Letramento Acadêmico e Projeto de Extensão Universitária:

contribuições do LPT Acadêmico na aquisição do letramento

Authors

  • José Ribamar Lopes Batista Júnior Universidade Federal do Piauí
  • Rawane Soares Santos Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)
  • Cleydson Wendel Nunes de Souza Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)
  • Gilmarley Lima de Sousa Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)
  • Luanne Beatriz Fialho de Carvalho Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)
  • Ana Beatriz Freire de Sousa Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p327-343

Keywords:

Academic literacy, Academic writing, Extension

Abstract

When entering university, many students report having difficulties in carrying out reading, writing and speaking practices. For this reason, in recent years studies focused on academic literacy have sought to understand the causes of these difficulties and develop strategies to minimize the problem. From this perspective, this article discusses the activities developed by the LPT Academic, an extension project of the Textual Reading and Production Laboratory (LPT/CNPq) of the Colégio Técnico de Floriano (CTF/UFPI). The objective is to present the extension actions that seek to reduce the difficulties related to academic literacy practices of students entering the university. This is a qualitative research, characterized as an experience report, in which we rely essentially on Fischer (2007), Votre and Berg (2018) and Santos, Rocha and Passaglio (2016). The results showed that the extensionist actions developed by the project collaborate in the academic literacy process. In this way, LPT Academic helps students improve their reading and writing skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Ribamar Lopes Batista Júnior, Universidade Federal do Piauí

Doutor e Mestre em Linguística pela Universidade de Brasília. 

Rawane Soares Santos, Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS).

Cleydson Wendel Nunes de Souza, Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)

Graduando em Enfermagem pela Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS).

Gilmarley Lima de Sousa, Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)

Graduando em Enfermagem pela Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)

Luanne Beatriz Fialho de Carvalho, Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS).

Ana Beatriz Freire de Sousa, Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS)

Graduanda em Enfermagem pela Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS).

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da Criação Verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. cap. p. 279-326.
DA CRUZ SOUZA, Jackson Wilke; DA SILVA, Guilherme Lourenço. Formatação e edição do texto acadêmico em um curso de extensão. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 19, n. 41, p. 78-90, 2022.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.
FISCHER, Adriana. A construção de letramentos na esfera acadêmica. 2007. 341 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
FISCHER, Adriana. Letramento acadêmico: uma perspectiva portuguesa. 2008.
LEA, Mary Rosalind; STREET, Brian Vincent. Student writing in higher education: an academic literacies approach. UK Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-172, 1998.
MARCUSCHI, Luiz Antônio; DIONÍSIO, Angela Paiva. Princípios gerais para o tratamento das relações entre fala e escrita. In: _________. Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
MARINHO, Marildes. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista brasileira de linguística aplicada, v. 10, p. 363-386, 2010.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 2014.
SANTOS, J.; ROCHA, B.; PASSAGLIO, K; EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA E FORMAÇÃO NO ENSINO SUPERIOR. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 23-28, 28 maio 2016
VIEIRA, Francisco Eduardo; FARACO, Carlos Alberto. Escrever na universidade 1: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.
VOTRE, Sebastião Josué; DA SILVA BERG, Rosana. Orientações para a Escrita Acadêmica: Memorial de Conclusão de Curso. Mauad Editora Ltda., 2018.

Published

2024-07-12

How to Cite

Batista Júnior, J. R. L., Santos, R. S., Souza, C. W. N. de, Sousa, G. L. de, Carvalho, L. B. F. de, & Sousa, A. B. F. de. (2024). Letramento Acadêmico e Projeto de Extensão Universitária: : contribuições do LPT Acadêmico na aquisição do letramento. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(16), 327–343. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p327-343