational Resources (OER) are teaching and learning materials that teachers and students can use, modify, and share freely and openly, fostering collaboration and innovation in education. This research aims to understand how Open Educational Resources (OER) are being explored in scientific research published in the Portuguese language. The research adopted the method of systematic literature review (SLR), using the CAPES Periodical Portal database as a source of reference. A total of 32 articles were selected, comprising the research corpus. This study revealed a limited number of articles in the Portuguese language addressing the topic, with the majority being predominantly theoretical studies. However, Open Educational Resources (REA) have been the subject of investigation in various educational areas and teaching modalities, particularly in the context of distance learning. Another identified factor was the low adoption of reusing Open Educational Resources (REA) for teaching, coupled with a lack of awareness among educators about where and how to find such resources on the Internet and adapt them to their teaching context. It is essential to continue investigating in order to valorize and promote their use in educational practice across various teaching modalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Algayer da Silva Moretti, UNESP

Doutoranda em Educação para a Ciência (UNESP - campus Bauru), possui Bacharelado em Engenharia Ambiental pela UTFPR (2013) e Licenciatura em Química pela UTFPR (2019). Mestre em Engenharia de Edificações e Saneamento pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2015).

Helena Martínez Avila de Mello, Unesp

Mestranda em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" – Campus de Araraquara. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Atividade e Desenvolvimento Infantil - GEPADI da Unesp de Marília.

Camila Fernanda Dias Pavaneli, Unesp

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências,
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Campus de Marília.

Thiago Aparecido Cetroni, Unesp

Doutorando em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" – Campus de Araraquara, Mestre em Análise e Planejamento de Políticas Públicas pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" – Campus de Franca. Membro do grupo de pesquisa Políticas Públicas para o Desenvolvimento Social da Unesp de Franca.

Dhebora Souza Umbelino Silva, Unesp

Doutoranda em Comunicação na Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" – Faac Campus de Bauru. Mestre em Educação. Docente na Fatec - Faculdade de Tecnologia e FHO - Fundação Hermínio Ometto.

Clever Ricardo Guareis de Farias, USP

Professor Doutor associado da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Doutorado em Ciência da Computação - University of Twente.

 

Referências

AMIEL, T.; DURAN, M. R. C. Desafios do trabalho com recursos educacionais abertos na formação inicial docente. Revista Em Rede, p.76-92, 2015.

AMIEL, T., GONSALES, P., SEBRIAM, D. Recursos educacionais abertos no Brasil: 10 anos de ativismo. Em Rede - Revista De Educação a Distância, 2018, 246–258. https://doi.org/10.53628/emrede.v5i2.346

BASTOS, G; CARVALHO, M. Inovação pedagógica na Universidade aberta: um ecossistema de recursos e práticas educacionais abertas. Revista Ciência e Informação., Brasília, DF, v.48 n.3, (Supl.), p.210-219, set./dez. 2019

BUTCHER, N. A Basic Guide to Open Educational Resources. British Columbia/Paris: COL e UNESCO, 2011. Disponível em <http://www.col.org/resources/publications/Pages/detail.aspx?PID=357>. Acesso em 15 de abril de 2023.

BRANCO, S.; BRITTO, W. O que é Creative Commons? Novos modelos de direito autoral em um mundo mais criativo. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

BRASIL. PNE (2014-2024). Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm>. Acesso em 22. mai 2023.

COSTA, A. B; ZOLTOWSKI, A. P. C. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER. Sílvia. H.; DE PAULA COUTO. Maria Clara P.; HOHENDORFF Jean von. Manual de Produção Científica. Porto Alegre: Penso, p.55-70, 2014.

FERREIRA, G. M. S.; CARVALHO, J. S. Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais: considerações críticas. Revista Educ. Soc., Campinas. v. 39, n. 144, p.738-755, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NbgrrcTbHhSvLKZWxZcCBCD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 06 abr. 2023.

FERREIRA, L. H; MATEUS, P. G; MORETTI, A. A. S. A Teoria da Aprendizagem Significativa em pesquisas na área de Ensino de Ciências da Natureza: uma revisão sistemática da literatura. Revista Espaço Pedagógico, v. 29, n. 2, 2022. p. 444-468, 2022.

GALVÃO, M. C. B; RICARTE, I. L. M. Revisão Sistemática da Literatura: conceituação, produção e publicação. Revista Logeion: Filosofia da Informação. v. 6 n. 1, p.57-73, 2020.

GONSALES. P. Recursos educacionais abertos (REA) e novas práticas sociais. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação, Inovação e Saúde. 2016.

GONSALES, P. Os desafios de educar na cultura digital. Fundação Vanzolini. 17 jun. 2021. Disponível em: https://vanzolini.org.br/blog/educacao/os-desafios-de-educar-na-cultura-digital/#:~:text=Em%20abril%20de%202012%2C%20a,p%C3%BAblica%20e%20 de%20pr%C3%A1ticas%20educativas. Acesso em: 12 mai. 2023.

