Videogames and History: dialogs with the past

Authors

  • Maria Renata Teixeira UFOP
  • Francine Brandhuber Oliveira Dores
  • Nilo Correia de Queiroga Neto PUC Minas
  • Pedro Luiz Teixeira de Sena PUC Minas
  • Júlia PUC Minas

Keywords:

Programa Residência Pedagógica. History. Videogames. Teaching of History.

Abstract

This article reports a teaching training experience based on activities developed during the Programa Residência Pedagógica, in the field of History, at the Professor Morais State School. The current program is linked to CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) and works from the perspective of offering teacher training tied to theory and practice, through the contact with the teacher’s future work environment. In this context, the project “Digital Games and History” has been developed, and it seeks to build knowledge about certain subjects by means of a game selected and analyzed by those responsible for the Project, also showing how varied historical documents and methods can be. The chosen games were “Assassin's Creed: Rogue”; “Far Cry: Primal”; “Assassin's Creed: Origins”; “Assassin's Creed: Syndicate”, through which we worked with the uses and meanings of the production, circulation and usage of historical sources and the relationships between academic knowledge and the research used in the creation of these games. The platforms Instagram and Google Classroom have also been used as a means for interaction and knowledge sharing. The project has thus fostered discussions about the possibility of thinking of digital games as media resources capable of assisting the teaching and the learning process in contemporary times.

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Author Biographies

Maria Renata Teixeira, UFOP

Mestre em Educação. Doutoranda em Educação, Universidade Federal de Ouro Preto. Preceptora no “Programa Residência Pedagógica” (PRP). E-mail: renataufmg@yahoo.com.br.

Francine Brandhuber Oliveira Dores

Discente do curso de História (Licenciatura e Bacharelado) na Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, campus Coração Eucarístico. Residente no PRP. E-mail: francinebrandhuber@yahoo.com.br.

Nilo Correia de Queiroga Neto, PUC Minas

Discente do curso de História (Licenciatura e Bacharelado) na PUC Minas campus Coração Eucarístico. Residente no PRP. E-mail: niilo45neto@gmail.com.

Pedro Luiz Teixeira de Sena, PUC Minas

Discente do curso de História na PUC Minas, campus Coração Eucarístico. Residente no “Programa Residência Pedagógica”. E-mail: pedrodoido9914@gmail.com.

Júlia, PUC Minas

Graduada e licenciada em Historia, pela PUC Minas, Mestre em Educação pela UFMT e doutoranda do Programa de Ciências Sociais da PUC MInas. Atualmente é professora da PUC Minas e pesquisadora do Instituto Historico Israelita Mineiro. Desenvolve pesquisas no campo da História, Memória e Patrimônio cultural, Educação e Antropologia, atualmente voltada para o estudo da presença judaica em Minas Gerais, século XVIII e nas primeiras décadas do século XX, em Belo Horizonte.

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Published

2022-06-07

How to Cite

Teixeira, M. R., Oliveira Dores, F. B. ., Queiroga Neto, N. C. de ., Teixeira de Sena, P. L. ., & Júlia. (2022). Videogames and History: dialogs with the past. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 6(11), 124–139. Retrieved from https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/28051