IDENTITY AND DEPRESSION IN TECHNOLOGICAL DEPENDENCE IN THE ADOLESCENT CONTEXT: AN ANALYSIS BASED ON ASSUMPTIONS OF EXISTENTIAL PHILOSOPHY

Authors

  • Jonas Silva Ferreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Unidade Betim
  • Elisiene Chaves Fagundes

Keywords:

Identity, Depression, Existential Phenomenology and Social Networks, Social networks, Communication technologies and Psychology

Abstract

This study was carried out with the objective of understanding how the modes of subjectivation, identity and representation of contemporary adolescents are transformed by technology, discussing about the symptomatology of technological dependence and the ways in which each subject has to deal with these facets in their intrapsychic and social processes. Based on interviews conducted in a previous research project with adolescents from public schools in the metropolitan region of Betim, the article takes the explanatory research method to perform the analysis of the factors that link technology and the adolescent context, as well as content analysis qualitative analysis of interview data. Three main facets of the use of social networks were identified: the character of insertion; dependence and the intrapsychic aspects arising from the use of networks; the self-knowledge of this dependence, the affections of this in the life of the subject itself, and the absence of the search for the emancipation of it. In effect, we argue that technology, in its abusive use, gradually causes dependency, with approaches at the base of the psyche. We understand that the modes of dependence are diverse, and can be expressed both through depression, irritability, anguish, and so many behavioral organizations and psychological impacts, and that identity becomes a fluid process in this open network of relationships that is the technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. ANDRADE, Cláudia. A construção da identidade, auto-conceito e autonomia em adultos emergentes. Psico-logia Escolar e Educacional, v. 20. São Paulo, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pee/v20n1/2175-3539-pee-20-01-00137.pdf.> Acesso em: 18 mar. 2019.

11. BAUMAN, Z. (2004). Amor líquido: Sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro, Zahar.

23. BOSS M. Angústia, Culpa e Libertação. São Paulo: Livraria Duas Cidades; 1975

19. CANALE, A.; FURLAN, M. M. D. P. Depressão. Arq. Mudi, Maringá, v. 10, n. 2, p. 23-31, 2006. Disponível em: <http://ojs.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/viewFile/19922/10816.> Acessos em: 27 mai. 2019

15. CAPLAN, S. E.; HIGH, A. C. (2011). Interação social na internet, bem-estar psicossocial e uso problemático de internet. In: Young, K. S.; Abreu, C. N de. (Orgs.), Dependência de Internet: manual e guia de avaliação e tratamento. Porto Alegre: Artmed.

3. DELEUZE, G. (2001) Empirismo e Subjetividade: ensaio sobre a natureza humana segundo Hume (L. B. L. Orlandi, trad.). São Paulo: Editora 34.

24. DUBOIS, C. Heidegger: introdução a uma leitura. Trad. Bernardo Barros Coelho de Oliveira. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

2. GUATTARI, F. & Rolnik, S. (1996). Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes.

22. HEIDEGGER, M. Ser e o Tempo. 4ª ed. Petrópolis: Vozes; 1993.

25. HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Parte I. 11ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2002

9. KRAUT, R., PATTERSON, M., LUNDMARK, V., KIESLER, S., MUKOPADHAYAY, T., & SCHERLIS, W. (1998). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological Well-Being? American Psychologist, 53, 1017-1031.

16. LAFER, B.; AMARAL, J. A. M. S. Depressão no ciclo da vida. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. São Pau-lo, v. 22, n. 3, p. 151-152, Sept. 2000. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-44462000000300013&lng=en&nrm=iso>. Acessos em 16 mar. 2019.

21. MERLEAU-PONTY, M. (2006). Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes (Obra original publicada em 1945)

4. NÓBREGA, L. P. (2010). A construção das identidades nas redes sociais. Fragmentos de Cultura, v. 20, n. 1/2, p. 95-102, jan./fev. 2010. Disponível em: <http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/fragmentos/article/download/1315/899.> Acesso em: 10 mai. 2019.

18. Organização Mundial da Saúde; Brasil, Ministério da Justiça; Organização Pan-Americana da Saúde (Brasí-lia, D.F, OPAS, 2015)

8. PONTES, Halley; PADRÃO, Ivone. Estudo Exploratório Sobre as Motivações Percebidas no uso Excessivo da Internet em Adolescentes e Jovens Adultos. Lisboa, 2014. Disponível em: <https://pch.psychopen.eu/rt/printerFriendly/93/html.> Acesso em: 10 mai. 2019.

12. PUJOL, C. C., SCHMIDT, A., SOKOLOVSKY, A., KARAM, R. G., SPRITZER, D. T. (2009): Dependência de Internet: perspectivas em terapia cognitivo-comportamental. Rev Bras Psiquiatr. 31,181-92. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbp/v31n2/v31n2a19.pdf.> Acesso em: 10 mai. 2019.

26. SANTOS, Eder Soares. As angústias Impensáveis em Relação à Angústia de Castração. Dissertação de Mes-trado, Campinas/SP, IFCH – UNICAMP, 2001.

6. SPIZZIRI, R. C. P., WAGNER, A., MOSMANN, C. P., & ARMANI, A. B. (2012). Adolescência conectada: Mapeando o uso da internet em jovens internautas. Psicologia Argumento, [S.l.], v. 30, n. 69, nov. 2017. ISSN 1980-5942. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/23288>. Acesso em: 20 mar. 2019.

14. TERROSO, L. B.; ARGIMON, I. I. L. (2016). Dependência de internet e habilidades sociais em adolescentes. Estud. pesqui. psicol. Rio de Janeiro. 16, 200-219. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v16n1/v16n1a12.pdf.> Acesso em: 20 mar. 2019.

5. TURKLE, S. (1998). A vida no ecrã: A identidade na era da Internet. Lisboa: Relógio d'água.

7. VALENTE, José Armando. A Comunicação e a Educação baseada no uso das Tecnologias Digitais de In-formação e Comunicação. Revista UNIFESO – Humanas e Sociais. 1. v.2014. Disponível em: <http://www.revista.unifeso.edu.br/index.php/revistaunifesohumanasesociais/article/view/17/24.> Acesso em: 23 mar. 2019.

20. WIDLÖCHER, D. As lógicas da depressão. Lisboa: CLIMEPSI, 2001.

Published

2020-09-07

How to Cite

SILVA FERREIRA, Jonas; CHAVES FAGUNDES, Elisiene. IDENTITY AND DEPRESSION IN TECHNOLOGICAL DEPENDENCE IN THE ADOLESCENT CONTEXT: AN ANALYSIS BASED ON ASSUMPTIONS OF EXISTENTIAL PHILOSOPHY. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 5, n. 9, p. 345–362, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/22050. Acesso em: 11 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre