PSICOLOGÍA SOCIAL CRÍTICA: CONSIDERACIONES SOBRE SUPUESTOS DE SALUD DIRIGIDOS A POBLACIONES INDÍGENAS EN BRASIL
Keywords:
Mental Health; Indian People; Social Psychology; Decolonial Psychology.Abstract
This work aims to reflect on mental health in the context of indigenous people in Brazil. The aim is to find out how the mental health care practices within this ethnic groups occur, as well as to understand the dynamics of those actions together with indigenous villages and urban communities. The research relies on a cartography of indigenous citizens from different regions of Brazil, collected from social networks and analyzed under a decolonial critical perspective, in an attempt to delimit the presences and absences of Psychology in the face of the subjective demands of different ethnicities of the country. Topics related to indigenous subjectivities, decoloniality and the social commitment of Psychology were discussed in this study, aiming at a better understanding of the issues addressed in this research, as well as inquiries and inferences that fit the reflection brought throughout the work.
Downloads
References
BRASIL. Legislação: CF; Lei 5371. Disponível em: <http://www.senado.gov.br>
BRASIL. Legislação: CF; Lei 8080; LC 141. Disponível em: <http://www.senado.gov.br>
BRASIL. Legislação: CF; Lei 9836; LC 141. Disponível em: <http://www.senado.gov.br>
CANDAU, V. M. F.. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, v. 33, n. Educ. Soc., 2012 33(118), jan. 2012.
DA SILVA, M. D. S. AVALIAÇÃO DA EFICIÊNCIA DE POLÍTICAS PÚBLICAS: DOIS ESTUDOS DE CASOS NO BRASIL. REGEN Revista De Gestão, Economia E Negócios, 1(2), 2021. Recuperado de https://www.portaldeperiodicos.idp.edu.br/regen/article/view/5161
DELEUZE, Gilles. Foucault (C. S. Martins, trad.). São Paulo: Brasiliense, 1988.
DELEUZE, Gilles. Empirismo e Subjetividade: ensaio sobre a natureza humana segundo Hu-me (L. B. L. Orlandi, trad.). São Paulo: Editora 34, 2001.
DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (S. Rolnik, trad, v. 4). São Paulo: Editora 34, 1997.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala. 42. ed. Rio de. Janeiro: Record, 2001
GARNELO, Luiza(Org.). Saúde Indígena: uma introdução ao tema. / Luiza Garnelo; Ana Lúcia Pontes (Org.). - Brasília: MEC-SECADI, 280 p. il. Color. (Coleção Educação para To-dos) ISBN 978-85-7994-063-7, 2012.
GUIRAU, Kárine Michelle; SILVA, Carolina Rocha. Povos indígenas nos espaços urbanos e políticas públicas.
HALL, Stuart. New ethnicities. In: DONALD, James; RATTANSI, Ali (Orgs.). Race, cul-turs and difference London: Sage, p. 252-259, 1992.
INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Saúde Indígena. Disponível em: <https://pib.socioambiental.org/pt/Sa%C3%BAde_Ind%C3%ADgena>. Acesso em: jul. 2022.
KRENAK, Ailton Alves Lacerda. A Potência do Sujeito Coletivo. Entrevista concedida a Jailson de Souza e Silva. Revista Periferias - Rua Teixeira Ribeiro, 535, Maré, Rio de Janeiro – RJ – Brasil, 2018. Disponível em <http://revistaperiferias.org/materia/a-potencia-do-sujeito-coletivo-parte-i/?ided=23 >
L'ABBATE, S.. A análise institucional e a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, v. 8, n. Ciênc. saúde coletiva, 2003 8(1), 2003.
LANE, S. T. M. (1984a). A Psicologia Social e uma nova concepção de homem para a Psi-cologia. In S. T. M. Lane & W. Codo (Eds.), Psicologia Social: O homem em movimento (pp. 10-19). São Paulo, SP: Brasiliense.
LANE, S. T. M. Diálogos: Uma psicologia para transformar a sociedade. Entrevista dada a Mitsuko Antunes. PSI Jornal de Psicologia, São Paulo, 18(122), 4-6. 2000.
LANE, S. T. M. Os fundamentos teóricos e conclusões. In S. T. M. Lane & Y. Araújo (Eds.), Arqueologia das emoções (pp. 11-33, 119-120). Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
LOURAU, René. A análise institucional Editora Vozes, Petrópolis, 294pp.
LOPEZ-HURTADO QUIROZ, L.E. Trece claves para entender la interculturalidad en la educación latinoamericana. In: PRATS, E. (Coord.). Multiculturalismo y educación para la equidad. Barcelona: Octaedro-OEI, 2007. p. 13-44, 1975.
MENDES, Anapaula Martins et al. O desafio da atenção primária na saúde indígena no Brasil. Revista Panamericana de Salud Pública [online]. 2018, v. 42 [Acessado 10 Julho 2022] , e184. Disponível em: <https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.184>. Epub 06 Nov 2018. ISSN 1680-5348. https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.184.
MILANEZ, F. et al.. Existência e Diferença: O Racismo Contra os Povos Indígenas. Revista Direito e Práxis, v. 10, n. Rev. Direito Práx., 2019 10(3), jul. 2019.
MONDARDO, M. (2021). Povos indígenas e comunidades tradicionais em tempos de pan-demia da Covid-19 no Brasil:: estratégias de luta e r-existência. Finisterra, 55(115), 81–88. https://doi.org/10.18055/Finis20364
OZÓRIO, L.. A interculturalidade e seus inúmeros começos comunitários. Psicologia & Soci-edade, v. 17, n. Psicol. Soc., 2005 17(3), set. 2005.
SANTIAGO, F.. Branquitude e creche: inquietações de um pesquisador branco. Educar em Revista, v. 35, n. Educ. rev., 2019 35(76), jul. 2019.
SANTOS, Nelson Rodrigues dos. SUS 30 anos: o início, a caminhada e o rumo. Ciência & Saúde Coletiva [online]. v. 23, n. 6, 2018, [Acessado 4 Julho 2022, pp. 1729-1736. Disponí-vel em: <https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.06092018>. ISSN 1678-4561. https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.06092018.
SARAVIA, E. Introdução à teoria da política pública. In: _________; FERRAREZI, E (Orgs). Políticas Públicas. Brasília: ENAP, 2006, v. 1, p. 21-42. Disponível em: . Acesso em: 25 out. 2022.
SOUSA, S. Q. DE . et al.. Associação entre risco de transtornos mentais comuns e insegurança alimentar entre mães com filhos menores de um ano de idade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 5, p. 1925–1934, maio 2019.
TEIXEIRA, E. C. O Papel das Políticas Públicas no Desenvolvimento Local e na Transforma-ção da Realidade. Revista da AATR-BA. 2002. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/dados/cursos/aatr2/a_pdf/03_aatr_pp_papel.pdf.
Acesso em: 25 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.