SOCIAL SKILLS: AN ASSESSMENT OF THE EFFECTS OF SOCIAL ISOLATION OF CHILDREN IN THE COVID-19 PANDEMIC.
Keywords:
Social skills; Social isolation; Pandemic; Social interaction; Children; Interventions; Piaget, Vygotsky, Erick Erikson, Del PretteAbstract
This study's objective was to investigate the possible relationship between the deficit in social skills of elementary school children and the lack of social interactions due to the context of the COVID-19 pandemic. Therefore, the research involved an analysis in collaboration with teachers and psychologists, aiming to assess whether children's social skills were affected due to the social isolation imposed by the pandemic.The methodology adopted consisted of a qualitative approach, which included data collection and ten semi-structured interviews with elementary school teachers and psychologists. The theoretical framework was based on Del Prette's studies of social skills, which offer a wide range of knowledge on the topic. Furthermore, the perspectives of Piaget, Vygotsky and Erik Erikson were considered. The research results and literature review pointed to a negative impact on some of these children's social skills due to the pandemic, notably in areas such as self-control and the ability to make friends. It is therefore concluded that this study played a fundamental role in identifying the adverse effects of COVID-19 on children's social skills, offering a basis for interventions aimed at mitigating these losses.
Downloads
References
Bolsoni-Silva, A. T. (2002). Habilidades sociais: breve análise da teoria e da prática à luz da análise do comportamento. Interação em Psicologia, 6, 233-242.
CAFISSO, Jessica. Interação social. 2020. Disponível em: https://www.todoestudo.com.br/so-ciologia/interacao-social. Acesso em: out. 2022.
CABALLO, Vicente E. Manual de avaliação e treinamento das habilidades sociais. São Paulo: Santos, 2003.
CRAIDY, Carmen; KAERCHER, Gladis E. Educação infantil: pra que te quero?. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DEL PRETTE, A., DEL PRETTE, Z. A. P. (2001). Psicologia das relações interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001a). Habilidades sociais: Biologia evolucionária e cultura. In H. J. Guilhardi (Org.), Sobre Comportamento e Cognição: Expondo a variabilidade (pp. 65-75). Santo André: ESETec Editores Associados.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001b). Inventário de Habilidades Sociais: Manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo Livraria e Editora Ltda.
DEL PRETTE, Zilda A. P.; DEL PRETTE, Almir. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2005.
DEL PRETTE, Zilda A. P.; DEL PRETTE, Almir. Práticas baseadas em evidência e treinamento de habilidades sociais. In: DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Habilidades sociais: intervenções efetivas em grupo. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011. p. 261-288.
DEL PRETTE, Zilda A. P.; DEL PRETTE, Almir. Competência Social e Habilidades Sociais: Manual teórico-prático. Petrópolis: Vozes, 2017.
DEL PRETTE, Zilda A. P.; DEL PRETTE, Almir. Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 18, n. 41, p. 517-530, 2008.
JUSTO, Reuwsaat. et al. Desenvolvimento da empatia em crianças: a influência dos estilos parentais. Psicologia, Saúde e Doenças, vol. 15, núm. 2, 2014, pp. 510-523. Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde, Lisboa, Portugal.
PIAGET, Jean. O pensamento simbólico e o pensamento da criança. Arquivos de Psicologia, Universidade de Genebra, XVII, n.º 72, maio de 1923, pp. 273-304.
PIAGET, Jean. Estudos sociológicos. São Paulo: Forense, 1973.
PIAGET, Jean. A teoria de Piaget. In: MUSSEN, P. H. (Org.). Psicologia da Criança: Desenvolvimento Cognitivo. São Paulo: E.P.U., 1975. Vol. 4, p. 71-115.
RIMM, D.C. & MASTERS, J.C. Terapia comportamental: técnicas e resultados experimentais. 2ª Edição. São Paulo: Ed. Manole, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.