REFERENCES TO THE PEDAGOGY OF ALTERNATION IN REGULAR EDUCATION

a possibility for integral education in public schools in the countryside

Authors

  • Cecilia Maria Ghedini Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Rosane Berté Rede Estadual de Ensino do Estado do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p479-504

Keywords:

Rural education, Secondary Education, Catharina Seger State School of Basic Education.

Abstract

This study presents a proposal for teaching in public schools in the countryside with references from the Pedagogy of Alternation in regular education, in a High School Course for the Colégio Estadual do Campo Bom Jesus, in the municipality of Marmeleiro - PR, designed as a counter-proposal to the Comprehensive Education indicated by the state education management to these schools in the years between 2022 and 2024. The reference for this proposal was the experience of the Catharina Seger State School of Basic Education, in Palma Sola - SC, which organized teaching from the perspective of the Pedagogy of Alternation. This article shares the possibility of tackling the changes demanded by current education policies in high school courses in public schools in/of the countryside in Paraná, using the Alternation Pedagogy as a reference in regular education. This presents the process of implementing the proposal at the Catharina Seger State School of Basic Education, as well as the counter-proposal produced at the Bom Jesus State School of Rural Education. In the context of secondary education in public schools in/of the countryside, it is understood that training is needed to prepare young people for higher education and to develop professional aspects of work in the countryside.

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Author Biographies

Cecilia Maria Ghedini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Graduada Pedagogia - Supervisão/Orientação pela UNIJUÍ - Universidade de Ijuí - RS (1997), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2007), Doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ (2015), Pós-Doutorado pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNICRUZ) Santa Cruz do Sul RS (em andamento). Professora associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), nos Cursos de Pedagogia e Pós-graduação em Educação - Nível mestrado - Linha Sociedade, Conhecimento e Educação. Pesquisa temas como Educação do Campo, Escola Pública no/do Campo, Formação Continuada de Professores, Educação Popular e Movimentos Sociais Populares. Membro dos Grupos de Pesquisa Formação Humana, Educação e Movimentos Sociais Populares (GEFHEMP).

Rosane Berté, Rede Estadual de Ensino do Estado do Paraná

Mestre em Educação (2014), Especialista em Gestão Político-Pedagógica Escolar (2009) e graduada em Pedagogia (2006), pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - FB. Graduanda em Letras-Espanhol (UNIOESTE - Foz do Iguaçu). Professora Colaboradora do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Campus Francisco Beltrão (2011-2021). Pedagoga da Rede Estadual de Ensino do Estado do Paraná. Assessora Pedagógica no NRE de Foz do Iguaçu. Tem experiência na área da Educação, com ênfase nos seguintes temas: Escola Pública do Campo, Formação de Professores, Educação do Campo e Planejamento.

 

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Published

2025-01-21

How to Cite

GHEDINI, Cecilia Maria; BERTÉ, Rosane. REFERENCES TO THE PEDAGOGY OF ALTERNATION IN REGULAR EDUCATION: a possibility for integral education in public schools in the countryside. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 12, n. 21, p. 460–485, 2025. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p479-504. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/34338. Acesso em: 25 aug. 2025.

Issue

Section

Ensino Médio no/do Campo, Contra Hegemonia e o Projeto Territorial Camponês