THE EXPERIENCE OF INTERACTIVE HIGH SCHOOL IN PARÁ

the context of implementing the SEI project in a marajoara reality

Authors

  • Claudenildo da Silva Ladislau Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPA)
  • João Paulo da Conceição Alves Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p261-293

Keywords:

Ensino médio, Projeto SEI, Comunidade ribeirinha

Abstract

The production aimed to analyze the process of implementing secondary education through the Interactive Educational System (SEI Project) in a riverside community in the municipality of Portel/PA, from 2018 to 2021. The study was based on the assumptions of the qualitative approach, the historical and dialectical materialism as a research and field research method. We conclude that the Pará State Department of Education (SEDUC/PA) imposed the implementation of interactive high school through the SEI Project in Vila Gomes/municipality of Portel, as a strategy to replace in-person high school offered through the Modular Education System. teaching (SOME), thus demonstrating that the Pará government aligns itself with neoliberal logic, where there is no interest in dialogue with rural populations, but rather that another strategy be put into operation that combines low investment in education, the expansion of vacancies and better management of the educational process through the wide use of ICTs. Furthermore, there is a clear intention on the part of the intermediate management of SEDUC/PA in Marajó, and possibly the state government itself, to promote the scrapping of SOME as a way of justifying its replacement by the SEI Project.

Keywords: High School. SEI Project. Riverside Community.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudenildo da Silva Ladislau, Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPA)

Mestre em Educação e Cultura pelo Programa de Pós Graduação em Educação e Cultura - PPGEDUC/UFPA Campus de Cametá/Pa. Especialista em escola que protege pelo Instituto de Ciência da Educação - ICED da Universidade Federal do Pará - UFPA. Especialista em Educação Especial e Inclusiva pela faculdade FAMMA. Graduado em Pedagogia - UFPA - Campus do Marajó/Breves. Professor concursado das Séries/Anos Iniciais do Ensino Fundamental na SEMED/Breves desde setembro de 2007, lotado atualmente na E.M.E.F. Miguel Bitar como professor de Apoio Pedagógico. Técnico Pedagógico Educacional concursado na SEMED/Breves desde setembro de 2015, lotado atualmente no Conselho Municipal de Educação do Município de Breves/PA. Possui experiência como: Docente de turmas dos anos iniciais do ensino fundamental; Professor de Informática Educativa; Membro da Coordenação de Informática Educativa do Município de Breves/PA; Professor Comunitário do Programa Mais Educação. É associado à ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação).

João Paulo da Conceição Alves, Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPA)

 

 

 

Published

2025-01-21

How to Cite

LADISLAU, Claudenildo da Silva; ALVES, João Paulo da Conceição. THE EXPERIENCE OF INTERACTIVE HIGH SCHOOL IN PARÁ: the context of implementing the SEI project in a marajoara reality. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 12, n. 21, p. 359–391, 2025. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p261-293. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/34080. Acesso em: 13 aug. 2025.

Issue

Section

Ensino Médio no/do Campo, Contra Hegemonia e o Projeto Territorial Camponês