PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROGRAM IN THE LABOR MARKET UNIVERSITY TRANSITION
Keywords:
Employment;, Higher Education;, Labor Market;, Vocational Guidance;, Qualification.Abstract
The Professional orientation has characterized as one of the fields acting fields that possibility for the psychologist, in which it participates collaboratively in conflicts that surround the individual at the moment of professional choice. The academic environment constitutes a field with numerous teaching possibilities, not only directed to the programmatic content, but also for professional knowledge experiences. The vocational guidance program sought to empower education students in administration course, favoring reflections on the university labor market transition process. The results has showed a decrease of 4.7% in the unemployment rate, making possible the possibility of further studies involving academics from other courses for the appropriation of contents that cover the labor market theme.
Downloads
References
BARDAGI, Marúcia Patta; PARADISO, Ângela Carina. Trajetória Acadêmica e Satisfação com a Escolha Profissional de Universitários em Meio de Curso. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 4, n. 1-2, p. 153-166, dez. 2003. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902003000100013&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 14 Abr. 2018.
BRASIL, Vanderlei et al. Orientação profissional e planejamento de carreira para uni-versitários. Cadernos Acadêmicos, [S.l.], v. 4, n. 1, p. p. 117-131, dez. 2012. ISSN 2175-2532. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Cadernos_Academicos/article/view/1213/1015>. Acesso em 14 abr. 2018.
CONSTANTE, Robson da Silva; MAINO, Joelma Rejane. Marketing pessoal: um diferenci-al para o sucesso profissional. Revista Gestão e Desenvolvimento, Novo Hamburgo, v. 4, n. 2, jan. 2007. ISSN 2446-6875. Disponível em: <https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/877>. Acesso em: 27 maio 2019. doi:https://doi.org/10.25112/rgd.v4i2.877.
DIAS, Maria Sara de Lima; SOARES, Dulce Helena Penna. Planejamento de carreira: Uma orientação para universitários. Psicologia Argumento, [S.l.], v. 30, n. 68, nov. 2012. ISSN 1980-5942. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19953>. Acesso em 09 mar. 2019.
LIMA, Alynne Virginya de Queiroz; GOMES, Manoel William Ferreira. “estou formado (a), e agora?”: uma análise sobre o sofrimento psíquico de desempregados recém-formados em instituições de nível superior em São Luís-MA. Cadernos de Pesquisa, v. 17, n. 3, 2011. Disponível em: <http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/280/4378> Acesso em 11 Maio 2019.
MARTINS, Sara Filipa Lopes. A procura online dos talentos: o papel dos sites de redes sociais no recrutamento de candidatos. 2015. (Tese de Doutorado). Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Lisboa.
POCHMANN, Marcio. Ajuste econômico e desemprego recente no Brasil metropolita-no. Estud. av., São Paulo , v. 29, n. 85, p. 7-19, Dec. 2015 . Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010340142015000300002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 02 Nov. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40142015008500002.
RIBEIRO, Marcelo Afonso. Demandas em orientação profissional: um estudo explorató-rio em escolas públicas. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 4, n. 1-2, p. 141-151, 2003. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1679-33902003000100012> Acesso em 6 Set. 2019.
SARRIERA, Jorge Castella; VERDIN, Regina. Os jovens a procura do trabalho: Uma análi-se qualitativa. Psico, Porto Alegre, p. 59-70, 1996.
Disponível em < http://pesquisa.bvs.br/brasil/resource/pt/psi-404> . Acesso em 16 mar. 2018.
SARRIERA, Jorge Castella. Da orientação profissional para a inserção do jovem no tra-balho. Rev. ABOP [online]. 1998, vol.2, n.2, pp. 75-80. ISSN 1414-8889.
Disponível em:<http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:sW5Dn8KuvlMJ:pepsic.bvsalud.org/scielo.php%3Fscript%3Dsci_arttext%26pid%3DS1414-88891998000200007+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br> Acesso em 13 Abr. 2018.p. 15-24, 2005.
https://www.redalyc.org/pdf/2030/203016890003.pdf
SCALABRIN, Izabel Cristina; MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2013. Dis-ponível em: <http://alex.pro.br/estagio1.pdf> Acesso em 24 Mai.
2019
SECO, Graça Maria dos Santos Batista et al. Transição para o mercado de trabalho: competências pessoais e sociais. In: Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Universidade do Minho, 2009. p. 1638-1653. Disponível em: < https://iconline.ipleiria.pt/handle/10400.8/150> Acesso em 24 Mai. 2019.
SILVA, Laura. Estudo sobre a Orientação Vocacional e Profissional - Escolhas Psicolo-gia Escolar e Educacional., Maringá , v. 20, n. 2, p. 239-244, Aug. 2016.
Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000200239&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 10 Mar. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150202957.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tais Grijota Souto, Hully Ribeiro Caldas, Nathália Mieko da Silva Hosoya, Mirella Martins Justi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.