PRÁTICAS EDUCACIONAIS NO CAMPO E O MATERIALISMO HISTÓRICO-DIALÉTICO

Authors

  • Antelmara de Souza Silva Universidade Federal do Amazonas
  • Heloisa da Silva Borges Universidade Federal do Amazonas
  • Soliana de Souza e Souza Universidade Federal do Amazonas
  • Priscila Soares Lima Rede Estadual de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p387-406

Keywords:

Materialismo histórico-dialético, Educação do campo, Práticas, Educação

Abstract

In this work we share bibliographic research with general objective of analyze educational practices in the field, from the perspective of dialectical historical materialism. To this end, the following specific objectives were outlined: 1) Understand dialectical historical materialism, its foundations and implications for rural education; 2) Knowing the relationship between educational practices in the countryside and the class struggle in capitalist society; and 3) Highlight educational practices in the field in the context of the reproduction of social relations of production. Methodologically, this study was a Bibliographic Research, with a qualitative focus. The analysis carried out shows that it is essential to highlight that the adoption of dialectical historical materialism does not imply a deterministic view of reality. On the contrary, he starts from the premise that reality is socially constructed and, therefore, subject to transformation. By adopting this framework, it is possible to understand rural education as a space of possibilities, in which contradictions and social struggles can be faced and transformed, aiming at building a more just and egalitarian society.

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Author Biographies

Antelmara de Souza Silva, Universidade Federal do Amazonas

Pedagoga na rede Estadual de Educação e Qualidade de ensino do Amazonas (SEDUC-AM), especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), mestre em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFAM) e membro do Grupo de Pesquisa "Educação do Campo, Currículo e Formação de professores na Amazônia" (GPECAM).

Heloisa da Silva Borges, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFAM). Docente do Departamento de Administração e Planejamento e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FACED/UFAM). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo, Currículo e Formação de Professores na Amazônia (GPECAM).

Soliana de Souza e Souza, Universidade Federal do Amazonas

Mestre em educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), especialização em Psicopedagogia em clínica institucional pela Universidade Pitágoras Unopar, graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná. Membro do Grupo de Pesquisa GPECAM.

Priscila Soares Lima , Rede Estadual de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas

Professora da rede Estadual de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas (SEDUC-AM), doutoranda em Educação (PPGE/UFAM). Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Licenciada em Letras (UEA) e Bacharel em Ciências Biológicas (UFAM). Membro do grupo de Pesquisa GPECAM.

 

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Published

2025-01-21

How to Cite

SILVA, Antelmara de Souza; BORGES, Heloisa da Silva; SOUZA, Soliana de Souza e; LIMA , Priscila Soares. PRÁTICAS EDUCACIONAIS NO CAMPO E O MATERIALISMO HISTÓRICO-DIALÉTICO . @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 12, n. 21, p. 237–257, 2025. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p387-406. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/33862. Acesso em: 30 sep. 2025.

Issue

Section

Ensino Médio no/do Campo, Contra Hegemonia e o Projeto Territorial Camponês