AUTISMO E INCLUSÃO ESCOLAR: CONTRIBUIÇÕES DA PSICANÁLISE DE ORIENTAÇÃO LACANIANA

Authors

  • Luciana de Castro Biagioni Silveira PUC Minas/Coração Eucarístico

Keywords:

Autismo, Psicanálise, Inclusão Escolar, Borda Autística

Abstract

This article was elaborated from the conclusion of the course entitled: “Autism and inclusive education: what is the psychologist's assignment?” produced as a prerequisite for the completion of graduation in Psychology at the Pontifícia Universidade Católica of Minas Gerais and sought to elucidate the decisive contributions of Lacanian psychoanalysis for the inclusive education of the autistic, starting from the following question: what is the role of the psychologist , guided by the psychoanalytic theory of Lacanian orientation, in the school inclusion of the autistic subject? Based on such questioning, a bibliographic research was developed, with the objective of describing and specifying the concept of autism according to Lacanian psychoanalysis, in view of the school context. As a starting point, three forms of inclusion were taken: the one required by law, the one built by the autistic person and the inclusion that the psychologist provides, based on Lacanian psychoanalysis. Then, he dedicated himself to the study of the impasses experienced by the autistic subject in relation to education and language. Finally, the third chapter was devoted to discussing the role of the psychologist and the interlocutions between Lacanian pedagogy and psychoanalysis. As a result, the hypothesis was confirmed that the contribution provided by the Lacanian-oriented psychologist, in partnership with the school environment, lies in the updating and qualification of education professionals on autism, in order to favor the preparation of schools to receive these children. . In addition, it was possible to verify that the autistic subject, an inventor par excellence, makes use of his autistic objects, his doubles and his island of competence to build a border, so that it is essential that the school welcomes the singular inventions and the outputs constructed by the subject, thus constituting a possible path for the effective inclusion of the autistic person, making the teaching-learning process feasible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABENHAIM, Evanir. Os caminhos da inclusão: breve histórico. In: MACHADO, Adriana Marcondes et al. (org). Psicologia e Direitos Humanos: Educação Inclusiva, direitos huma-nos na escola. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

ACERO, Iván Ruiz. O que dizem os autistas? Revista opção lacaniana online, n. 11, p. 1 – 5, jul. 2013. Disponível em: http://www.opcaolacaniana.com.br/pdf/numero_11/autistas.pdf. Acesso em: 30 mai. 2020.

ARANTES, FERNANDA FERRARI. Indicadores De Sucesso Na Inclusão Escolar: Um Estudo Exploratório' 10/04/2013 157 f. Mestrado em PSICOLOGIA ESCOLAR E DO DESENVOLVIMENTO HUMANO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO, São Paulo Biblioteca Depositária: Biblioteca Dante Moreira Leite, Instituto de Psi-cologia.

BARROSO, Suzana Faleiro. A experiência da clínica-escola de psicologia da PUC-Minas no atendimento ao autista e a orientação da psicanálise. In: ALVARENGA, Elisa; LAIA, Sérgio (orgs.). O que é o autismo, hoje?. Belo Horizonte: EBP, 2018. p. 45-56.

BARROSO, Suzana Faleiro. Editorial: Dossiê Autismo e Psicanálise. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, 2019.

BARROSO, Suzana Faleiro. O autismo como estrutura clínica. In: TEIXEIRA, Antônio; MÁRCIA, Rosa. Psicopatologia Lacaniana: volume 2: nosologia. Belo Horizonte: Autêntica, 1 ed, 2020, p. 217- 236.

BARROSO, Suzana Faleiro. O autismo para a psicanálise: da concepção clássica à contemporânea. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 1231 - 1247, dez. 2019. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22700. Acesso em: 30 set. 2020.

BASTOS, Marise Bartolozzi. Incidências do educar no tratar: desafios para a clínica psica-nalítica da psicose infantil e do autismo. 2012. Tese – (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-21092012-105601/pt-br.php. Acesso em: 4 out. 2020.

BASTOS, Marise Bartolozzi; "Tratar e educar: escrita e alfabetização de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA)", p. 135 -148. In: Concepções e proposições em Psicologia e Educação. São Paulo: Blucher, 2017.

BIALER, Marina. A inclusão escolar nas autobiografias de autistas. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá , v. 19, n. 3, p. 485-492, dez. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572015000300485&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Linha de cuidado para a atenção às pessoas com transtorno do espectro do autismo e suas famílias na rede de atenção psicossocial do Sistema Único de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2015.

CARBONELL, Neus; RUIZ, Iván. No todo sobre el autismo. Barcelona: Gredos, 2018. E-book.

CARVALHO, Patrícia Fernandes de. O que podemos aprender com os autistas: a experiência clínica de uma professora do ensino fundamental e um aluno autista. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 1316-1330, dez. 2019. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22702/17205. Acesso em: 30 set. 2020.

DRUMMOND, Cristina. O autista, seu corpo e a sua voz. In: ALVARENGA, Elisa; LAIA, Sérgio (org.). O que é o autismo, hoje?. Belo Horizonte: EBP, 2018. p. 39 - 44.

FERRARI, Ilka Franco. Relatório da pesquisa Mulheres encarceradas: laços com o crime, desenlace familiar. Belo Horizonte: Biblioteca da PUC Minas, 2014.

LAURENT, Éric. A batalha do autismo: da clínica à política. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
MALEVAL, Jean-Claude. O autista e a sua voz. São Paulo: Blucher, 2017.

MALEVAL, Jean-Claude. Qual o tratamento para o sujeito autista? Revista Inter Ação, v. 34, n. 2, p. 405 – 452, 1993.

MESQUITA, Márcia Regina; TOLEDO, Marcilena Assis; MELGAÇO, Paula. Me inclui fora dessa: o analista e o lugar do saber. Revista CIEN-Digital, nov. 2013. Disponível em: http://ciendigital.com.br/index.php/2018/11/30/me-inclui-fora-dessa-o-analista-e-o-lugar-do-saber/. Acesso em: 30 maio 2020.

MITSUMORI, Nanci. Laboratório “O imperativo da inclusão escolar”. Revista CIEN-Digital, n. 3, p. 16 – 17, mar. 2008. Disponível em: http://ciendigital.com.br/wp-content/uploads/2018/11/CIEN-Digital03.pdf. Acesso em: 30 mai. 2020.

PIMENTA, Paula. As políticas públicas para o autismo no Brasil, sob a ótica da psicanálise. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 1249 - 1262, dez. 2019. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/22698. Acesso em: 30 set. 2020.

PIMENTA, Paula. Especificidades diagnósticas do transtorno do espectro autista (TEA). In: ALVARENGA, Elisa; LAIA, Sérgio (org.). O que é o autismo, hoje?. Belo Horizonte: EBP, 2018. p. 111 - 130.

RAHME, Mônica Maria Farid. Laço Social e Educação: um estudo sobre os efeitos do en-contro com o outro no contexto escolar. 2010. Tese (Doutorado Em Educação) -Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

RIBEIRO, Jeanne Marie de Leers Costa; BASTOS, Angélica. O lugar do analista na extensão da psicanálise à inclusão escolar. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 12, n. 23, p. 26 -35, dez. 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282007000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 mar. 2020.

SERENO, Deborah. Acompanhamento terapêutico e educação inclusiva. Psychê, São Paulo: Unimarco, v. 10, n. 18, p. 167-179, 2006.

TAMMET, Daniel. Nascido em um dia azul: por dentro da mente de um autista extraordiná-rio. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2007.

VERAS, Marcelo. ¿Insumisos de la educación? Foro sobre autismo. In: VERAS, Marcelo. Blog de la Asociación Mundial de Psicoanálisis. Barcelona, 26 out. 2015. Disponível em: http://ampblog2006.blogspot.com/2015/10/insumisos-de-la-educacion-foro-sobre.html. Acesso em: 30 abr. 2020.

YANET, Lizbeth Ahumada. O império do Um: diálogo com educadores a propósito da edu-cação inclusiva. Revista FAPOL Online, v. 1, mai. 2018. Disponível em: http://www.lacan21.com/sitio/2018/05/04/o-imperio-do-um-dialogo-com-educadores-a-proposito-da-educacao-inclusiva-1/?lang=pt-br. Acesso em: 30 abr. 2020.

Published

2023-10-31

How to Cite

SILVEIRA, Luciana de Castro Biagioni. AUTISMO E INCLUSÃO ESCOLAR: CONTRIBUIÇÕES DA PSICANÁLISE DE ORIENTAÇÃO LACANIANA . Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 90–111, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/26111. Acesso em: 21 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre