Extension curriculum:
the mobilization of knowledge in the first practices of the Undergraduate Mathematics course
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n15p78-96Keywords:
Extension Projects, Academic-Professional Training, GraduationAbstract
The curricularization of extension reflects numerous difficulties and challenges to be overcome. This work addresses this process, presenting the implementation path at the Federal University of Pampa (Unipampa) and more specifically in the Mathematics degree. Furthermore, the structuring of the course's pedagogical project is explained, as well as the initiation in the first semester of the course in the year 2023. Highlighting the projects/programs carried out and, subsequently, evaluating them through a questionnaire to the coordinators and executing team in order to discuss the perspectives on the academic-professional training of undergraduate students. Most of the projects created enhance the teacher-student relationship in a way that highlights the mobilization of the teacher's own knowledge by the students. There are also many challenges and opportunities to overcome, as the projects are being executed for the first time. Furthermore, the engagement of the actors involved is recognized, be it the target audience or the leaders of partner institutions/organizations or even the students. Finally, based on a critical assessment, extension project coordinators direct future perspectives towards more promising and effective actions within the community as they progress.
Downloads
References
BORBA, Marcelo. Carvalo. Anais da 27ª reunião anual da Anped, Caxambu, MG, 21-24 Nov. 2004 Disponível em <http://www1.rc.unesp.br/gpimem/downloads/artigos/borba/borba-minicurso_a-pesquisa-qualitativa-em-em.pdf> Acesso 21 jun 2023.
DALMOLIN, Bernadete Maria; SILVA, Marcio Tascheto da; VIEIRA,
Adriano José Hertzog. Bases pedagógicas para pensar a curricularização da extensão. In: RIFFEL, Cristiane Maria; SANTOS, Pedro Floriano dos. (Org.). Extensão universitária: perspectivas de aprendizagem e sentidos na educação superior. Itajaí: Univali, 2017. Cap. 1, p. 15–36
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas. 2002. Disponível em <https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf> Acesso 21 jun 2023.
GODINO, J. D. Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de matemáticas. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, [S.I.],v. 20, p. 13-31, 2009.
IMPERATORE, Jorge Luis Ribeiro, IMPERATORE, Simone Loureiro Brum; PEDDE, Valdir. Curricularizar a extensão ou extensionalizar o currículo? Aportes teóricos e práticas de integração curricular da Extensão ante a estratégia 12.7 do PNE. In: XV COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA – CIGU, Desafios da Gestão Universitária no Século XXI, 2, 3 e 4 de dezembro de 2015, Mar del Plata. Anais eletrônicos. Mar del Plata, 2015. Disponível em < https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/1 36064>. Acesso em 15 fev. 2023
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, USA, v. 57, n.1, p. 1-22, 1987.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Resolução CONSUNI nº 317, de 21 de abril de 2021a: Regulamenta a inserção das atividades de extensão nos cursos de graduação, presencial e a distância, da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Disponível em: <https://sites.unipampa.edu.br/consuni/files/2021/05/res--317_2021-politica-de-extensao.pdf>. Acesso em 10 jul. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Instrução Normativa UNIPAMPA nº 18, de 05 de agosto de 2021b: Normatiza o Programa Institucional UNIPAMPA Cidadã. Bagé: UNIPAMPA, 2021. Disponível em: <https://unipampa.edu.br/portal/sites/default/files/documentos/instrucao_normativa_18-2021_revoga_in-17-2021_normatiza_o_programa_institucional_unipampa_cidada.pdf>. Acesso em 10 jul. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Resolução CONSUNI nº 332, de 16 de dezembro de 2021c: Revoga a Resolução CONSUNI/UNIPAMPA nº 104, de 27 de agosto de 2015 e Institui as Normas para Atividades de Extensão e Cultura da Universidade Federal do Pampa. Disponível em: <https://sites.unipampa.edu.br/consuni/files/2021/12/res-_332_2021-normas-extensao-e-cultura.pdf>. Acesso em 10 jul. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Projeto Pedagógico do Curso de Matemática - Licenciatura, UNIPAMPA Campus Itaqui. 2023. Disponível em: <https://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/120/11/PPC%20de%20Matem%c3%a1tica%20-%20Licenciatura%20vers%c3%a3o%202023.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2023.
SANTOS, João Henrique de Sousa; ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini. Extensão Universitária e Formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária. v. 7. n. 1. p. 23-28. jan. - jun. 2016. DOI:https://doi.org/10.36661/2358-0399.2016v7i1.3087
SCHEIDEMANTEL, Sheila Elisa; KLEIN, Ralf; TEIXEIRA, Lúcia Inês. A Importância da Extensão Universitária : o Projeto Construir. In: Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária Belo Horizonte. Ed. 2. Belo Horizonte. set. 2004. Disponível em :
https://www.ufmg.br/congrext/Direitos/Direitos5.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.