Letramento Acadêmico e Projeto de Extensão Universitária:
contribuições do LPT Acadêmico na aquisição do letramento
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p327-343Keywords:
Academic literacy, Academic writing, ExtensionAbstract
When entering university, many students report having difficulties in carrying out reading, writing and speaking practices. For this reason, in recent years studies focused on academic literacy have sought to understand the causes of these difficulties and develop strategies to minimize the problem. From this perspective, this article discusses the activities developed by the LPT Academic, an extension project of the Textual Reading and Production Laboratory (LPT/CNPq) of the Colégio Técnico de Floriano (CTF/UFPI). The objective is to present the extension actions that seek to reduce the difficulties related to academic literacy practices of students entering the university. This is a qualitative research, characterized as an experience report, in which we rely essentially on Fischer (2007), Votre and Berg (2018) and Santos, Rocha and Passaglio (2016). The results showed that the extensionist actions developed by the project collaborate in the academic literacy process. In this way, LPT Academic helps students improve their reading and writing skills.
Downloads
References
DA CRUZ SOUZA, Jackson Wilke; DA SILVA, Guilherme Lourenço. Formatação e edição do texto acadêmico em um curso de extensão. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 19, n. 41, p. 78-90, 2022.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.
FISCHER, Adriana. A construção de letramentos na esfera acadêmica. 2007. 341 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
FISCHER, Adriana. Letramento acadêmico: uma perspectiva portuguesa. 2008.
LEA, Mary Rosalind; STREET, Brian Vincent. Student writing in higher education: an academic literacies approach. UK Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-172, 1998.
MARCUSCHI, Luiz Antônio; DIONÍSIO, Angela Paiva. Princípios gerais para o tratamento das relações entre fala e escrita. In: _________. Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
MARINHO, Marildes. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista brasileira de linguística aplicada, v. 10, p. 363-386, 2010.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 2014.
SANTOS, J.; ROCHA, B.; PASSAGLIO, K; EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA E FORMAÇÃO NO ENSINO SUPERIOR. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 23-28, 28 maio 2016
VIEIRA, Francisco Eduardo; FARACO, Carlos Alberto. Escrever na universidade 1: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.
VOTRE, Sebastião Josué; DA SILVA BERG, Rosana. Orientações para a Escrita Acadêmica: Memorial de Conclusão de Curso. Mauad Editora Ltda., 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.