NO ONE WAS BORN KNOWING, GUYS:

a story of new beginnings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n14p223-236

Keywords:

Education of Young People and Adults, Elderly, Narratives

Abstract

This text, driven by the ideas presented by Pope Francis, in his proposal to rekindle the Global Educational Pact, and guided by the following question “what reasons brought you back to school?”, aims to: understand the reasons of an elderly woman, through his own narrative, to return to school and what meaning this has for his life and his (re)insertion into society. Based, above all, on Paulo Freire's ideas, we carried out an analysis, not with the intention of highlighting a single explanation for the reasons that bring a student to attend EJA classes, but, rather, to turn this interviewee's memories into sources. More than that, highlight her as the author of this story, of her story. We conclude, inspired by Dona Eliane, our witness, that we are the drivers of our lives, endowed with the ability, at any moment, to learn and act, more than that, it was possible for us to assimilate, in a very didactic way, that no one determines who we are and what we are capable of.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Barbosa Cassiano, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestranda do Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (PPGEB – Cap/UERJ); licenciada em Matemática pelo Instituto Federal de educação, ciência e tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ).

Monike Alves Gouvea, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (PPGEB – Cap/UERJ); licenciada em Matemática pala Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Gabriela Felix Brião, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação Matemática pela UNESP/Rio Claro. É líder do Grupo de Pesquisa de Educação Matemática da UERJ (GEMat-UERJ) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (PPGEB – Cap/UERJ)

References

ANEC. Pacto educativo global do Brasil. ANEC 2020. Brasília: ANEC, 2020. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://anec.org.br/wp-content/uploads/2020/02/Pacto_Educativo_FINAL.pdf. Acesso em: 01 out. 2023.

BRASIL, Estatuto do Idoso. Lei no 10741/03 – Artigo 21. 2003. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/98301/estatuto-do-idoso-lei-10741-03#art-21. Acesso em: 01/10/2023.

BRASIL. Documento Nacional Preparatório à VI Conferência internacional de Educação de Adultos (VI Confintea). Brasília: MEC, Goiânia: Funape/UFG, 2009. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://portal.mec.gov.br/docman/fevereiro-2012-pdf/10024-confitea-6-secadi/file. Acesso em: 01 out. 2023.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. 6ª edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 47. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020a.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 65. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020b.

FREIRE, P. Pedagogia da Solidariedade. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021a.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021b.

FREITAS, S. M. História Oral: possibilidades e procedimentos. 2. ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006. v. 1. 142p.

GADOTTI, M. Educação Popular, Educação Social, Educação Comunitária: Conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária. IV Congresso Internacional de Pedagogia Social: domínio epistemológico. Brasília, v. 18, n.1, dez, 2012. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/3909/2386. Acesso em: 24 ago. 2023.

HADDAD, S. Por uma nova cultura na Educação de Jovens e Adultos, um balanço de
experiências de poder local, Caxambu, MG: 30ª Reunião Anual da ANPED, 2007. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/por-uma-nova-cultura-na-educacao-de-jovens-e-adultos-um-balanco-de-experiencias-de. Acesso em: 01 out. 2023.

MENEZES, L. R. A.; MELO, E. A. P. Contribuições de Paulo Freire no Ensino de Matemática: etnomatemática na educação de jovens e adultos. Ideação, Feira de Santana, BA, v. 23, n. 2, 2021. Disponível em:
https://www.saber.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/26534. Acesso em: 24 ago. 2023.

NAKAMURA, M. E. F. P.; GARNICA, A. V. M. A História Oral e alguns percursos metodológicos para compreender aspectos de uma experiência educacional paulista: Os Vocacionais. São Paulo, 2018. Disponível em: http://www.encontro2018.historiaoral.org.br/resources/anais/8/1523830198_ARQUIVO_TextoCompleto_XIVENHO_NAKAMURA;GARNICA(2018).pdf. Acesso em 13 set. 2023

STAUDINGER, U.; MARSISKE, M.; BALTES, P. Resiliência e níveis de capacidade de reserva na velhice: perspectivas da teoria de curso de vida. In: NERI, A. (Org.). Psicologia do envelhecimento: temas relacionados na perspectiva de curso de vida. Campinas: Papirus, 1995, p. 195-228.

VIEIRA, L. B.; MOREIRA, G. E. Contribuições da Educação Matemática para a cultura de respeito à dignidade humana. Revista Interdisciplinar de direitos humanos. Bauru, v. 8, n. 2, p. 173-188, jul./dez., 2020. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/ridh3/index.php/ridh/article/view/26. Acesso em 20 set. 2023.

Published

2023-12-13

How to Cite

Cassiano, M. B. ., Gouvea, M. A. ., & Brião, G. F. (2023). NO ONE WAS BORN KNOWING, GUYS:: a story of new beginnings. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 7(14), 223–236. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n14p223-236