Extension Project on electromagnetic radiation in schools in Rio Branco/Acre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n13p198-207

Keywords:

Electromagnetic radiation, University Extension, Scientific divulgation

Abstract

The present work presents the experience report on the institutionalized extension project at the Federal University of Acre with the title “Scientific dissemination in schools: Electromagnetic radiation: flee or embrace?”. This consisted of giving a lecture of about 2 hours on the subject in four publics schools, in Rio Branco/Acre, for high school classes. The executors of the action were undergraduate students of the ABI Physics course (Basic Entrance Area). The lecture included the application of an initial poll that was discussed at the end of it, the presentation of the subject and a moment of “Fact or Fake?”. A total of 8 lectures were held and the action reached around 500 students. The project provided moments of dialogue between academics and basic education students, which were very participatory. In addition, the action contributed to the training of academics, as well as to bring correct information to high school students about electromagnetic radiation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bianca Martins Santos, Universidade Federal do Acre - UFAC

Pós-doutora em Física (UFF). Discente de Pós-Doutorado em Ensino de Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora da Universidade Federal do Acre (UFAC) na área de Física. Docente permanente vinculada ao programas de pós-graduação do MNPEF/Polo59/UFAC e do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (MPECIM) da UFAC. Coordenadora de área no Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID). E-mail: bianca.santos@ufac.br

Nathanael de Araujo Pedrosa, Universidade Federal do Acre - UFAC

Acadêmica do curso de Física ABI da UFAC. E-mail: nathanael.pedrosa@sou.ufac.br

Clara Lis Pinheiro de Souza, Universidade Federal do Acre - UFAC

Acadêmica do curso de Física ABI da UFAC. E-mail: clara.souza@sou.ufac.br

Alcilene Balica Monteiro, Universidade Federal do Acre - UFAC

Mestre em Ensino de Física (MNPEF/Polo 59) pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Docente da Educação Básica, Técnica e Tecnologia (EBTT) da área de Física no Instituto Federal do Acre (IFAC). Professora Supervisora no Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID). Email: alcilene.monteiro@ifac.edu.br

References

ACRE. Currículo de referência Único do Acre - Ensino Médio. Secretaria do Estado de Educação, 2022.

BETTA, E. P. da S.; KNOP, R. B. V.; LOPO, W. N.; ALVES, L. F. F. Curricularização da extensão universitária: da teoria à prática. Brusque: Ed. UNIFEBE, 2018.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAETANO, E. F. Abordagens sobre energia nuclear na escolaridade básica. 2021. 64f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal de São Paulo, Diadema, 2021.

CUNHA, J. F. da. Radiação e radioatividade no ensino médio: uma análise acerca das concepções dos estudantes em uma perspectiva contextualizada. 2021. 38f. Trabalho de conclusão (Licenciatura em Química) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco. Campus Ipojuca, 2021.

FIN, A. P. C.; ALVES, C. de O.; CAMPOS, D. da R.; KARGEL, M. G.; STOFFEL, C. G.; FARIAS, S. F.; MEDEIROS, C. de; SILVAR, C. da; DOROW, P. F. Relato de experiência extensionista: radiação ionizante e suas aplicações. Extensio: R. Eletr. de Extensão, Florianópolis, v. 16, n. 33, p. 100-110, 2019.

JORNAL DA USP. Fake News não Pod #5: Termômetros infravermelhos não oferecem riscos à saúde. 2021. Disponível em: https://jornal.usp.br/podcast/fake-news-nao-pod-5-termometros-infravermelhos-nao-oferecem-riscos-a-saude/. Acesso em: 31/08/2023.

LIMA, R. S.; AFONSO, J. C.; PIMENTEL, L. C. F. Raios-x: fascinação, medo e ciência. Quim. Nova, SBQ, v. 32, n. 1, 263-270, 2009.

NEVES, B. C.; BORGES, J. Por que as Fake News têm espaço nas mídias sociais?: uma discussão à luz do comportamento infocomunicacional. Informação & Sociedade: Estudos, [S. l.], v. 30, n. 2, 2020.

SANTOS, B. M. et al. Jogo de cartas sobre o espectro eletromagnético. Rio Branco: UFCA, 2022. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/705122. Acesso em: 25 ago. 2023.

SANTOS, J. H. de S.; ROCHA, B. F.; PASSAGLIO, K. T. Extensão Universitária e formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, UFFS, v. 7, n. 1, p. 23-28, 2016.

SILVA, C. da; SILVA, M. J.; MORAIS, S. M. De; AMARAL, W. G. Curricularização da extensão: uma abordagem na educação básica acerca da radiologia e suas vertentes. Caminho Aberto: revista de extensão do IFSC, [S. l.], n. 10, 2021.

SILVA JUNIOR, G. P. da. O perfil conceitual de radiação na formação de professores de física na UFG e suas propostas de intervenção pedagógica para o ensino médio. 122 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Goiás, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, 2011.

WOLFGANG, B.; WESTFALL, G. D.; DIAS, H. Física para universitários: eletricidade e magnetismo. Porto Alegre: AMGH, 2012.

Published

2023-09-20

How to Cite

Santos, B. M. ., Pedrosa, N. de A. ., Souza, C. L. P. de ., & Monteiro, A. B. (2023). Extension Project on electromagnetic radiation in schools in Rio Branco/Acre. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 7(13), 198–207. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n13p198-207