Harassment in Educational Environments

how are Brazilian Universities Dealing with it?

Authors

  • Stefania de Castro Helmold PUCMINAS
  • Cristiana Trindade Ituassu UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p84-104

Keywords:

moral harassment, sexual harassment, HEI

Abstract

Harassment has become a topic of recognized importance every day for different organizations, although it is rarely studied outside the business context. In a scenario of rising numbers of higher education students in the country, this study aimed to understand how episodes of harassment occur within universities. The topic was approached using a digital questionnaire, with 2,525 responses, analyzed qualitatively using the Content Analysis method. It was possible to conclude that harassment is very present in the daily lives of students, teachers and workers at Higher Education Institutions, and that the lack of knowledge about the topic, combined with the unpreparedness of universities to deal with it, ends up contributing to the alarming numbers of violence within of the campuses. It is more common among female students, where few incidents are reported, sometimes due to lack of knowledge of institutional reporting mechanisms or fear of reprisals. When reported, cases of harassment rarely generate consequences for the attackers. This highlights the importance of studying topics related to harassment within universities, so that situations of this type do not compromise the quality of teaching, results, learning and health of students and workers.

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Author Biographies

Stefania de Castro Helmold, PUCMINAS

Mestranda em Administração pela Pontífica Universidade Católica de Minas Gerais. Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2019). Atualmente vinculada ao Núcleo de Estudos em Recursos Humanos e Relações de Trabalho (NERHURT), do PPGA - Programa de Pós-Graduação em Administração da PUC Minas, atuando principalmente nos seguintes temas: violência organizacional, gênero, sexualidade, assédio sexual e moral, migrações, ensino superior, andragogia, administração e pedagogia tradicional.

Cristiana Trindade Ituassu, UFMG

Doutora em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas de São Paulo. Mestre em Administração com ênfase em Mercadologia e Administração Estratégica pela Universidade Federal de Minas Gerais. Especialista em Gestão Estratégica de Marketing pela PUC Minas, onde se formou em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda. Professora Adjunta da área de Organizações, na Universidade Federal de Minas Gerais (Faculdade de Ciências Econômicas).

 

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Published

2024-09-03

How to Cite

HELMOLD, Stefania de Castro; ITUASSU, Cristiana Trindade. Harassment in Educational Environments: how are Brazilian Universities Dealing with it?. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 12, n. 21, p. 84–104, 2024. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p84-104. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/33585. Acesso em: 13 aug. 2025.