PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF COMMUNITY HEALTH AGENTS AT UBS MARILÂNDIA IN IBIRITÉ -MG:

implementation of a continuous education program

Authors

  • Joyce Oliveira Cremasco PUC
  • Português (Brasil) Português (Brasil)
  • Português (Brasil) Português (Brasil)
  • Português (Brasil) Português (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p688-712

Keywords:

Community Health Agents, Continuous Education, Unified Health System, UBS Marilândia, Public Health

Abstract

This study addresses the development of a continuous education program for Community Health Agents (ACS) at the Marilândia Basic Health Unit (UBS) in Ibirité - MG, aimed at enhancing the skills of these professionals and, consequently, the quality of services provided to the community. The project, called the Local Individual Intervention Project (PIIL) developed as part of the family medicine, community and public health internship program., includes monthly training sessions using participatory methodologies and supervised practical activities to ensure the ongoing professional development of ACS. Initial results indicate qualitative improvements in performance and confidence among the agents, aligned with the principles of the National Policy on Permanent Health Education (PNEPS).

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. e-SUS Atenção Básica: Manual do Sistema de Coleta de Dados Simplificada - CDS. Brasília: Ministério da Saúde, 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Cadernos de Atenção Básica: Hipertensão Arterial Sistêmica. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.
BRASIL. Ministério da Saúde. Diretrizes para o Diagnóstico e Tratamento da Diabetes Mellitus. Brasília: Ministério da Saúde, 2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Básica - PNAB. Brasília: Ministério da Saúde, 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Básica. Brasília: Ministério da Saúde, 2013.
BRASIL. Lei nº 11.350, de 5 de outubro de 2006. Dispõe sobre o Agente Comunitário de Saúde e o Agente de Combate às Endemias. Brasília: Ministério da Saúde, 2006.
CECCIM, Ricardo Brito; FEUERWERKER, Laura Camargo Macruz. Educação permanente em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 9, p. 41-47, 2004.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 35. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 60. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
MACINKO, James; HARRIS, Matthew J. Brazil's Family Health Strategy—Delivering Community-Based Primary Care in a Universal Health System. New England Journal of Medicine, v. 372, n. 23, p. 2177-2181, 2015.
NUNES, Mônica de Araújo et al. Educação continuada e permanente: interfaces, diferenças e implicações. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 42, n. 2, p. 28-35, 2018.
PEDUZZI, Marina et al. O trabalho em equipe na perspectiva da saúde coletiva: Contribuições para o estudo da prática e do processo de trabalho em saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 13, n. 30, p. 152-164, 2013.
PIERANTONI, Célia Regina et al. A gestão do trabalho e da educação em saúde no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, p. 2833-2842, 2011.
RIBEIRO, Stefâne Amorim; SOARES, Aleida Nazareth; MOREIRA, Alexandra Dias; REIS, Janice Sepúlveda; MURTA, Tatiane Géa Horta. O agente comunitário de saúde e o diabetes. Belo Horizonte, MG: Instituto de Ensino e Pesquisa Santa Casa BH, 2018.
SOUZA, Elaine Rangel de et al. A formação e atuação do agente comunitário de saúde no município do Rio de Janeiro: a experiência de 10 anos do módulo técnico do curso de formação de ACS. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 19, p. 621-633, 2015.
STARFIELD, Barbara. Primary Care: Balancing Health Needs, Services, and Technology. Oxford: Oxford University Press, 2002.
SOCIEDADE EUROPEIA DE CARDIOLOGIA. Diretriz de hipertensão da Sociedade Europeia de Cardiologia. Bruxelas: ESC, 2024.

Published

2024-12-20

How to Cite

Cremasco, J. O., Português (Brasil), P. (Brasil), Dias, F. de A. ., & Barroso, A. B. de P. . (2024). PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF COMMUNITY HEALTH AGENTS AT UBS MARILÂNDIA IN IBIRITÉ -MG:: implementation of a continuous education program. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(17), 688–712. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p688-712