INICIATIVA EDUCAÇÃO ABERTA. Conferência Geral da UNESCO aprova Recomendação sobre Recursos Educacionais Abertos. Iniciativa Educação Aberta, 27, novembro, 2019. Disponível em: < https://aberta.org.br/recomendacaorea/> Acesso em: 01 abr. 2023.

JACQUES, J.; MALMANN, BAGETTI, S. Recursos Educacionais Abertos para mobilização do conhecimento em educação de forma crítica. ETD - Educação Temática Digital. 21. 1044-1059. 10.20396/etd.v21i4.8652434.

JACQUES, J. S. Potencialidades dos REA no Ensino-aprendizagem Mediado por Tecnologias em Rede. Revista EaD em Foco, v.7, n.1, p.15-26. 2017. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/download/551/241/2643. Acesso em: 22 mai. 2023.  

MALLMANN, E. M.; NOBRE, A. M. F. Um canal aberto no ensino superior? MOOC e REA no mundo digital. Guadalajara, v. 9, n. 2, p. 24-41, 2017.Disponível em <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?scripst=sci_arttext&pid=S1 665-61802017000300024&lng=es&nrm=iso>. Acesso em: 22 mai. 2023.

MAZZARDO, M. D. Recursos educacionais abertos: inovação na produção de materiais didáticos dos professores do Ensino Médio. Tese (Doutorado em Educação). 2018. Universidade Aberta, Lisboa, Portugal, 2018. Disponível em:<http://hdl.handle.net/10400.2/7788> Acesso em: 15 de abril de 2023

MORALLES, V. A; BEGO, A. M. Intersecção entre a formação continuada de professores e as várias tipologias de saberes docentes nas pesquisas brasileiras. Revista Brasileira Pós-Graduação, v. 16, n. 35, p. 1-31, 2020.

NAKASHIMA, R, H, R.; SILVA, D. B. Tecnologias no ensino de história: produção de recurso educacional aberto. Revista Observatório. v. 4, n. 6, p. 965 -984. 2018. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4569. Acesso em: 22 mai. 2023.

PEREIRA, A. M. A. Uso de recursos educacionais abertos (REA) na educação superior/uab: sonho ou realidade? 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

PESTANA, F.; CARDOSO, T. Utilização da Wikipédia por Estudantes e Professores: (des)encontros entre práticas educacionais abertas?. Revista Diálogo Educação. v.18, n. 56, p. 108- 127. 2018.

SILVA, C. T.; RODELLO, I. A. Elementos de motivação e barreiras na utilização de recursos educacionais abertos: um estudo entre uma instituição de ensino superior brasileira e uma alemã. Revista brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia. v.13, n.2, p.61-77. 2020.

SANTANA, B.; ROSSINI, C.; PRETTO, N. L. Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas e políticas públicas. 1.ed. Editora EDUFBA. Salvador, 2012. Disponível em: https://www.aberta.org.br/livrorea/livro/livroREA-1edicao-mai2012.pdf. Acesso em: 22 mai. 2023.

SANTOS, A. I. Recursos Educacionais Abertos no Brasil: o estado da arte, desafios e perspectivas para o desenvolvimento e inovação. Cetic. São Paulo. p.1-71, 2013.

SECO, C.; QUINTAS-MENDES, A. OpenStax Connexion versus Wikibooks: Análise comparativa de plataformas de suporte a livros abertos Education in the Knowledge Society, vol. 17, no. 4, 2016, pp. 53–74.

UNESCO. Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing Countries. 2002. Disponivel em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000128515. Acesso em: 19 mai. 2023.

UNESCO. Open educational resources:  the way forward deliberations of an international community of interest. 2008. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000157987/PDF/157987eng.pdf.multi. Acesso em: 19 mai. 2023.

UNESCO. New UNESCO Recommendation will promote access to educational resources for all. 2019. Disponível em: < https://www.unesco.org/en/articles/new-unesco-recommendation-will-promote-access-educational-resources-all?fbclid=IwAR2V4_5J4UEpLQsJ7YQcTsuk3OgjoZXtGZa3dNJMT_x62fkJ92YEqC0NF3o> Acesso em: 01 abr. 2023.

Published

2024-09-03

How to Cite

MORETTI, Andressa Algayer da Silva; MELLO, Helena Martínez Avila de; PAVANELI, Camila Fernanda Dias; CETRONI, Thiago Aparecido; SILVA, Dhebora Souza Umbelino; FARIAS, Clever Ricardo Guareis de. Open educational resources: a systematic review of the literature: uma revisão sistemática da literatura. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 12, n. 21, p. 59–83, 2024. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p59-83. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/31829. Acesso em: 30 sep. 2025.