SIMULATION OF A MULTIPLE VICTIMS INCIDENT:
integration, teaching and service
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p743-754Keywords:
Simulation Training, Medical Education, Emergencies, LearningAbstract
Introduction: The search for effective strategies in promoting the acquisition of practical skills for clinical practice is a challenge in health education. The introduction of active methodologies, such as realistic simulations, has emerged as a promising alternative, standing out for its ability to engage students, promote meaningful experiences, make them better prepared for professional practice and recognize the importance of collaboration among various professions for integrated patient care. Objective: Report on the experience of the 1st Simulated Multiple Victim Incident (SIMUV) PUC Minas, highlighting its educational and integrative relevance for both the academic and municipal healthcare network. Methodology: Qualitative, descriptive study of the extensionist experience was conducted from 09/2023 - 03/2024 in Contagem, Minas Gerais (MG). Conclusion: The use of active learning methodologies, through the implementation of the 1st SIMUV by PUC Minas, represents a valid action in the health education of students and in fostering partnerships with the municipal emergency care network.
Downloads
References
ALEGRANCI, Pâmela; SEGATO, Gleici Filipetto; PREVEDELLO, Alexandra Secreti. METODOLOGIA ATIVA NA GRADUAÇÃO MÉDICA: a visão dos discentes da saúde segundo a literatura. Revista da Faculdade de Educação, Mato Grosso, v. 28, n. 2, p. 99-112, 27 set. 2019. Disponível em: <https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/3911>. Acesso em: 21 mar. 2024.
ARMENIA, Sarah; THANGAMATHESVARAN, Loka; CAINE, Akia; KING, Neil; KUNAC, Anastasia; MERCHANT, Aziz. The Role of High-Fidelity Team-Based Simulation in Acute Care Settings: a systematic review. The Surgery Journal, [S.L.], v. 04, n. 03, p. 136-151, jul. 2018. Disponível em: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6089798/>. Acesso em: 22 mar. 2024.
ASSUNÇÃO, Ada Ávila. Metodologias ativas de aprendizagem: práticas no ensino da saúde coletiva para alunos de medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 45, n. 3, p. 1-8, 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbem/a/FbQhxnCxNVyQysGxSQLtdzS/#ModalTutors>. Acesso em: 20 mar. 2024.
BASTOS, Rodrigo; GENEROSO JUNIOR, José Roberto; GONÇALVES, Itamar Magalhães; GUIMARÃES, Hélio Penna; BRANDÃO, Carolina Felipe Soares. Uso da simulação no ensino de Medicina de Emergência pós-pandemia de COVID-19. Jornal Brasileiro de Medicina de Emergência, Paraná, v. 3, n. 3, p. 1-12, 24 out. 2023. Disponível em: <https://jbmede.com.br/index.php/jbme/article/view/101/111>. Acesso em: 24 mar. 2024.
BEZERRA, Kévia Katiúcia Santos; MACHADO FILHO, João Ananias; AZEVEDO, Lívia Maria Costa; SOUSA, Eduardo Sérgio Soares; BEZERRA, Anne Milane Formiga; LEITE, Eliane de Sousa; BATISTA, Hermes Melo Teixeira. Metodologias Ativas no Contexto do Ensino Médico no Brasil. Id On Line Revista de Psicologia, Pernambuco, v. 14, n. 51, p. 393-407, 30 jul. 2020. Disponível em: <https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2601>. Acesso em: 23 mar. 2024.
BRANDÃO, Carolina Soares; COLLARES, Carlos Frenando; MARIN, Heimar Fatima. A simulação realística como ferramenta educacional para estudantes de medicina. Scientia Medica, [S.L.], v. 24, n. 2, p. 187-192, 17 maio 2014. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/scientiamedica/article/view/16189>. Acesso em: 22 mar. 2024.
CARABETTA JUNIOR, Valter. Metodologia ativa na educação médica. Revista de Medicina, São Paulo, v. 95, n. 3, p. 113-121, 15 dez. 2016. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/revistadc/article/view/103675/120891>. Acesso em: 21 mar. 2024.
COVOS, Jacqueline Sardela; COVOS, José Fernando; BRENGA, Adiene Cristina Scarel. A Importância da Triagem em Acidentes com Múltiplas Vítimas. Ensaios e Ciências C Biológicas Agrárias e da Saúde, Sorocaba, v. 20, n. 3, p. 196-201, dez. 2016. Disponível em: https://ensaioseciencia.pgsskroton.com.br/article/view/3654. Acesso em: 25 mar. 2024.
