Professional choice in the face of adolescent subjectivities: a psychoanalytical view
Keywords:
Adolescence; Professional guidance; Psychoanalysis.Abstract
Adolescence is a stage of life in which the subject goes through transition processes that generate changes in his development, which circumscribe in his family environment, and go through the construction of his identity, making choices that will define his future, among them, the choice professional. Thus, Vocational and Professional Guidance (OVP), aims to help young people who are in the process of building their personality, in which they face conflicts and losses. This study proposes to construct clarifying questions about OVP in adolescence, through four cases of care performed through the Extension Project “Adolescence and the question of professional choice: Individual and group care at the Psychological Clinic of UEL”, with based on the psychoanalytic contribution. That said, the relevance of a listening space for coping with this moment of conflict is clear, in which a listening space permeated by the clinical method emerged, in a number of delimited sessions, which through interventions result in evolutionary tasks and integrate with less psychological suffering. When teenagers find themselves facing the future, with a vision of the future and fulfillment, in greater measure with the temporality of external tensions: family, society and culture, the conflicts peculiar to this period are resolved.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elisa Grijó Guahyba de; PINHO, Luís Ventura de. Adolescência, família e escolhas: implicações na orientação profissional. Psicologia Clínica, v. 20, n. 2, p. 173-184, 2008. DOI: 10.1590/S0103-56652008000200013.
ALMEIDA, Rosemarie Elizabeth Schimidt. A temporalidade de um espaço temporal transicio-nal e sua vivência para o adolescente em grupos de orientação profissional. Winnicott e-prints, v. 10, n. 1, p. 01-12, 2015. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-432X2015000100002&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 20 abr. 2021.
ALMEIDA, Rosemarie Elizabeth Schimidt; AMARO, Márcia, P. O grupo como espaço transi-cional para jovens frente à questão da escolha vocacional e profissional. In M. B. Sei (Org.), A clínica psicanalítica na universidade: interfaces, desafios e alcances. Londrina: Eduel, 2016.
ANDRADE, Miriam Marques; MARANHÃO, Thercia Lucena Grangeiro; BARBOSA, Janil-da dos Santos; BATISTA, Hermes Melo Teixeira; SANTANA, Andreza Oliveira. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 10, n. 30., p.178-204, 2016. DOI: 10.14295/idonline.v10i30.459
ANDRADE, Luciana Carla Lopes; LANG, Charles Elias. A transferência na clínica psicanalíti-ca de adolescentes. Estilos Da Clínica, v. 25, n. 2, p. 297-312, 2020.
DOI: 10.11606/issn.1981-1624.v25i2p297-312
BARRETO, Maria Auxiliadora; AIELLO-VAISBERG, Tania. Escolha profissional e dramática do viver adolescente. Psicologia & Sociedade, v. 19, n. 1, p. 107-114, 2007. DOI: 10.1590/S0102-71822007000100015
BANDEIRA, Denise Ruschel; LEVENFUS, Rosane Schotgues. Avaliação dos interesses pro-fissionais. São Paulo: Vetor Editora, 2009.
BOHOSLAVSKY, Rodolfo. Orientação vocacional: a estratégia clínica. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
CALVI, Ester Xavier; VICTOR, Camila Correa; OLIVEIRA, Chaiene Souza de; SILVA, Pa-tricia Carolina de Jesus; PARREIRAS, Bianca Tifany Marques; OLIVEIRA, Vilmar Pereira. A escolha profissional e o planejamento de futuro: oficina extensionista se sensibilização com se-cundaristas de uma eecola pública. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, v. 5, n. 10, p. 44-60, 2021. Disponível em http://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/view/22307/17932. acessos em 17 abr. 2021.
COSTA, Juvaneide Régia; MEDEIROS, Cynthia Pereira; RIBEIRO Cynara Teixeira. Escolha profissional na adolescência: um estudo psicanalítico. Revista Subjetividades, v. 17, n. 3, pp. 104-116, 2017. Disponível em https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=527555046004. acessos em 12 mar. 2021.
DIVINO, Maria Monica Gomes; HALLAK, Bruna Monteiro; GRASSI, Sara Nogueira; CASTRO, Marcelle La Guardia Lara de. Desafios da orientação profissional e de carreira no Brasil: relato de uma experiência grupal com jovens aprendizes. Pretextos - Revista da Gradua-ção em Psicologia da PUC Minas, v. 5, n. 10, p. 230-249. Disponível em http://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/view/22253. acessos em 12 mar. 2021.
