MIDDLE AGES PERSPECTIVES ON EDUCATION AND HISTORY

Authors

  • Carolina Ramos Souza Universidade de São Paulo
  • Daniela Aparecida Rodrigues Universidade Federal de Ouro Preto
  • Éderson José de Vasconcelos Universidade Federal de Santa Catarina
  • Guilherme Rodrigues Otoni Alcântara Universidade Federal de Ouro Preto

Keywords:

Middle Ages, History Education, Medievalism, Contemporary Brazil

Abstract

The contemporary interest in the Middle Ages can be seen through the success of different media, which produce apparently medieval universes as a background for their plots. However, it is understood that these spaces are mere representations, not accommodating the diversity of experiences of the period, and consequently allowing for the placement of stereotypes. These representations are seen within a context of new interest in aspects of the Middle Ages, and their studies are within the spectrum of medievalism. This, characterized by Leslie Workman as the examination of the application of medieval logics for contemporary needs, attracts debates on its different possibilities of understanding and analysis. Therefore, this paper aims to contemplate communications about the different readings of the medieval in the present, specifically focusing on its developments within the fields of education and philosophy, and consequently, its possibilities and potential problems.

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Author Biographies

Carolina Ramos Souza, Universidade de São Paulo

Graduada em História pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Mestre em Letras pela Universidade de São Paulo (USP).

Daniela Aparecida Rodrigues, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduada em História pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), Mestranda em História pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

Éderson José de Vasconcelos, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em História Ibérica pela Universidade Federal de Alfenas – Unifal -MG.

Guilherme Rodrigues Otoni Alcântara, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduado em História e Mestrando em História pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

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Published

2023-07-13