VIOLÊNCIA SIMBÓLICA E ABANDONO ESCOLAR: UM ESTUDO CORRELACIONAL A PARTIR DAS CONTRIBUIÇÕES DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO, DE ESCOLAS PÚBLICAS.

Authors

  • Luana de Cássia Ferreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Maria José Viana Marinho de Mattos Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Keywords:

Abandono escolar; Violência simbólica; Ensino médio; Escolas públicas.

Abstract

 This study aimed to verify the correlation of symbolic violence as one of the factors associated with school dropout, in high school in public schools. The present study was carried out, a priori, a bibliographic review regarding the proposed theme. Taking as a starting point, scientific articles made available by the data platform of the magazines Sciello, Pepsic and other journals in the areas of Education and Psychology, locating studies on symbolic violence and school dropout in high school, in public schools. Subsequently, a quantitative study was carried out that is used by the scientific method of using statistical techniques that provided the confrontation of relevant information. Four participants, aged between 18 and 29 years old, of both sexes, participated in the research, who locked or gave up their enrollment during the school year and returned to school contexts in high school. A semi-structured questionnaire was made available to the participants and made available by the Google platform. Through the results obtained it was possible to relate symbolic violence as one of the factors associated with school dropout, since several factors of symbolic violence were found during the present research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1970.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Trad. Bruno Magne. Porto Alegre: Artes. Médicas, 2000.

ESTEBAN, Maria Teresa. A avaliação no processo ensino/aprendizagem: os desafios postos pelas múltiplas faces do cotidiano. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 129-137, Abril. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S141324782002000100011&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 31 Maio de 2020.

FRITSCH, Rosangela; VITELLI, Ricardo Ferreira. EVASÃO ESCOLAR, A ESCOLA E O MERCADO DE TRABALHO: O QUE DIZEM JOVENS DO ENSINO MÉDIO DE ESCOLAS PÚBLICAS. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED, 1., 2016, Paraná. Reunião Científica. Curitiba: UFPR, 2016. p. 1-14.

GALARCA, Simone Padilha et al . Correlação de Pearson e análise de trilha identificando variáveis para caracterizar porta-enxerto de Pyruscommunis L. Revista Ciência Agrotécnica, Lavras, v. 34, n. 4, p. 860-869, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-70542010000400010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em24 Nov. 2020.

GRESSLER, Lori Alice. Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. 2. ed. São Paulo: Lo-yola, 2004. E-book.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA, 2018. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: síntese de indicadores 2018. Rio de Janeiro: IBGE. IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 1998.

MACEDO, Neusa Dias de Iniciação à pesquisa bibliográfica: guia do estudante para o aprofundamento do trabalho de pesquisa. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1994. E-book.

MENDES, Maria Socorro dos Santos. O ideário da qualidade de ensino na escola pública: uma leitura crítica sob a ótica da Psicologia escolar. Psicologia Ensino &Formação, Brasí-lia, v. 1, n. 2, p. 61-71, 2010. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S2177-20612010000200006&lng=pt&nrm=iso>. Acessos em 12 nov. 2020.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educa-ção de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação e sociedade – Revista de Ciência da Educação, Campinas, ano XXIII, nº 78, abr. 2002. Disponível em: Acesso em: 27 dez. 2019. p. 4-51.

OLIVEIRA, Maxwell Ferreira de. Metodologia Científica: um manual para a realização de pesquisas em administração. Catalão: UFG, 2011.

TORO, Giovana Vidotto Roman; NEVES, Anamaria Silva; REZENDE, Paula Cristina Me-deiros. Bullying, o exercício da violência no contexto escolar: reflexões sobre um sintoma social. Psicologia teoria e pratica, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 123-137, 2010. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151636872010000100011&lng=pt&nrm=iso>. Acessos em 12 nov. 2020.

Published

2023-12-28

How to Cite

FERREIRA, Luana de Cássia; DE MATTOS, Maria José Viana Marinho. VIOLÊNCIA SIMBÓLICA E ABANDONO ESCOLAR: UM ESTUDO CORRELACIONAL A PARTIR DAS CONTRIBUIÇÕES DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO, DE ESCOLAS PÚBLICAS. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 8, n. 15, p. 156–169, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/26104. Acesso em: 10 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre