A prática discursiva da escrita: entre a memória e o esquecimento

Authors

  • Ana Luisa Ribeiro Rodrigues de Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.2021n39p109-122

Keywords:

Writing, Discursive practice, French Discourse Analysis

Abstract

This essay discuss the discursive practice of writing. Here, it resumes a preliminary article, never published, produced for a course in the Language Degree Course at PUC Minas.  The initial proposal for this article was to discuss the phenomenon of intertextuality. From this starting point, I focused on the dialogues that could be established between Volóchinov's (2017) discussion on the discourse of others and the concept of intertextuality brought by Koch, Bentes, and Cavalcante (2007), because these were texts taken for study in the course in question. To illustrate the phenomenon and the discussion, I took the poems "Canção do Exílio", by Gonçalves Dias, and "Canção do Exílio", by Murilo Mendes. In this present essay, I extend this discussion in light of French Discourse Analysis theoretical assumptions of memory, forgetting, drift, identification, unidentification, discursive formation, order of discourse and I also propose a reflection of my own practice of reopening the article to weave new discursive threads.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Luisa Ribeiro Rodrigues de, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Aluna do curso de graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Maior interesse por pesquisas na área da Linguística e do Letramento. Atuou como membro (bolsista de iniciação científica CNPq) do projeto " Leitura e Escrita no Ensino Médio: demandas para a ação e formação de professores; caminhos para novas práticas (Edital 13/2012)", desenvolvido entre os anos de 2013 a 2015. Atualmente, atua como membro do projeto "Discurso acadêmico na pesquisa e no ensino: questões em torno da apropriação da palavra de outrem ( CAPES/COFECUB Edital 19/2014)"; e também do projeto "Leitura e escrita acadêmicas na formação inicial do professor de Língua Portuguesa: representações no/do processo de apropriação dos modos de dizer e fazer científicos" (nº 312228/2013, bolsa de produtividade)

Published

2022-01-06

How to Cite

Ana Luisa Ribeiro Rodrigues de. (2022). A prática discursiva da escrita: entre a memória e o esquecimento. Cadernos CESPUC De Pesquisa Série Ensaios, (39), 109–122. https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.2021n39p109-122