THE INFLUENCE OF AESTHETICS AND BEAUTY ADVERTISING IN BRAZILIAN ILLUSTRATED MAGAZINES

a study of “Para todos” and “Revista Feminina” in the 1920s

Authors

  • THAYSE EVELEM ALVES DELFINO Universidade Estadual da Paraíba

Keywords:

Advertisements, Magazines, Aesthetic and beautification, Brazil

Abstract

The following study aims to analyze the beauty and aesthetic advertisements in Brazil's illustrated magazines as a communication channel from 1920 to 1930, which contributed decisively to editorial media growth. Allowing the medium and high social classes to be up-to-date with the news shown in these magazines and therefore influencing them. That said, I question how these advertisements were able to change the lifestyle, behavior, and social mentality of these groups by exhibiting products in magazines, such as Para todos and Revista feminine, that in its fullness, were in brazilian’s newsstands for more than twenty years. This way, based on the analyses of Jhon B. Thompson (1998), I think about how the editorial media plans are represented by the action pans and symbolic representations. And lastly, but also important, the author Sandra Pesavento (2009) is present in this work as, since, through the history of sensibilities, I demonstrate how magazines were allowed to follow mankind in time, picking up through its intimacies, insecurities and fears.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

THAYSE EVELEM ALVES DELFINO, Universidade Estadual da Paraíba

Graduanda do curso de licenciatura em História pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

References

DURRAY, Moe. Para Todos. Ano VI, n° 271, Rio de Janeiro - RJ, 1924.

GISH, Dorothy. Para Todos. Magazine Semanal Ilustrado. n° 71, Rio de Janeiro, 1920.

MAGEL, Conrad. Para Todos. Ano VI. n 281, Rio de Janeiro, 1924

MARTINS, Ana. L; LUCA, Tânia. Regina. História da Imprensa no Brasil. 2 ed. Reimpressão - São Paulo, 2012.

MAYD, Ank. Para Todos. Ano V, n° 258, Rio de Janeiro - RJ, 1923.

MOREIRA, silva. São Paulo na Primeira República. Ed, Brasiliense, São Paulo - SP, 1988

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Sensibilidades: escrita e leitura da alma. In: Pesavento, Sandra Jatahy; Langue, Frédérique. (Org.). Sensibilidades na história: memórias singulares e identidades sociais. 1ed.Porto Alegre: UFRGS, 2007, v. 1, p. 9-21.

PRIORE, Del. Mary. Corpo a corpo com a mulher. Pequena história das transformações do corpo feminino no Brasil. São Paulo: SENAC, 2000.

SALLES, Virginia de Souza. Revista Feminina. n °168, São Paulo - SP, 1928.

SEVCENKO, Nicolau. História da vida privada no Brasil República: da belle époque à era do rádio. Ed. Compainha das Letras, vol.3. São Paulo, 1999.

SODRÉ, Nelson. W. História da Imprensa no Brasil. 4 ed. Rio de Janeiro, 1999.

THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 5 ed. Vozes, Petrópolis, Rio de Janeiro, 1998.

WOLF, Naomi. O mito da beleza. Como as imagens da beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

FONTE

Para Todos. Ano VIII, n °607. Rio de Janeiro, 1930.

Published

2024-08-01