ERIKSON, Erik. Adolescence et crise. Paris: Flammarion, 1972.
FARIA, Ana Paula Simeão; PONCIANO, Edna Lucia Tinoco. Conquistas e fracassos: os pais como base segura para a experiência emocional na adolescência. Pensando familias, v. 22, n. 1, p. 87-103, 2018. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2018000100008&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 17 abr. 2021.
FIGUEIREDO, Luís Claudio; MINERBO, Marion. Pesquisa em psicanálise: algumas ideias e um exemplo. Jornal de Psicanálise, v. 39, n. 70, p. 257-278, 2006. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-58352006000100017&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 17 abr. 2021.
FRABETTI, Karol Conti; THOMAZELLI, Caroline; FEIJÓ, Marianne Ramos; CAMARGO, Mario Lázaro; CARDOSO, Hugo Ferrari. Práticas Narrativas e Orientação Profissional: a pos-sibilidade de desconstrução de estereótipos ligados às profissões. Nova Perspectiva Sistêmica, v. 24, n. 53, p. 41-55, 11. Disponível em https://www.revistanps.com.br/nps/article/view/145. acessos em 17 abr. 2021.
FREUD, Sigmund. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. In: SALOMÃO, J. (Ed.), Edição Standard das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, v. 7, Rio de Janeiro: Imago, 1905\1996. p.119-231.
INÁCIO, Amanda Lays Monteiro; REIS, Maria Elisabeth Barreto Tavares dos. Sobrevivendo aos extremos: o estabelecimento de vínculos na clínica com adolescentes. Colloquium Huma-narum, v. 15, n. espe., p.607-617, 2018. DOI: 10.5747/ch.2018.v15.nesp2.001160.
JUCÁ, Vládia Jamile dos Santos. Adolescência, Ensino Médio e projetos de vida na escola pú-blica. Estilos da Clínica, v. 25, n. 3, p. 394-406, 2020. DOI: 10.11606/issn.1981-1624.v25i3p394-406.
MATOS, Laydiane Pereira; LEMGRUBER, Karla Priscilla. A ADOLESCÊNCIA SOB A ÓTICA PSICANALÍTICA: sobre o luto adolescente e de seus pais. Psicologia e Saúde em debate, v. 2, n. 2, p. 124–145, 2017. DOI: 10.22289/2446-922X.V2N2A8.
MULLER, Marina. Orientação Vocacional: Contribuições clínicas e educacionais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.
PILETTI, Nelson; ROSSATO, Solange Marques; ROSSATO, Geovanio. Psicologia do desen-volvimento. São Paulo: Contexto, 2017. 256 p.
RIBEIRO, Joyce Nogueira; DOS SANTOS, Lucyvani Schuvartz A.; DOS SANTOS, Ms Douglas Bianchi. A orientação profissional e sua contribuição na adolescência. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado ao Curso de Psicologia da Universidade Estácio de Sá (UNESA), 2019. Disponível em https://www.psicologia.pt/artigos/textos/TL0468.pdf. acessos em 12 mar. 2021.
SANTOS, Larissa Medeiros Marinho dos. O papel da família e dos pares na escolha profissio-nal. Psicologia em estudo, v. 10, n. 1, p. 57-66, 2005.
DOI: 10.1590/S1413-73722005000100008
TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira; DIAS, Ana Cristina Garcia (2020). Estudantes de primeira geração: escolha profissional e desenvolvimento de carreira. In: Adriana Benevides SOARES; Luciana MOURÃO; Marcia Cristina Monteiro (Orgs.). O estudante universitário brasileiro: saúde mental, escolha profissional, adaptação à universidade e desenvolvimento de carreira. Cu-ritiba: Appris, 2020. p.183-199.
TESSARO, Débora; SCHMIDT, Beatriz. Escolha profissional: teoria e intervenções sistêmicas voltadas ao adolescente e à família. Pensando famílias, v. 21, n. 1, p. 92-104, 2017. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2017000100008&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 17 abr. 2021.
WINNICOTT, Donald Woods. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975. (Trabalho original publicado em 1971a).
WINNICOTT, Donald Woods. Privação e deliquência. São Paulo: Martins Fontes, 1987. (Tra-balho original publicado em 1984a).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.