ENTRE A FICÇÃO E A CLÍNICA: DECIFRANDO A TRANSFERÊNCIA DO AMOR AO SUPOSTO SABER EM IN TREATMENT

Authors

  • Elizabeth Fátima Universidade do Estado de Minas Gerais; Universidade Federal de São João del-Rei
  • Mardem Leandro Silva Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Daniela Paula do Couto Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

In Treatment, Sujeito suposto saber, Transferência, Setting analítico

Abstract

The study presented here consists of one of the products arising from the research Art imitates life: articulations between Psychoanalysis and cinema, financed by FAPEMIG, which investigated the use of cinematographic productions as pedagogical tools in teaching psychoanalytic concepts. In this text, we specifically focused on the concept of transference. Using the North American series In Treatment, which narrates the daily life of psychologist Paul Weston, vignettes from psychotherapeutic sessions with Laura Colina, an anesthetist with an erotic fixation on Paul, were selected to explore the theme. The objective was to demonstrate transference in action, using a specific cut of these characters to demonstrate the transference dynamics. Employing a methodological approach that combined theoretical investigation, clinical method and psychoanalytic film analysis, the study started from a diagnostic hypothesis: Paul is an obsessive neurotic, and Laura, a historical woman. This configuration required examining the analytic relationship centered on transference love, in which the patient deliberately projected impasses with love objects onto the analyst, through unconscious updating. Despite the fictional nature of the series, the dynamics presented closely reflect the issues of desire presented in the real analytical scenario. The results highlighted the importance of understanding the concept of transference in the clinical context, emphasizing its relevance in the teaching and transmission of psychoanalysis in academic environments. This study demonstrates that, although film fiction does not replace the analysis of real clinical cases, it can provide a valuable means of illustrating and discussing complex concepts of psychoanalysis, especially in an educational environment. The research concludes that the use of films as pedagogical tools in teaching psychoanalysis is not only viable, but also beneficial for deepening the understanding of the fundamental concepts of the discipline.

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Author Biographies

Elizabeth Fátima, Universidade do Estado de Minas Gerais; Universidade Federal de São João del-Rei

Enfermeira graduada pelo Centro Universitário de Formiga (Unifor/MG). Pós-graduada em Gestão em Saúde Mental pela Universidade Cândido Mendes. Graduanda em Psicologia pela Universidade Estadual de Minas Gerais-UEMG / Divinópolis. Mestranda em Psicologia, na linha de pesquisa Fundamentos teóricos e filosóficos da Psicologia, pela Universidade Federal de São João del-Rei.

Mardem Leandro Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais

Psicólogo graduado pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestre em Psicologia, na linha de pesquisa ?Conceitos Fundamentais e Clínica Psicanalítica?, pela Universidade Federal de São João del Rei. Doutor em Psicologia, na linha de pesquisa "Conceitos Fundamentais em Psicanálise e Investigações no Campo Clínico e Cultura", pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor na UEMG - Unidade Cláudio e no Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Bambuí.

Daniela Paula do Couto, Universidade Federal de Minas Gerais

Psicóloga graduada pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestre em Psicologia, na linha de pesquisa ?Conceitos Fundamentais e Clínica Psicanalítica: Articulações?, pela Universidade Federal de São João del-Rei. Doutoranda em Psicologia, na linha de pesquisa "Conceitos Fundamentais em Psicanálise e Investigações no Campo Clínico e Cultura", pela Universidade Federal de Minas Gerais.

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Published

2023-12-28

How to Cite

ELIZABETH FÁTIMA; SILVA, Mardem Leandro; COUTO, Daniela Paula do. ENTRE A FICÇÃO E A CLÍNICA: DECIFRANDO A TRANSFERÊNCIA DO AMOR AO SUPOSTO SABER EM IN TREATMENT. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 75–94, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/25935. Acesso em: 11 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre