CONTRIBUTIONS OF PARENTS TRAINING IN CHILDREN’S COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY
Keywords:
Parent Training, Cognitive-Behavioral Therapy, Children's ClinicAbstract
The present study sought to investigate in the literature the contributions of proposals of parent training as an intervention tool with the processes of child cognitive-behavioral therapy. A narrative bibliographic review was done. The work is justified by observing the diverse demands of society regarding the behavior of children and the way in which these behaviors interfere in the day to day and in the structuring of the family. It has been verified that parents are direct references to the formation, development and behavior of children, and it is concluded that parents trained and prepared to deal with the difficulties of their children can be of great contribution to a process of cognitive-behavioral therapy in the which refers to the future development and demands identified in this process.
Downloads
References
BECK, Judith S. Terapia Cognitivo-comportamental: Teoria e Prática. Tradução de Sandra Mallmann da Rosa. 2ª ed. São Paulo: Artmed, 2013.
BOCHI, Ariane; FRIEDRICH, Daiana e PACHECO, Janaína Thais Barbosa. Revisão Sistemática de estudos sobre programas de treinamento parental. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 24 n. 2, p. 549-563, jun. 2016. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2016000200009&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 05 mar. 2019.
CALEIRO, Fernanda Mendes; SILVA, Rodrigo Sinnott. Técnicas de modificação do com-portamento de crianças com treinamento de pais: uma revisão da literatura. Encontro: Revista de Psicologia, São Paulo, v. 15, n. 23, p. 129-142, 2012. Disponível em <http:\pgsskroton.com.br\seer\index.php\renc\article\download\2475\2371>. Acesso em: em 05 mar. 2019.
DIAS, Maria Olívia. Um olhar sobre a família na perspectiva sistêmica – o processo de comunicação no sistema familiar. Gestão e desenvolvimento, v. 19, p. 139-156, 2011. Disponível em: <http://z3950.crb.ucp.pt/biblioteca/gestaodesenv/gd19/gestaodesenvolvimento19_139.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2019.
EMIDIO, Lorena Archanjo de Souza Emídio; RIBEIRO, Michela Rodrigues Ribeiro; FARIAS, Ana Karina C. R. de. Terapia infantil e treino de pais em um caso de agressividade. Rev. Bras. de Ter. Comp. Cogn., Campinas-SP, 2009, Vol. XI, nº 2, 366-385.
FIGUEIREDO, Bárbara; Lamela, Diogo. Parentalidade e coparentalidade conceitos básicos e programas de intervenção. Contributos para intervenção em psicologia, p. 1-24, 2014. Disponível em <https://www.researchgate.net/profile/Diogo_Lamela/publication/313660311_Parentalidade_e_coparentalidade_Conceitos_basicos_e_programas_de_intervencao/links/58a1e0e145851598babae3c2/Parentalidade-e-coparentalidade-Conceitos-basicos-e-programas-de-intervencao.pdf>. Acesso em 23 abr. 2019.
GOMIDE, Paula Inez Cunha. Pais presentes, pais ausentes: regras e limites. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.
LEAL, Dalila Teixeira et al. A vivência dos familiares de crianças e adolescentes portadores de diabetes mellitus tipo 1. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiás, v. 14, n. 1, p. 189-196, 2012. Disponível em: <https://www.fen.ufg.br/revista/v14/n1/pdf/v14n1a22.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2019.
LOBO, Beatriz Oliveira Meneguelo; FLACH, Katherine; ANDRETTA, Ilana. Treinamento de pais na terapia cognitivo-comportamental para crianças com transtornos externalizantes. Revista Psicologia em Pesquisa, Juiz de Fora, v. 5, n. 2, p.126-134, dez. 2011. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-12472011000200005&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em|: 05 mar. 2019.
PATIAS, Naiana Dapieve; SIQUEIRA, Aline Cardoso; DIAS, Ana Cristina Garcia. Práticas educativas e intervenção com pais: a educação como proteção ao desenvolvimento dos filhos. Mudanças Psicologia da Saúde, Rio Grande do Sul, v. 21, n. 1, p. 29-40, 2013. Disponível em: < https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/MUD/article/viewFile/3685/3642>. Acesso em: 05 mar. 2019.
PIMENTA, Luciana Carla Araújo. Treinamento de pais em grupo para tratamento de sintomas externalizantes em crianças com TDAH: eficácia e preditores psicopatológicos. Universidade Federal de Minas Gerais. 2014. 96f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Ciências Biológicas, Programa de Pós-Graduação em Neurociências. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/handle/1843/BUBD-A3NQMJ/disserta__o_luciana_carla_a_pimenta.pdf?sequence=1>. Acesso em: 05 mar. 2019.
PAULA, Cleonilda; MOGNON, Jocemara Ferreira. Aplicabilidade da terapia cognitivo-comportamental (TCC) no tratamento do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) na infância: revisão integrativa TCC e TDAH: revisão integrativa. Cad. Da Esc. De Saúde, Curitiba, v. 17 n. 1, p. 76-88, julho. 2017. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.unibrasil.com.br/index.php/cadernossaude/article/view/3080/2650. Acesso em: 10 abr. 2019.
PINHEIRO, M. I. S. et al. Treinamento de Habilidades Sociais Educativas para Pais
de Crianças com Problemas de Comportamento. Psicologia: Reflexão e Crítica, 19 (3), 407-414. 2006. Disponível em: <http: www.scielo.br/prc. Acesso em: 25 jul. 2020.
PUREZA, J. R. et al. Fundamentos e Aplicações de Terapia Cognitivo-Comportamental com Crianças e Adolescentes. Rev.Bras.Psicoter. Porto Alegre, v. 16 n. 1, p. 85-
103, 2014. Disponível <http://rbp.celg.org.br/detalhe_artigo.asp?id=144>. Acesso em: 08 mar. 2019.
RIOS, Juan Benjamin Soto; FERREIRA, Dayane Fernandes; BATISTA, Eraldo Carlos. Práticas educativas e estilos parentais: uma revisão bibliográfica da literatura brasileira. Revista UNIABEU, Rio de Janeiro, v. 9 n. 21, p. 17-31, abril. 2016. Disponível em: <http://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RU/article/view/2268>. Acesso em: 15 abr. 2019.
ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta paulista de enfermagem, São Paulo, v. 20 n. 2, p. v-vi, jun. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002007000200001&lng=en&nrm=iso >. Acesso em: 05 mar. 2019.
STALLARD, Paul. Guia do Terapeuta para os Bons Pensamentos - Bons Sentimentos: Utilizando a terapia cognitivo-comportamental com crianças e adolescentes. Porto Alegre: Artmed, 2007.
TEIXEIRA, Ana Tereza Jacinto; FROES, Rafael de Carvalho; ZAGO, Elaine Cristina. A comunicação e o relacionamento da família atual em virtude dos novos tempos. Revista eletrônica de comunicação, v. 1, n. 1, p. 1-7, jun 2006. Disponível em: <http://legacy.unifacef.com.br/rec/ed01/ed01_art01.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2019.
WESTPHAL, Mariá Peres; HABIGZANG, Luísa F. Treinamento de pais na terapia cognitivo comportamental: uma revisão da literatura. Revista da Graduação, v. 9, n. 1, p. 1-19, 2016. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/graduacao/article/viewFile/23960/14365>. Acesso em: 05 mar. 2019.
VELASQUEZ, Rute et al. O treinamento de pais e cuidadores: ensinando a educar e promo-vendo a saúde mental. Revista Médica De Minas Gerais - RMMG, v. 20, n. 2, p. 182-188, 2010. Disponível em: <http://rmmg.org/exportar-pdf/311/v20n2a06.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2019.
VIANA, Luciana Honório; Programa de Intervenção Preventivo: orientação aos pais em grupo para o desenvolvimento emocional dos filhos. 2016. 43f. Monografia (Conclusão de curso). Centro de Estudos em Terapia Cognitivo-Comportamental. São Paulo.
ZAZULA, Robson; HAYDU, Verônica Bender. Análise aplicada do comportamento e capacitação de pais: Revisão dos de artigos publicados pelo Journal of Applied Behavior Analysis. Acta Comportamentalia: Revista Latina de Análisis de Comportamiento, v. 20, n. 1, p. 87-107, 2012. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-81452012000100007&lng=en&nrm=iso>. Acessado em 5 mar. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.