NO ONE WAS BORN KNOWING, GUYS:
a story of new beginnings
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n14p223-236Keywords:
Education of Young People and Adults, Elderly, NarrativesAbstract
This text, driven by the ideas presented by Pope Francis, in his proposal to rekindle the Global Educational Pact, and guided by the following question “what reasons brought you back to school?”, aims to: understand the reasons of an elderly woman, through his own narrative, to return to school and what meaning this has for his life and his (re)insertion into society. Based, above all, on Paulo Freire's ideas, we carried out an analysis, not with the intention of highlighting a single explanation for the reasons that bring a student to attend EJA classes, but, rather, to turn this interviewee's memories into sources. More than that, highlight her as the author of this story, of her story. We conclude, inspired by Dona Eliane, our witness, that we are the drivers of our lives, endowed with the ability, at any moment, to learn and act, more than that, it was possible for us to assimilate, in a very didactic way, that no one determines who we are and what we are capable of.
Downloads
References
BRASIL, Estatuto do Idoso. Lei no 10741/03 – Artigo 21. 2003. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/98301/estatuto-do-idoso-lei-10741-03#art-21. Acesso em: 01/10/2023.
BRASIL. Documento Nacional Preparatório à VI Conferência internacional de Educação de Adultos (VI Confintea). Brasília: MEC, Goiânia: Funape/UFG, 2009. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://portal.mec.gov.br/docman/fevereiro-2012-pdf/10024-confitea-6-secadi/file. Acesso em: 01 out. 2023.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. 6ª edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 47. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020a.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 65. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020b.
FREIRE, P. Pedagogia da Solidariedade. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021b.
FREITAS, S. M. História Oral: possibilidades e procedimentos. 2. ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006. v. 1. 142p.
GADOTTI, M. Educação Popular, Educação Social, Educação Comunitária: Conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária. IV Congresso Internacional de Pedagogia Social: domínio epistemológico. Brasília, v. 18, n.1, dez, 2012. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/3909/2386. Acesso em: 24 ago. 2023.
HADDAD, S. Por uma nova cultura na Educação de Jovens e Adultos, um balanço de
experiências de poder local, Caxambu, MG: 30ª Reunião Anual da ANPED, 2007. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/por-uma-nova-cultura-na-educacao-de-jovens-e-adultos-um-balanco-de-experiencias-de. Acesso em: 01 out. 2023.
MENEZES, L. R. A.; MELO, E. A. P. Contribuições de Paulo Freire no Ensino de Matemática: etnomatemática na educação de jovens e adultos. Ideação, Feira de Santana, BA, v. 23, n. 2, 2021. Disponível em:
https://www.saber.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/26534. Acesso em: 24 ago. 2023.
NAKAMURA, M. E. F. P.; GARNICA, A. V. M. A História Oral e alguns percursos metodológicos para compreender aspectos de uma experiência educacional paulista: Os Vocacionais. São Paulo, 2018. Disponível em: http://www.encontro2018.historiaoral.org.br/resources/anais/8/1523830198_ARQUIVO_TextoCompleto_XIVENHO_NAKAMURA;GARNICA(2018).pdf. Acesso em 13 set. 2023
STAUDINGER, U.; MARSISKE, M.; BALTES, P. Resiliência e níveis de capacidade de reserva na velhice: perspectivas da teoria de curso de vida. In: NERI, A. (Org.). Psicologia do envelhecimento: temas relacionados na perspectiva de curso de vida. Campinas: Papirus, 1995, p. 195-228.
VIEIRA, L. B.; MOREIRA, G. E. Contribuições da Educação Matemática para a cultura de respeito à dignidade humana. Revista Interdisciplinar de direitos humanos. Bauru, v. 8, n. 2, p. 173-188, jul./dez., 2020. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/ridh3/index.php/ridh/article/view/26. Acesso em 20 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.