DETERMINANTS OF THE CHOICE FOR BEING A SOCCER PLAYER: A SOCIO-HISTORICAL STUDY WITH TEENAGERS.
Keywords:
Determinants of professional choice, Adolescence, SoccerAbstract
The determinants of the choice for the soccer player career constitute the main theme of this article. The text also questions the extent to which the soccer environment affects the young people interviewed in this investigation to have a dream which requires commitment and physical and emotional preparation. The central objective is to discuss relevant social and historical aspects at a time when adolescents decide to become professional soccer players. In general, this choice leads them to stenuously pursue such a dream, despite their being aware of the ordeals and the rare chances to succeed. This article has a socio-historical bias and is also based upon the theoretical studies approaching this theme and on the results of a research carried out in 2019, by Psychology students at PUC Minas/Betim which had the purpose of identifying the future perspectives of young male athletes who, at that time, trained in professional football clubs and/or soccer schools and would like to become professional players in the future. Semi-structured interviews were conducted with 15 teenagers, aged between 14 and 20 years, and responses were analyzed based on content analysis. The main results of the data compiled in the investigation showed that the interviewees, who chose to be soccer players, would not easily give up on their dream. Their prospects for the future included being professional soccer players, but, if this were not feasible, they would choose another job closely related to sport, such as the physical education course, for example.
Downloads
References
Bardin, Laurence. Análise do Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BASTOS, J. C; ALMEIDA, B. C; LUCINDO, E. V. A orientação profissional para o aluno do ensino público: uma abordagem sócio-histórica. Universo, Juiz de Fora, v. 1, n. 3, [n.p], 2016. Disponível em: http://www.revista.universo.edu.br/index.php?journal=1JUIZDEFORA2&page=article&op=view&path%5B%5D=2870&path%5B%5D=2185. Acesso em: 11 de nov. 2020.
BOCK, Ana Mercês Bahia. A adolescência como construção social: estudo sobre livros desti-nados a pais e educadores. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Campinas, v. 11, n. 1, p. 63-76, jun. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141385572007000100007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 nov. 2020.
BOCK, Ana Mercês Bahia; Aguiar, Wanda Maria Junqueira. Por uma prática promotora de Saúde em Orientação Vocacional. In: BOCK, Ana M. Bahia; AMARAL, Célia M. M.; SILVA, Fabiano F.; SILVA, Laura Belluzzo de Campos; CALEJO, Laura M. C.; ANDRADE, Liomar Q.; UVALDO, Maria da Conceição C.; DIAS, Maria L.; GIMENEZ, Patrícia; NASCIMENTO, Regina S. G. F.; DURAN, Rogerio I.; SOUZA, Sandra P.; BOCK, Silvio D.; AGUIAR, Wanda M. J.; LEHMAN, Yvette P. A Escolha Profissional em Ques-tão. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1995. p. 9-22.
BOCK, Silvio D. Orientação Profissional: a abordagem sócio-histórica. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
BOHOSLAVSKY, Rodolfo. Orientação Vocacional: a estratégia clínica. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
CAMPOS, Luis Fernando de Lara. Métodos e técnicas de pesquisa em psicologia. 3. ed. Campinas: Alínea, 2004.
CAVALCANTI, Everton de Albuquerque; CAPRARO, André Mendes. O mito do herói: uma análise a partir do discurso da Folha de S. Paulo acerca do caso Ronaldo na Copa do Bra-sil de 2009. Rev. bras. educ. fís. esporte, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 611-618, set. 2016. Dispo-nível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180755092016000300611&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 nov. 2020.
CERICATTO, Camila; ALVES, Cássia Ferrazza; PATIAS, Naiana Dapieve. A maturidade para a escolha profissional em adolescentes do Ensino Médio. Revista de Psicologia da IMED, Passo Fundo, v. 9, n. 1, p. 22-37, nov. 2017. ISSN 2175-5027. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/revistapsico/article/view/1487. Acesso em: 15 nov. 2020.
DE MELO, Leonardo Bernardes Silva; DA ROCHA, Hugo Paula Almeida; E SILVA, André Luiz da Costa; SOARES, Antonio Jorge Gonçalves. Jornada escolar versus tempo de treina-mento: a profissionalização no futebol e a formação na escola básica. Rev. Bras. Ciênc. Es-porte, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 400-406, dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892016000400400&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 03 out. 2020.
DO NASCIMENTO, Ladislau Ribeiro. Orientação profissional em um diálogo entre Psicolo-gia e Educação. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v.42, n. 82, p. 157-169, maio 2020. Disponível em: http://www.periodicosfaced.ufc.br/index.php/educacaoemdebate/article/view/1084. Acesso em: 8 nov. 2020.
FARIA, Ana Paula Simeão; PONCIANO, Edna Lucia Tinoco. Conquistas e fracassos: os pais como base segura para a experiência emocional na adolescência. Pensando fam., Porto Ale-gre, v. 22, n. 1, p. 87-103, jun. 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2018000100008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 14 nov. 2020
FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE FUTEBOL. The Best FIFA Football Awards. [s.l], [©1994 - 2021], website. Disponível em: https://www.fifa.com/?nav=internal. Acesso em: 03 out. 2020.
GALLEGO CAMPOS, F. R. O conceito de espaço de representação do futebol como possibi-lidade para apreensão do futebol profissional e amador como fenômenos da espacialidade. Boletim de Geografia, Maringá, v. 36, n. 2, p. 1-13, ago. 2018. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/BolGeogr/article/view/29282. Acesso em: 15 nov. 2020.
HEO, G.; KIM, T. Autoregressive cross-lagged modeling of the reciprocal longitudinal rela-tionship between self-esteem and career maturity. Journal of Career Development, Missouri, v. 43, n. 3, Missouri, p. 273-288, ago. 2016. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0894845315598002#articleCitationDownloadContainer. Acesso em: 15 nov. 2020.
NAVES, Flaviana Franco. Interfaces entre a psicologia sócio-histórica e a educação popular com adolescentes. Gerais: Rev. Interinst. Psicol., Juiz de Fora, v. 9, n. 1, p. 32-49, jun. 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202016000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 17 nov. 2020.
OZELLA, Sergio; DE AGUIAR, Wanda Maria Junqueira. Desmistificando a concepção de adolescência. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 38, n. 133, p. 97-125, abr. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742008000100005&lng=en&nrm=iso. Acesso em 18 de novembro de 2020.
RODRIGUES, Franciso Xavier Freire. Modernidade, disciplina e futebol: uma análise socio-lógica da produção social do jogador de futebol no Brasil. Sociologias, Porto Alegre, [volume não notificado], n. 11, p. 260-299, jun. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222004000100012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 03 out. 2020.
SANTOS, L. M.; OLIVEIRA, A. L. Objetivos que levam crianças e adolescentes a iniciar a prática do futebol na escolinha do clube atlético imbituvense e a interferência dos pais sobre essa escolha. In: Anais da Jornada Científica dos Campos Gerais, Ponta Grossa, v. 15, n. 1, p. 1-5, out. 2017. Disponível em: https://www.iessa.edu.br/revista/index.php/jornada/article/view/440. Acesso em: 15 nov. 2020
SOUZA, Arthur; SALLES, Gustavo. As Dificuldades na Trajetória da Carreira de Atletas das Categorias sub17 e sub20 do Futebol Capixaba. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018. Disponível em: http://www.cefd.ufes.br/sites/cefd.ufes.br/files/field/anexo/arthur_souza_e_gustavo_salles_-_as_dificuldades_na_trajetoria_da_carreita_de_atletas_das_categorias_sub17_e_sub20_do_futebol_capixaba.pdf. Acesso em: 28 nov. 2020.
TERRUGGI, Tatiana Petroni Laurito; CARDOSO, Hugo Ferrari; CAMARGO, Mário Láza-ro. Escolha profissional na adolescência: a família como variável influenciadora. Pensando fam., Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 162-176, dez. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2019000200013&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 14 nov. 2020.
VIEIRA, Carolina Pinto. Clima Motivacional no Futebol no contexto infanto juvenil: o papel dos pais e dos treinadores. Orientador: Marina Serra de Lemos. 2020. 47 f. Dissertação (Mestrado Integrado em Psicologia) – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto Faculdade, Porto [Portugal], 2020. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/129395/2/422625.pdf. Acesso em: 11 nov. 2020.
VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas: volume III. Madrid: Visor, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.