NOTES ON THE ESSAY “THE CRISIS IN EDUCATION” BY HANNAH ARENDT

Authors

  • Duarte Bernardo Gomes Ministério Público de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p128-145

Keywords:

Contemporary Education, Crisis, Children and young people, Modern world, Hannah Arendt

Abstract

This article proposes to discuss the Crisis in education in the modern world, highlighting the tension between tradition and innovation, considering that education has the responsibility of preparing new generations for the existing world, but also recognizes that children represent something new and unexpected. For these reasons, the objective of the research is to highlight the role of education in transmitting a common world between generations. To achieve these objectives, the methodology used included bibliographical research that focused on the review and analysis of studies, books, journal articles and information extracted from electronic media pertinent to the topic studied. The results showed that education must protect the new (children and young people) from the old (the established world), while simultaneously preparing young people for the responsibility of renewing and maintaining the world they inherit. Thus, the results showed that education must protect the new - represented by children and young people - from the old, which is the already established world. At the same time, it is essential that this education prepares young people to take on the responsibility of renewing and preserving the world they inherit. Thus, we conclude that it is important for education to balance tradition and innovation, as well as authority and freedom, to promote harmonious and effective development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Duarte Bernardo Gomes, Ministério Público de Minas Gerais

Promotor de Justiça do Ministério Público de Minas Gerais. Foi assessor na Corregedoria Geral do Ministério Público de Minas Gerais. Ocupa a cadeira n. 34 da Academia de Letras do Ministério Público de Minas Gerais. Diretor da Revista oficial da Academia. Graduado em Direito pela Faculdade de Direito de São Bernardo do Campo em São Paulo e em Filosofia pela Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia em Belo Horizonte. Pós-graduado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestrado em Filosofia Social pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas em São Paulo. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

 

REFERÊNCIAS

ADEODATO, João Maurício. O problema da legitimidade: no rastro do pensamento de Hannah Arendt. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.

ARANHA, Maria Lúcia de A.  Filosofia da Educação. 2. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2005. 

ARENDT, Hannah. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo.10. ed. São Paulo: Forense Universitária, 2014.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 5. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002. (Coleção Debates)

ARENDT, Hannah. Responsabilidade e julgamento. Tradução de Rosaura Eichenberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

A VERDADE sobre A crise na Educação de Hannah Arendt. Palestrante: Mauricio Gomes. [S. l.]: Por outra Educação, 20 de set. 2019. 1 vídeo (9:25 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OEmNGSzOLRI. Acesso em: 10 maio 2024.

CANTO-SPERBER, Monique (org.) Dicionário de ética e filosofia moral. Tradução de Ana Maria Ribeiro- Althoff et al. São Leopoldo/RS: Editora Unisinos, 2003. v. 2.

CHAR, René. Œuvres complètes. Paris: Gallimard, 1983.

CHAR, René. [Frases]. [S. l.]: O Pensador, 1990.  Disponível em: https://www.pensador.com/frase/MTM5NzE/. Acesso em: 10 maio 2024.

CORREIA, Adriano. Hannah Arendt Filosofia passo a passo. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2007. v. 73.

DEWEY, John. Biografia de John Dewey. [S. l.]: Biografia, 2021. Disponível em: https://www.ebiografia.com/john_dewey/#:~:text= John%20Dewey%20(1859%2D1952),na%20experimenta %C3%A7%C3%A3o%20e%20na%20verifica%C3%A7%C3%A3o.

HANNAH Arendt e a Crise da Educação. Palestrante: Guilherme Freire [São Paulo], 15 jun. 2020. 1 vídeo (12:13 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jix8oRxogk0&t=430s. Acesso em: 22 mar. 2024.

KAFKA Franz. O castelo. Tradução de Modesto Carone. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

LIVRO - A crise na educação, de Hannah Arendt. Palestrante: Daniel Medeiros. [Curitiba]: Curso Positivo, 23 maio 2018. 1 vídeo (4:59 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=896LXQqKvQk. Acesso em: 22 mar. 2024.

SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIA. Anísio Spínola Teixeira (1900-1971). [São Paulo]: SBPC, 2024. Disponível em: https://portal.sbpcnet.org.br/presidentes-de-honra/anisio-spinola-teixeira-1900-1971/. Acesso em: 22 mar. 2024.

 TEIXEIRA, Pedro Rhavel; BRAVO, Margareth. “Ele” de Kafka: uma leitura arendtiana. Garrafa, v. 15, n. 42, p. 38-47. jan./jun. 2017. Disponível em: https://revistas.ufrj.br>index.php>garrafa>article>view. Acesso em: 22 mar. 2024.

Published

2024-12-12

How to Cite

GOMES, Duarte Bernardo. NOTES ON THE ESSAY “THE CRISIS IN EDUCATION” BY HANNAH ARENDT. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 12, n. 21, p. 128–145, 2024. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p128-145. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/33999. Acesso em: 25 aug. 2025.