EDUCATION FOR LIBERATION AND YOUTH: A PSYCHOSOCIAL INTERVENTION WITH HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Mariele Ribeiro Dias PUC MINAS
  • Rodolfo Victor Cancio Evangelista
  • Fernanda Mendes Resende

Keywords:

Psychosocial Intervention, Liberating Education, Banking Education, Teenagers

Abstract

The purpose of this article is to generate reflections on an intervention performed with students and discuss the need for them to be active in the teaching-learning process. The objective of this article is to report the experience of two trainees from the 8th period of the Psychology course at PUC - Minas, which consisted of a psychosocial intervention performed with teenagers of the second year of high school of a state school. The reflections and analysis of the collected data are based on Paulo Freire's theory regarding education as a liberating practice, which aims to overcome banking education, ie hierarchical practices, with the teacher having a place of knowledge holder and the student being an information deposit. At the end, we seek to make a reflection regarding the intervention performed and the importance of teachers and school to give a voice to learners, providing moments of dialogue with these parties, the protagonists of the teaching-learning process. From this dialogue, it is possible to expand the perspectives of the subjects regarding the world, providing transformations that are beyond the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREIRE, Isabel; et al. Cyberbullying e Ambiente Escola: Um Estudo Exploratório e Colabora-tivo entre a Escola e a Universidade. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 47, n, 2, p. 43-63, 2013.


FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários para a prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 31ª Ed., 1996.


FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um encontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 6ª Ed., 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015, 59.ª edição.


NEIVA, Kathia Maria Costa. Intervenção psicossocial: aspectos teóricos, metodológicos e experiências práticas. São Paulo: Vetor, 2010.


SAMPAIO, Juliana; SANTOS, Gilney Costa; AGOSTINI, Marcia; SALVADOR, Anarita de Souza. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: uma experiên-cia com jovens no sertão pernambucano. Comunicação Saúde Educação. Botucatu, v. 18, n. 2, p. 1299-1311, 2014).


SCHREIBER, Fernando Cesar de Castro Schreiber; Antunes, Maria Cristina. Cyberbullying: Para Além dos muros das escolas. Didática: Teorias, Metodologias e Práticas. Paraná, p. 17740-17756, 2015.


TOGNETTA, L.R.; BOZZA, Thais Leite. Cyberbullying: quando a violência é virtual - Um estudo sobre a incidência e sua relação com as representações de si em adolescentes. In: GUIMARAES, Áurea M.; PACHECO E ZAN, Dirce Djanira. Anais do I Seminário Violar: Problematizando juventudes na contemporaneidade. Campinas, SP: FE/UNICAMP, 2010.

Published

2021-03-12

How to Cite

DIAS, Mariele Ribeiro; CANCIO EVANGELISTA, Rodolfo Victor; MENDES RESENDE, Fernanda. EDUCATION FOR LIBERATION AND YOUTH: A PSYCHOSOCIAL INTERVENTION WITH HIGH SCHOOL STUDENTS. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 5, n. 10, p. 271–290, 2021. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/22241. Acesso em: 20 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre