BETWEEN NETWORKS AND HOPES:
the pedagogical action of an extension project and an environmental education project together with the normal course in São Francisco de Itabapoana/RJ
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2025v9n18p12-31Keywords:
Teacher training, Traditional knowledge, Local culture, Emancipatory curriculum, Pedagogy of hopeAbstract
The Extension Project “Contributions to teacher training in São Francisco de Itabapoana based on the history and culture of artisanal fishing” together with a research team from the Pescarte Environmental Education Project (PEA) developed, between 2023 and 2024, a pedagogical action with the Normal School of the municipality of São Francisco de Itabapoana in the state of Rio de Janeiro, aimed at training teaching professionals. The proposal had as its central objective the training of future teachers based on the appreciation of local culture, recognizing it as a structuring axis for the construction of a more just, inclusive and ecologically responsible society. It is based on the principle that education is an essential path to social transformation and that the act of educating represents, in itself, an expression of hope, especially in historically marginalized contexts marked by school exclusion. The project sought to promote critical and sensitive training, which integrated traditional knowledge with school knowledge, strengthening the cultural identity of the subjects involved. This article presents the pedagogical foundations that guided the training action, as well as the strategies implemented in the school environment. This is a qualitative study, based on the reflections and experiences of the subjects of the educational process. It is worth remembering that this article is the result of research funded by the Pescarte Environmental Education Project (PEA), which is a mitigation measure required by the Federal Environmental Licensing, conducted by IBAMA.
Downloads
References
ARAÚJO, Glausirée Dettman de; QUARESMA, Adilene Gonçalves. Visitas guiadas e visitas técnicas: tecnologia de aprendizagem no contexto educacional. Competência, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 29-51, jul./dez. 2014. Disponível em: http://ensinoreligiosonreapucarana.pbworks.com/w/file/fetch/126821837/E.R_FAD_2018VISITAS%20GUIADAS%20E%20VISITAS%20T%C3%89CNICAS.pdf. Acesso em: 12 mar. 2025.
BAUMAN, Zygmunt. A cultura no mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
BAUMAN, Zygmunt. Medo líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BRASIL. Casa Civil. Decreto nº 6.040, de 7 de fevereiro de 2007. Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Brasília, DF: Casa Civil, 2009.
BRASIL. Congresso Nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Congresso Nacional, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GOHN, Maria da Glória. Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, jan./mar. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v14n50/30405.pdf. Acesso em: 6 fev. 2025.
LOPES, Mariana Sena; AMARAL, Nayara Felicíssimo; HUGUENIN, Fernanda Pacheco; BELO, Diego Carvalhar; SOUZA, Suelen Ribeiro de. Descaminhos da escola: trajetória de vida das mulheres trabalhadoras da pesca e os desafios da inclusão escolar. Mares de Geografia e Etnociências, Belém, v. 1, n. 1, p. 49-60, 2019.
MIRANDA, Sicero Agostinho; PEREIRA, Elaine Corrêa; PEREIRA, Vilmar Alves. Importância da matemática: percepções sobre os saberes matemáticos dos pescadores artesanais. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 141-159, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/27729/pdf. Acesso em: 17 dez. 2024.
MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.
MOREIRA, Eduardo. Memórias e vivências na pesca em Gargaú: tecendo circuitos laborais e ecossistemas entre pescadores e pescadoras artesanais. 2023. 361 f. Tese (Doutorado em Políticas Sociais) – Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes, 2023. Disponível em: https://uenf.br/posgraduacao/politicas-sociais/wp-content/uploads/sites/11/2023/09/EDUARDO-MOREIRA.pdf. Acesso em: 12 mar. 2025.
PAIXÃO, Luis Henrique Couto; ALENCAR, Cristina Maria Macêdo de; CONCEIÇÃO, Vanuza Silva Souza da; SANTOS, Murilo Pinto Silva. Atividade pesqueira e educação no campo da costa oceânica do município de Cairu/BA: diálogos entre educação e desenvolvimento. In: VII Seminário Internacional Dinâmica Territorial e Desenvolvimento Socioambiental, 2015. Anais [...]. Disponível em: http://noosfero.ucsal.br/articles/0009/2504/atividadepesqueira-e-educa-o-no-campo-da-costa-oce-nica-do-munic-pio-de-cairu-ba-di-logos-entre-aeduca-o-e-desenvolvimento.pdf. Acesso em: 17 dez. 2024.
PAULILO, Maria Ignez. O peso do trabalho leve. Ciência Hoje, Rio de Janeiro, v. 5, n. 28, p. 64-70, 1987.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