FIGUEIROA, Amanda; PONTES, Gisélia Alves; BELIAN, Rosalie Barreto. Simulação clínica e ensino médico. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, [S.L.], v. 5, n. 1, p. 99-111, 17 abr. 2020. Portal de Periodicos da UFC. http://dx.doi.org/10.36517/resdite.v5.n1.2020.re9. Disponível em: <http://periodicos.ufc.br/resdite/article/view/42420>. Acesso em: 22 mar. 2024.
HISTLETHWAITE, Jill. Interprofessional education: a review of context, learning and the research agenda. Medical Education, Queensland, v. 46, n. 1, p. 58-70, 13 dez. 2011. Disponível em: <https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22150197/>. Acesso em: 22 mar. 2024.
ISIDORO, Fabiana Goulart Rabelo; CÔRTES, Maria da Conceição Juste Werneck; FERREIRA, Fabiane Ribeiro; D’ASSUNÇÃO, Alexandra Dias Moreira; GONTIJO, Eliane Dias. Formação interprofissional na graduação em saúde: revisão sistemática de estratégias educativas. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 46, n. 3, p. 1-12, 22 ago. 2022. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbem/a/WXT8mJJ76DzcnzbBzWcJQKv/?lang=pt#>. Acesso em: 20 mar. 2024.
LIMA, Daniel Souza; DE-VASCONCELOS, Izabella Furtado; QUEIROZ, Erika Feitosa; CUNHA, Thaís Aguiar; DOS-SANTOS, Vitória Soares; ARRUDA, Francisco Albert Eisntein Lima; FREITAS, Julyana Gomes. Simulação de incidente com múltiplas vítimas: reinando profissionais e ensinando universitários. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, [S.L.], v. 46, n. 5, p. 1-9, 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0100-6991e-201921631. Disponível em:< https://www.scielo.br/j/rcbc/a/VJPgJ4wwyh34KMmYrqTXcFz/#>. Acesso em: 23 mar. 2024.
MARQUES, Humberto Rodrigues; CAMPOS, Alyce Cardoso; ANDRADE, Daniela Meirelles; ZAMBALDE, André Luiz. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Revista da Avaliação da Educação Superior. Campinas, [S.L.], v. 26, n. 3, p. 718-741, set. 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/aval/a/C9khps4n4BnGj6ZWkZvBk9z/#>. Acesso em: 20 abr. 2024.
OLIVEIRA, David Jose; BOTELHO, Nara Macedo. Avaliação do desempenho de estudantes de medicina em atendimentos reais de urgência e emergência após treinamento em simulação. Peer Review, [S.L.], v. 5, n. 4, p. 249-262, 2 abr. 2023. Uniao Atlantica de Pesquisadores. Disponível em:< https://peerw.org/index.php/journals/article/view/264>. Acesso em: 22 mar. 2024.
PEREIRA JUNIOR, Gerson Alves; FRAGA, Gustavo; ARNAUD, Frederico; GULA, Eduardo Alexandre. O Ensino de Urgência e Emergência de acordo com as novas Diretrizes Curriculares Nacionais e a Lei do Mais Médicos. Cadernos ABEM, Brasília, v. 1, n. 1, p. 19-47, set. 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/299573258_O_Ensino_de_Urgencia_e_Emergencia_de_acordo_com_as_novas_Diretrizes_Curriculares_Nacionais_e_a_Lei_do_Mais_Medicos. Acesso em: 24 mar. 2024.
PEREIRA, Juliana Guisardi; FRACOLLI, Lislaine Aparecida. Articulação ensino-serviço e vigilância da saúde: a percepção de trabalhadores de saúde de um distrito escola. Revista Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 63-75, jun. 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tes/a/Th3hHy7PnGcJX4TqgLXLCXm/?lang=pt#>. Acesso em: 25 mar. 2024.
PEREIRA JUNIOR, Gerso Alves; GUEDES, Hermila Tavares Vilar. Simulação clínica: ensino e avaliação nas diferentes áreas da medicina e enfermagem. Brasília: Associação Brasileira de Educação Médica, 2022. 431 p. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://website.abem-educmed.org.br/wp-content/uploads/2022/09/livro-completo_digital-1.pdf. Acesso em: 07 abr. 2024.
RIBEIRO, Iramara Lima; MEDEIROS JÚNIOR, Antônio; VILAR, Rosana Alves; BOSCO FILHO, João (org.). Graduação em caráter multidisciplinar: contribuições do ensino na atenção primária em saúde. In: FERLA, Alcindo Antônio; PINTO, Heider Aurélio (org.). Integração entre universidade e sistemas locais de saúde: experimentações e memórias da educação pelo trabalho. Porto Alegre: Rede Unida, 2017. Cap. 10. p. 168-187.
RIBEIRO, Juliana Terra; ALBUQUERQUE, Natália Mariana Diógenes Silva de; RESENDE, Tania Inessa Martins de. Potencialidades e desafios da metodologia ativa na perspectiva dos graduandos de Medicina. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1-19, 14 jul. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19233>. Acesso em: 25 mar. 2024.
REEVES, Scott; FLETCHER, Simon; BARR, Hugh; BIRCH, Ivan; BOET, Sylvain; DAVIES, Nigel; MCFADYEN, Angus; RIVERA, Josette; KITTO, Simon. A BEME systematic review of the effects of interprofessional education. Medical Teacher, London, v. 38, n. 7, p. 656-668, 5 maio 2016. Disponível em: <https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27146438/>. Acesso em: 22 mar. 2024.
SALVADOR, Pétala Tuani Candido de Oliveira; DANTAS, Rodrigo Assis Neves; DANTAS, Daniele Vieira; TORRES, Gilson de Vasconcelos. A formação acadêmica de enfermagem e os incidentes com múltiplas vítimas: revisão integrativa. Revista da Escola de Enfermagem da Usp, São Paulo, v. 46, n. 3, p. 742-751, jun. 2012. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/reeusp/a/mD8tnSp3VHv94nHDpDgKtTR/#>. Acesso em: 21 abr. 2024.
SORTE, Érica Manuela da Silva Boa; SILVA, Jéssica Novais Fonseca da; SANTOS, Carlos Gabriel dos; PINHO, Paula Dandara Correia de; NASCIMENTO, Jairo Evangelista; REIS, Claudiojanes. Análise da Percepção de Acadêmicos sobre o Ensino de Urgência e Emergência em Curso Médico. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, n. 3, p. 1-8, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbem/a/DYGgBKpgWqyddJj7JVDmwHy/#>. Acesso em: 25 mar. 2024.
SOUSA, Paula Dourado; GAZINEU, Tiago Ramos; LUZARDO FILHO, Ricardo Luiz; AVENA, Katia de Miranda; QUINTANILHA, Luiz Fernando. Simulação realística como estratégia de ensino na graduação médica. Scientia Medica, Porto Alegre, v. 32, n. 1, p. 1-11, 24 out. 2022. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/scientiamedica/article/view/42717>. Acesso em: 21 mar. 2024.
TOZETTO, David José Oliveira; BOTELHO, Nara Macedo. Simulação realística em urgência e emergência na perspectiva discente. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [S.L.], p. 25-39, 24 fev. 2023. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/saude/urgencia-e-emergencia. Acesso em: 21 mar. 2024.
VARGA, Cássia Regina Rodrigues; ALMEIDA, Volia de Carvalho; GERMANO, Carla Maria Ramos; MELO, Débora Gusmão; CHACHÁ, Silvana Gama Florêncio; SOUTO, Bernardino Geraldo Alves; FONTANELLA, Bruno José Barcellos; LIMA, Valéria Vernaschi. Relato de experiência: o uso de simulações no processo de ensino-aprendizagem em medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, [S.L.], v. 33, n. 2, p. 291-297, jun. 2009. São Paulo. Disponível em :<https://www.scielo.br/j/rbem/a/9gyzGbQcN6LFWVKnXRLSRRq/?lang=pt#>. Acesso em: 25 mar. 2024.
VILAÇA, Luana Vilela; PENIDO, Bianca Vechia; SANTOS, Marielle Aparecida; DUTRA, Cíntia Machado; FERREIRA, Lúcia Aparecida; CHAVAGLIA, Suzel Regina Ribeiro. Simulação realística de atendimento a incidentes com múltiplas vítimas pelo programa de residência em enfermagem. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, [S.L.], v. 8, n. 1, p. 147-154, 1 abr. 2020. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/4447. Acesso em: 21 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.