BETWEEN NETWORKS AND HOPES:

the pedagogical action of an extension project and an environmental education project together with the normal course in São Francisco de Itabapoana/RJ

Authors

  • Clarissa Menezes de Souza Poubel UENF
  • Leandro Garcia Pinho
  • Geraldo Márcio Tim´óteo
  • Moreira

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2025v9n18p12-31

Keywords:

Teacher training, Traditional knowledge, Local culture, Emancipatory curriculum, Pedagogy of hope

Abstract

The Extension Project “Contributions to teacher training in São Francisco de Itabapoana based on the history and culture of artisanal fishing” together with a research team from the Pescarte Environmental Education Project (PEA) developed, between 2023 and 2024, a pedagogical action with the Normal School of the municipality of São Francisco de Itabapoana in the state of Rio de Janeiro, aimed at training teaching professionals. The proposal had as its central objective the training of future teachers based on the appreciation of local culture, recognizing it as a structuring axis for the construction of a more just, inclusive and ecologically responsible society. It is based on the principle that education is an essential path to social transformation and that the act of educating represents, in itself, an expression of hope, especially in historically marginalized contexts marked by school exclusion. The project sought to promote critical and sensitive training, which integrated traditional knowledge with school knowledge, strengthening the cultural identity of the subjects involved. This article presents the pedagogical foundations that guided the training action, as well as the strategies implemented in the school environment. This is a qualitative study, based on the reflections and experiences of the subjects of the educational process. It is worth remembering that this article is the result of research funded by the Pescarte Environmental Education Project (PEA), which is a mitigation measure required by the Federal Environmental Licensing, conducted by IBAMA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Garcia Pinho

Possui Pós-doutorado pela Universidade Nova de Lisboa (2018), Doutorado em Ciência da Religião pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2006), Mestrado em História pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e Graduação em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1998). Atualmente é Professor Associado do Laboratório de Estudos da Educação e Linguagem do Centro de Ciências do Homem da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF-RJ); Coordenador da disciplina Fundamentos da Educação III do Consórcio CEDERJ/CECIERJ para os polos de Itaperuna, São Francisco de Itabapoana, São Fidélis, Itaocara, Natividade, Macaé e Bom Jesus do Itabapoana. Integra a equipe de pesquisadores do Projeto de Educação Ambiental PEA Pescarte (UENF). Principais temas de interesse: história e cultura, cotidiano e vivências na atividade pesqueira, história da educação, políticas educacionais.

Geraldo Márcio Tim´óteo

Professor Associado da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), no Laboratório de Estudos do Espaço Antrópico (LEEA); Coordenador do Projeto de Educação Ambiental (PEA) Pescarte. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política (PPGSP) e da Graduação em Ciência Sociais. Possui experiência em estatística aplicada as ciências sociais e como coordenador de equipes sociais multidisciplinares, tendo conduzido trabalhos de intervenção social junto à famílias residentes em aglomerados urbanos de baixa-renda e em situação de rua, com vistas à produção de assentamentos e reassentamentos dessas famílias; e com populações tradicionais, em especial, comunidades de pescadores artesanais, marítimos e continentais, na mitigação e compensação dos efeitos do desenvolvimento econômico em seus territórios. Está Diretor do Centro de Ciências do Homem (CCH/UENF). Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Teoria Sociológica, atuando principalmente nos seguintes temas: segregação espacial, mercado de trabalho, sociologia do trabalho, aglomerados urbanos de baixa-renda e desenvolvimento de comunidades.

Moreira

Possui Pós-Graduação Doutorado e Mestrado em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) - Graduação em Ciências Sociais - Licenciatura pela Universidade Federal do Espírito Santo (2009). Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal Fluminense. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia de comunidades camponesas e da pesca artesanal, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, história e memória oral do trabalho e da resistência.

References

ARAÚJO, Glausirée Dettman de; QUARESMA, Adilene Gonçalves. Visitas guiadas e visitas técnicas: tecnologia de aprendizagem no contexto educacional. Competência, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 29-51, jul./dez. 2014. Disponível em: http://ensinoreligiosonreapucarana.pbworks.com/w/file/fetch/126821837/E.R_FAD_2018VISITAS%20GUIADAS%20E%20VISITAS%20T%C3%89CNICAS.pdf. Acesso em: 12 mar. 2025.

BAUMAN, Zygmunt. A cultura no mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

BAUMAN, Zygmunt. Medo líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BRASIL. Casa Civil. Decreto nº 6.040, de 7 de fevereiro de 2007. Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Brasília, DF: Casa Civil, 2009.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Congresso Nacional, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, jan./mar. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v14n50/30405.pdf. Acesso em: 6 fev. 2025.

LOPES, Mariana Sena; AMARAL, Nayara Felicíssimo; HUGUENIN, Fernanda Pacheco; BELO, Diego Carvalhar; SOUZA, Suelen Ribeiro de. Descaminhos da escola: trajetória de vida das mulheres trabalhadoras da pesca e os desafios da inclusão escolar. Mares de Geografia e Etnociências, Belém, v. 1, n. 1, p. 49-60, 2019.

MIRANDA, Sicero Agostinho; PEREIRA, Elaine Corrêa; PEREIRA, Vilmar Alves. Importância da matemática: percepções sobre os saberes matemáticos dos pescadores artesanais. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 141-159, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/27729/pdf. Acesso em: 17 dez. 2024.

MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.

MOREIRA, Eduardo. Memórias e vivências na pesca em Gargaú: tecendo circuitos laborais e ecossistemas entre pescadores e pescadoras artesanais. 2023. 361 f. Tese (Doutorado em Políticas Sociais) – Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes, 2023. Disponível em: https://uenf.br/posgraduacao/politicas-sociais/wp-content/uploads/sites/11/2023/09/EDUARDO-MOREIRA.pdf. Acesso em: 12 mar. 2025.

PAIXÃO, Luis Henrique Couto; ALENCAR, Cristina Maria Macêdo de; CONCEIÇÃO, Vanuza Silva Souza da; SANTOS, Murilo Pinto Silva. Atividade pesqueira e educação no campo da costa oceânica do município de Cairu/BA: diálogos entre educação e desenvolvimento. In: VII Seminário Internacional Dinâmica Territorial e Desenvolvimento Socioambiental, 2015. Anais [...]. Disponível em: http://noosfero.ucsal.br/articles/0009/2504/atividadepesqueira-e-educa-o-no-campo-da-costa-oce-nica-do-munic-pio-de-cairu-ba-di-logos-entre-aeduca-o-e-desenvolvimento.pdf. Acesso em: 17 dez. 2024.

PAULILO, Maria Ignez. O peso do trabalho leve. Ciência Hoje, Rio de Janeiro, v. 5, n. 28, p. 64-70, 1987.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2025-07-11

How to Cite

Poubel, C. M. de S., Pinho, L. G., Tim´óteo, G. M., & Moreira. (2025). BETWEEN NETWORKS AND HOPES:: the pedagogical action of an extension project and an environmental education project together with the normal course in São Francisco de Itabapoana/RJ. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 9(18), 12–31. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2025v9n18p12-31