EDUCATION AND SOCIAL INEQUALITIES:

critical reflections

Authors

  • Amilson Carlos Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p568-577

Keywords:

Inequality, Respect, Inclusion

Abstract

In the Brazilian context, stemming from the colonial and slave-holding era, there exists an endemic inequality that persists to this day, evidenced by clear instances of discrimination. It is from this perspective, one that emphasizes the respect for individual diversities, that education must strive to enhance itself. It should operate inclusively so that education can be equally provided to all. The aim of this work is to critically discuss the various potential processes that can foster the inclusion of diverse social groups while also highlighting mechanisms entwined with conditions of inequality. Methodology: A narrative literature review was adopted. Conclusion: It is imperative to mobilize civil society in defense of dignity and the upliftment of education within schools. This mobilization is essential to hold governing bodies accountable for their commitment to this right, one that should ensure both legal and substantive equality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amilson Carlos, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Possui graduação em Ciências Contabeis e mestrado em Engenharia de Produção. Professor da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e professor titular - Insituto Belo Horizonte de Ensino Superior. Tem experiência na área de Controladoria , com ênfase em Ciências Sociais Aplicadas

http://lattes.cnpq.br/1585208074626482

References

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeduc especial.pdf. Acesso em: 06 jul. 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Da diferença e da Igualdade. Revista FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, vol. 14, n. 24, 2005, p. 241 -256 ISSN 0104-7043.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação inclusiva como Direito. In: VICTOR, Sonia Lopes; OLIVEIRA, Ivone Martins de (Org.). Educação especial: políticas e formação de professores. Marília: ABPEE, 2016.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Políticas inclusivas e compensatórias na educação básica. Cadernos de Pesquisa, Minas Gerais, v. 35, ed. 124, p. 11-32, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Sf9vRvx9f3TkJp4nLXn9ZrR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2023.

PEREIRA, P. L.; NUNES, A. L. S.; DUARTE, S. F. P. Qualidade de Vida e Consumo Alimentar de Pacientes Oncológicos. Revista Brasileira de Cancerologia, v.61, n.3, p.243-251.2015.

KUHLMANN JÚNIOR. M. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira da Educação. Mai/Jun/Jul/Ago 2000 Nº 14. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a02. Acesso em: 10 jul. 2023.

PAZ, Alejandra Cesarina Rodriguez; VICTOR, Sonia Lopes. Reflexões iniciais sobre a prática colaborativa e a educação especial. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, ed. 55, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18936/12491. Acesso em: 10 jul. 2023.

PINHO, Clarice Wilken de; Soares, Leôncio ; SILVA, Fernanda Aparecida Rodrigues . Educação, Cultura Popular e Educação de Jovens e Adultos. Revista da FAEEBA- Educação e Contemporaneidade, v. 29, p. 403-416, 2020. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/issue/view/525/491. Acesso em: 10 jul. 2023.

PRIETO, Rosangela Gravioli; COSMO, Norma Celiani; ANACHE, Alexandra Ayach. 10 anos da política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. In: CONGRESSO BRASILEIRO PSICOLOGIA: CIÊNCIA E PROFISSÃO, 5., 2018, São Paulo, Mesa_Redonda [...]. São Paulo: Ufscar, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rgUONOG9_Zk&t=1435s. Acesso em: 06 jul. 2023.

PRIETO, Rosangela Gravioli. Política de educação especial no Brasil: evolução das garantias legais. In: SEMINÁRIO CAPIXABA DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 11., 2008, Vitória. Anais [...]. Vitória: Universidade Federal do Espirito Santo, 2008.

ROTHER, E. T. Revisão sistemática x Revisão narrativa. Act Paul Enferm 2007; 20(2): Editorial.

SILVA JR., Hélio. Direito de igualdade racial: aspectos constitucionais, civis e penais. São Paulo: Juarezde Oliveira, 2002.

Published

2024-12-20

How to Cite

Amilson Carlos. (2024). EDUCATION AND SOCIAL INEQUALITIES:: critical reflections. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(17), 568–577. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p568-577