FIELD EDUCATION AND CHEMISTRY TEACHING

perceptions about the study plan in an agricultural family school

Authors

  • Wanderson Gomes Teixeira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Daniela Marques Alexandrino Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p505-531

Keywords:

Rural Education, Three Pedagogical Moments, Pedagogical Instrument.

Abstract

In this paper, we seek to reflect on the perception of subjects – teachers and students – in relation to teaching based on the Study Plan, from the perspective of the Pedagogy of Alternation, focusing on the curricular component of Chemistry. In methodological aspects, the research data were obtained through semi-structured interviews, direct observation and document analysis. The locus of the research was the Escola Família Agrícola (EFA) Bontempo, located in the Córrego do Brejo community, rural area of ​​the municipality of Itaobim-MG. The study participants are three teachers who work at the EFA and also five students, from the 1st to the 3rd series of Integrated High School. After the interviews, the full transcriptions were made and we used Content Analysis (Bardin). As a result of the analyses, we consider that the teachers' perceptions are closer to the principles of the Study Plan – questioning, transformation of ideas through dialogue and praxis. However, the students, in their responses to the interviews, show little knowledge of these principles, which are implemented in the school studied through the Three Pedagogical Moments. Therefore, we believe that it is important for the teaching-learning process of the students that they have clarity not only conceptually, but mainly practically, of the proposal they experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wanderson Gomes Teixeira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduado em Licenciatura em Educação do Campo com habilitação em Ciências da Natureza - Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Mestrado Acadêmico - Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Professor e Diretor - Escola Familiar Agrícola (EFA) Bontempo, Itaobim - MG. 

Daniela Marques Alexandrino, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduada em Engenharia Química - Universidade Santa Cecília (UNISANTA) e Licenciatura em Química - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Mestra em Química - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Doutora em Ciências - Universidade de São Paulo (USP). Professora Adjunta e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) - UESB.  ESB.  

 

REFERÊNCIAS

ARAÚJO, Laís Baldissarelli de. Os Três Momentos Pedagógicos como estruturantes do currículo. 2015. 150f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Santa Maria – RS, 2015.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

 BRUM, Julia Leticia Helmer. O plano de estudo e a integração dos conhecimentos na Pedagogia da Alternância. Orientador Roberto Telau. 2016. 89 p. Monografia (Especialização em Pedagogia da Alternância) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Barra de São Francisco – ES, 2016.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 10 jan. 2024.

CALIARI, Rogério. A presença da família camponesa na escola família agrícola: o caso de Olivânia. 2013. 563f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.

CHAVES, K. M. da S.; FOSCHIERA, A. A. Práticas de Educação do Campo no Brasil: Escola Família Agrícola, Casa Familiar Rural e Escola Itinerante. PEGADA - A Revista da Geografia do Trabalho, [s. l.], v. 15, n. 2, 2015.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011. 

FERREIRA, Marines Verônica; PANIZ, Catiane Mazocco; MUENCHEN, Cristiane. Os Três Momentos Pedagógicos em consonância com a Abordagem Temática ou Conceitual: uma reflexão a partir das pesquisas com olhar para o Ensino de Ciências da Natureza. Ciência e Natura, Santa Maria, v. 38, n. 1, p. 513-525, 2016. 

FRANCISCO JÚNIOR; Wilmo E.; FERREIRA, Luiz Henrique; HARTWIG, Dácio Rodney. Experimentação Problematizadora: fundamentos teóricos e práticos para a aplicação em salas de aula de ciências. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 30, n. 4, p. 34-41, 2008. 

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 47. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. 

FUNARI, Suélen Silveira. A compreensão de estudantes da escola do campo sobre sua realidade: contribuições dos 3 MP no ensino de Química na perspectiva dialógica freiriana. 2020. 143 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal do Pampa, Bagé – RS, 2020.

GIACOMINI, Alexandre; MUENCHEN, Cristiane. Os Três Momentos Pedagógicos como organizadores de um processo formativo: algumas reflexões. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 15, n. 2, p. 339-355, 2015.

GIMONET, Jean-Claude. Nascimento e desenvolvimento de um movimento educativo: as Casas Familiares Rurais de Educação e Orientação. In: Seminário Internacional da Pedagogia da Alternância: Alternância e Desenvolvimento, 1., 1999. Anais... Salvador: UNEFAB, 1999, p. 39-48.

GIMONET, Jean-Claude. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAS. Petrópolis: Vozes, 2007.

LIMA, Josiel Albino. Contextualização e ensino de Química na Educação Básica: uma estratégia para promoção de aprendizagem significativa. Revista Docentes, Fortaleza, v. 4, n. 9, p. 39-49, 2017. 

MASCARENHAS, Ana Débora Costa do Nascimento; DOS SANTOS, Arlete Ramos; MATIAS, Geysa Novais Viana. EDUCAÇÃO DO CAMPO E A PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA. 1., 2023, Vitória da Conquista. Anais... Vitória da Conquista: UESB, [S. l.], v. 1, 2024. Disponível em: http://anais2.uesb.br/index.php/seped/article/view/248. Acesso em: 23 jul. 2024.

MELO, Érica Ferreira; DA SILVA, Lourdes Helena. O plano de estudo na articulação entre os tempos e espaços da formação por alternância. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 10, n. 1, 2014. 

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social - Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 21. ed. 2002. p. 9-29. 

MONTEIRO, Alessandra da Silva. Uma proposta de sequência didática adaptada para o ensino de Química à luz dos Momentos Pedagógicos. 2023. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Instituto Federal Goiano, Ceres, 2023.

PANIZ, Catiane Mazocco; CENTA, Fernanda Gall; ARAÚJO, Laís Baldissarelli; MUENCHEN, Cristiane. Os três momentos pedagógicos como estruturantes de currículos: o estudo da realidade e os temas geradores na educação em ciências. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 26, n. 2, p. 249-266, abr./ago. 2018.

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO – PPP. Curso Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino Médio em Regime de Alternância. Escola Família Agrícola Bontempo, Itaobim-MG, 2022.

TEIXEIRA, Edival Sebastião; BERNARTT, Maria de Lourdes; TRINDADE, Glademir Alves. Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 227-242, 2008. 

VARGAS, Sônia Maria. Processos de formação e aprendizagem no meio rural: o continuum família-escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, s/v, n. 24, p. 95-106, 2003.

Published

2025-01-21

How to Cite

TEIXEIRA, Wanderson Gomes; ALEXANDRINO, Daniela Marques. FIELD EDUCATION AND CHEMISTRY TEACHING: perceptions about the study plan in an agricultural family school. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 12, n. 21, p. 486–513, 2025. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p505-531. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/33752. Acesso em: 13 aug. 2025.

Issue

Section

Ensino Médio no/do Campo, Contra Hegemonia e o Projeto Territorial Camponês