The construction of the clinical case as a teaching strategy for clinical management in the Mental Health Internship at PUC Minas Medical School Betim campus

Authors

  • Cláudia Maria Generoso PUC Minas - Betim
  • Renato Diniz Silveira

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p550-567

Keywords:

clinical management, case construction, medicine, mental health internship, applied psychoanalysis

Abstract

This article aims to demonstrate the introduction of the clinical case construction methodology as a teaching strategy for clinical management in the Mental Health Internship for medical students at PUC Minas, Betim campus. It is a methodology for guiding applied psychoanalysis that makes it possible to guide the practice of interdisciplinary teams in services and institutions. In current medical training, it is increasingly necessary to include teaching tools that convey a more humanized and comprehensive clinical approach to the patient's life context, especially with people with mental suffering. This clinical methodology makes it possible to deepen the understanding of the patient's subjective functioning, considering their relationships with the world in which they live. Thus, it is a strategy that makes it possible to improve the clinical management of patients with mental suffering, since it focuses on the uniqueness of each case, bringing benefits both to the patient, by better understanding their psychosocial reality, and to the student, preparing them for a more refined clinical approach, as well as practice in an interdisciplinary team, generating the expansion of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARANTE, P. Saúde mental e atenção psicossocial. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 2014. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/pnsp/legislacao/resolucoes/rces003_14.pdf/view . Acesso em: 4 nov. 2024.

CASTANET, H.; ROUVIÈRE, Y. Compreender Freud. Belo Horizonte: Scriptum, 2013.

ELIA, L. O conceito de sujeito. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.

FREUD, S. Conferência XVIII: fixação em traumas – o inconsciente. In: FREUD, S. Edição standard das obras completas de Sigmund Freud: conferências introdutórias sobre psicanálise (parte III). Rio de Janeiro: Imago, 1996. v.16, p.281-292. Trabalho original publicado em 1916-1917.

FREUD, S. Lembranças encobridoras. In: Edição standard das obras completas de Sigmund Freud: primeiras publicações psicanalíticas. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v.3, p.287-304. Trabalho original publicado em 1899.

FREUD, S. O inconsciente. In: Edição standard das obras completas de Sigmund Freud: a história do Movimento Psicanalítico, artigos sobre metapsicologia e outros trabalhos. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v.14, p.171-217. Trabalho original publicado em 1915.

FREUD, S. O mal-estar na civilização. In: Edição standard das obras completas de Sigmund Freud: o futuro de uma ilusão; o mal-estar na civilização e outros trabalhos. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v.21, p.73-148. Trabalho original publicado em 1930 [1929].

FREUD, S. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. In: Edição standard das obras completas de Sigmund Freud: um caso de histeria; três ensaios sobre a teoria da sexualidade e outros trabalhos. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v.7, p.117-127. Trabalho original publicado em 1905.

GENEROSO, C. A orientação da psicanálise em um serviço residencial terapêutico: a casa de aposentados – uma pequena construção. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, ano 8, n. 1, p. 67-73, 1º sem. 2008. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v8n1/v8n1a07.pdf . Acesso em: 4 nov. 2024.

LACAN, Jacques. O seminário. livro 11: os quatro conceitos da psicanálise. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1988. Originalmente publicado em 1964.

LACAN, Jacques. O seminário: livro 2: o eu na teoria de Freud e na técnica da psicanálise. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1985. Trabalho original proferido em 1954-1955.

MILLER, J. A. Orientation lacanienne III, 4. [Lição de 14 outubro de 2001]. Disponível em: https://jonathanleroy.be/wp-content/uploads/2016/02/2001-2002-Le-de%CC%81senchantement-de-la-psychanalyse-JA-Miller.pdf . Acesso em: 4 nov. 2024.

QUINET, A. Os outros em Lacan. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2012.

SARAMAGO, José. Que espécie de pensamento? In: FUNDAÇÃO SARAMAGO. Outros cadernos de Saramago. [S.l.], 28 fev. 2011a. Disponível em: https://caderno.josesaramago.org/2011/02/ . Acesso em: 6 nov. 2024.

SARAMAGO, José. Somos as palavras que usamos? In: FUNDAÇÃO SARAMAGO. Outros cadernos de Saramago. [S.l.], 25 fev. 2011b. Disponível em: https://caderno.josesaramago.org/2011/02/ . Acesso em: 6 nov. 2024.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. 22. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

VIGANÒ, C. A construção do caso clínico em saúde mental. Revista Curinga, [Belo Horizonte], n. 13, p. 39-48, set. 1999. Disponível em: https://ebp.org.br/mg/wp-content/uploads/2020/06/Curinga-edicao_13.pdf . Acesso em: 4 nov. 2024.

VIGANÒ, C. Trabalho em equipe na rede: a enfermeira e a instituição parceira In: ALKMIM, W. (org.). Novas conferências. Belo Horizonte: Scriptum Livros, 2010. p. 67- 89.

ZENONI, A. Pratique Institutionnelle et clinique du sujet. Preliminaire, n. 12, p. 39-42, 2000.

Published

2024-12-19

How to Cite

Generoso, C. M., & Silveira, R. D. (2024). The construction of the clinical case as a teaching strategy for clinical management in the Mental Health Internship at PUC Minas Medical School Betim campus. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(17), 550–567. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p550-567