HEALTH FAIR EXTENSION PROJECT:
a bridge between education and citizenship
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2025v9n18p32-47Keywords:
health, education, outreach, interdisciplinarity, communityAbstract
The Health Fair outreach project of the Federal University of Health Sciences of Porto Alegre (UFCSPA) was created in 2002, aiming to bring the university closer to the community, promoting health education. Over the years, the initiative has consolidated itself as a space for interaction between students, professors, technicians and health professionals with students, parents and educators from public and private schools. This article aims to present an overview of the experience of planning, executing and evaluating a Health Fair outreach project, highlighting its impact on academic training and on educating to promote health for children and adolescents. The main proposal is to promote interaction between university and community, creating an environment that stimulates interaction and reflection on essential topics for public health. As a result, we highlight the integration between teaching, research and outreach with social responsibility, teaching students to be critical and reflect on how to build a more dynamic and inclusive health education practice that is connected to local realities. Even in the face of challenges such as the pandemic and floods in Rio Grande do Sul, the Health Fair project adapted and remained active. This experience can be replicated in other places, reaffirming universities outreach programs as an essential link between them and the community.
Downloads
References
BRASIL. República Federativa. Lei 13.005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, Gabinete da Presidência da República, 2014.
BRASIL. Resolução n. 7, de 7 de dez. de 2018. Estabelece as diretrizes para a extensão na Educação Superior Brasileira e Regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/201 4, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências; 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 25 mai. 2025.
Brito e Silva, A. L. et al. Importância da Extensão Universitária na Formação Profissional: Projeto Canudos. Revista de Enfermagem UFPE online, v. 13, out. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/242189 Acesso em: 5 mai. 2025.
Cardoso LS, Cezar-Vaz MR, Costa VZ, Bonow CA, Almeida MC. (2013) Promoção da saúde e participação comunitária em grupos locais organizados. Rev Bras Enferm. 66(6):928-34. doi: 10.1590/s0034-71672013000600018.
Fadel, C. B. et al. O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, [S.L.], v. 17, n. 47, p. 937-946, dez. 2013.
Ferreira MLS, Moura JFL, Silva ES, Rocha RF, Olivares AIO, Hayd RLN. (2010) Feira de saúde do curso de medicina da UFRR: uma aproximação com a comunidade. Revista Brasileira de Educação Médica, 34(02), 310-314. https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000200017
Figueredo, Wilton Nascimento; Cardoso, Gustavo Marques Porto; Almeida, Daisy Santos de; Baldoino, Aline Silva; Coelho, Maria Thereza Ávila Dantas. Extensão universitária na formação do estudante da área de saúde. Revista Tópicos Educacionais, v. 24, n. 2, 2018, pp. 41-55.
Freire, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1996.
Maciel LHL, Martins AD, Olímpio RSMM, Santiago VPN, Oliveira MCM, et al. (2024) A importância das ações de promoção à saúde na atenção básica baseadas em intervenções educativas. Ciências da Saúde, Volume 29 - Edição 140.
Doi: 10.69849/revistaft/cl10202411081814
Ministério da Saúde, Ministério da Educação. (2007) Programa Saúde na Escola: PSE. Brasília, 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ _ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm. Acesso em: 26 fev. 2025.
Pizzinato, A. et al. A integração Ensino-serviço como estratégia na formação profissional para o SUS. Rev Bras de Educ Med, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 170-77, 2012. Disponível: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v36n1s2/a25v36n1s2.pdf . Acesso: 2 jun. 2025.
Passos AS, Santos Jr ER, Bomfim ES, Matos PJS, Almeida MS et al. (2021) Interactive fair: Use of innovative methodologies in health education. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 6, p. e54910616168. DOI: 10.33448/rsd-v10i6.16168.
Santana RR, Santana CCAP, Neto SBC, Oliveira EC. (2021) A Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educ. Real. 46 (2). https://doi.org/10.1590/2175-623698702
Tavares CZ, Costa LS, Ninahuaman MFML, Marques G, Santos DC (2017). Educação em saúde por meio de feiras. Revista Família, Ciclos De Vida E Saúde No Contexto Social, 5(2), 245–254. https://doi.org/10.18554/refacs.v5i2.1711
United Nations, General Assembly. A/RES/70/1. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development [Internet]. New York: United Nations; 2015. Acesso em: mai. 2025. Disponível em: https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/generalassembly/docs/globalcompact/A_RES_70_
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
