DIVULGACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN: COMPROMISO ÉTICO-POLÍTICO EN LA INVESTIGACIÓN CON SERES HUMANOS

Authors

  • Matheus Henrique da Silva Rocha Pontifícia Universidade Católica de Campinas/Mestrando em Psicologia
  • Carlos Henrique Ferreira da Silva Pontifícia Universidade Católica de Campinas/Mestrando em Psicologia
  • Letícia Lovato Dellazzana-Zanon Pontifícia Universidade Católica de Campinas/Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Keywords:

Adolescence, Research Ethics, Return of research results

Abstract

: The process of returning research results to the participants is part of the research. Different documents provide about the participant's right to receive feedback, however, the Brazilian scientific production about feedback is minimal. The objectives of this study were: (a) conduct a survey in a Digital Library of a University to investigate whether the authors of papers from a Postgraduate Program in Psychology, published between the years 2013 to 2018, mentioned the return of research results and (b) present the process of planning and carrying out the return of research results conducted with adolescents. The results showed that there was little mention of  the return of research results in the dissertations and theses conducted in the investigated period and that most of these mentions were made in the Terms of Informed Consent of the studies. In the few times that the devolution was mentioned, difficulties were reported for the devolution. As for the feedback process carried out with adolescents, it was observed that most schools adhered to it. This occurred because the debriefing was planned to meet the demands of each school where the research was carried out. It was also observed that the research theme may have facilitated the process of returning the results, since it is of current interest to schools all over the country. We conclude that, in research with human beings, it is fundamental that the feedback of results be planned according to the specificities of each field, so that it can be effectively carried out. It is suggested that the feedback of results be included in dissertations and theses with human beings, because, besides being a right of the participant, it is a commitment of the researchers and both can benefit from the realization of this final stage of research.

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Author Biographies

Matheus Henrique da Silva Rocha, Pontifícia Universidade Católica de Campinas/Mestrando em Psicologia

Psicólogo, Mestrando em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas e bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro do grupo de pesquisa Processos de Constituição do Sujeito em Práticas Educativas (PROSPED) e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUC-Campinas

Carlos Henrique Ferreira da Silva, Pontifícia Universidade Católica de Campinas/Mestrando em Psicologia

Psicólogo, Filósofo, Mestrando em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas e bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro do grupo de pesquisa Psicologia da Saúde e Desenvolvimento da Criança e do Adolescente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUC-Campinas.

Letícia Lovato Dellazzana-Zanon, Pontifícia Universidade Católica de Campinas/Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e titular da Faculdade de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Pesquisadora do grupo de pesquisa Psicologia da Saúde e Desenvolvimento da Criança e do Adolescente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUC-Campinas. Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

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Published

2022-03-20

How to Cite

ROCHA, Matheus Henrique da Silva; SILVA, Carlos Henrique Ferreira da; DELLAZZANA-ZANON, Letícia Lovato. DIVULGACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN: COMPROMISO ÉTICO-POLÍTICO EN LA INVESTIGACIÓN CON SERES HUMANOS. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 219–235, 2022. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/26081. Acesso em: 12 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre