EMERGING ADULTHOOD AND UNIVERSITY: THE FEELING “IN-BETWEEN”

Authors

  • Cecilia Prado Cunha Souza Santos
  • Júlia Aragão Schmitberger
  • Thaís Alves Seibert dos Santos
  • Luiza Caldas
  • Bernadette Alekawa Nkoso
  • Jacqueline Silva Lima Borges
  • Betânia Diniz Gonçalves

Keywords:

emerging adulthood, university, socioeconomic level, autonomy

Abstract

According to Jeffrey Arnett (2000), emerging adulthood is the phase between adolescence and adulthood, from the age of 18 to 25 years. This  article aims to identify the main obstacles that young university students face in the process of becoming adults, confirming the existence of this phase. We will also seek to point out the roles assumed by the university in this process. The main authors used in the research were: Jeffrey Arnett, developer of the term indicator of the studied phase and Vygotsky, who explained the social construction of an individual.  The chosen methodology to obtain the data was the semi-structured interview in view of its non-rigidity. The results confirm the existence of the Emerging Adulthood and bring the experiences of young people, in view of the role of the university, the core family, as well as the emotional aspects and the influence of the socioeconomic level. This, the paper seeks to bring information about the Emerging Adulthood phase, in addition to proposing new perspectives for both young people and institutions, which contributes to different guidelines being considered in universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Maria Teresa Gonzaga; SOARES, José Francisco. Medidas de nível socioeconômico em pesquisas sociais: uma aplicação aos dados de uma pesquisa educacional. Opin. Publica, Campinas , v. 15, n. 1, p. 1-30, June 2009 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-62762009000100001&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 18 Nov. 2020.
ARNETT, Jeffrey Jensen. Emerging Adulthood: A Theory of Development From the Late Teens Through the Twenties. American Psychologist. University of Maryland College Park. Copyright 2000 by the American Psychological Association. Disponível em: <http://jeffreyarnett.com/ARNETT_Emerging_Adulthood_theory.pdf > Acesso em: 15 de set. 2020.
ARNETT, Jeffrey Jensen. Emerging Adulthood: The Winding Road from the Late Teens Through the Twenties. 2. ed. New York: Oxford University Press, 2014a. v. 1. 285 p. ISBN 978-0-19- 992938-2. Disponível em: <http://www.jeffreyarnett.com/EAsecondedition.pdf>. Acesso em: 12 out. 2020.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Editora Zahar, Rio de Janeiro, v. 1, p. 150-192, 2001.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOIKO, Vanessa Alessandra Thomaz; ZAMBERLAN, Maria Aparecida Trevisan. A perspectiva sócio-construtivista na psicologia e na educação: o brincar na pré-escola. Psicol. estud., Maringá , v. 6, n. 1, p. 51-58, June 2001 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722001000100007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 12 out. 2020.
DIAS, Maria Sara de Lima; SOARES, Dulce Helena Penna. A escolha profissional no direcionamento da carreira dos universitários. Psicol. cienc. prof., Brasília , v. 32, n. 2, p. 272-283, 2012 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932012000200002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 2 Nov. 2020.
FELINTO, Tuíla Maciel; GAUER, Gustavo; ROCHA, Giula Bodanese; BRAUN, Karen Cristina Rech; DIAS, Ana Cristina Garcia. Eventos de vida e Construção da Identidade na Adultez Emergente. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFGRS, Porto Alegre, RS, Brasil, v. 2, p. 1 – 10, 2020. ISSN 1808-4281. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/52582/34212. Acesso em: 19 Mai. 2021.
LE BRETON, David. Uma breve história da adolescência. Editora PUC Minas, Belo Horizonte, Minas Gerais, v.1, p. 81-87, jan. 2017.
LUCCI, M. A. A PROPOSTA DE VYGOTSKY: A PSICOLOGIA SÓCIO HISTÓRICA. Revista de currículum y formación del profesorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, p. 1 – 11, Dez 2006. Disponível em: https://www.ugr.es/~recfpro/ rev102COL2port.pdf. Acesso em: 19 Mai. 2021.
MANZINI, Eduardo José. A entrevista na pesquisa social. Didática, São Paulo, v. 26/27, p. 149-158, 1990/1991.
MENDONÇA, M. P. G. de. Processo de Transição e Percepção de Adultez: Análise Diferencial dos Marcadores Identitários em Jovens Estudantes e Trabalhadores. Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação (FPCEUP), Porto, v. 1, p. 1 – 200, 2007. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/143398319.pdf. Acesso em: 19 Mai. 2021.
MONTEIRO, Sara; TAVARES, José; PEREIRA, Anabela. Adultez emergente: na fronteira entre a adolescência e a adultez. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n.1, p. 129-137, jan./jul. 2009. Disponível em: <http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/545> Acesso em: 12 set.2020.
MOTA, Catarina Pinheiro; ROCHA, Magda. Adolescência e jovem adultícia: crescimento pessoal, separação-individuação e o jogo das relações. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília , v. 28, n. 3, p. 357-366, set. 2012 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722012000300011&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 19 maio 2021.
PEDUZZI, P. Mapa do Ensino Superior aponta maioria feminina e branca. Estudo mostra o perfil do estudante universitário brasileiro. Agência Brasil, Brasília, maio 21/2020. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-05/ mapa-do-ensino-superior-aponta-para-maioria-feminina-e-branca>. Acesso em: 20 out. 2020.
PEREIRA, A. S. ESCUDO SOCIAL: Uma Proposta de Compreensão para a Relação entre Habilidades Sociais e Apoio Social na Adultez Emergente. INSTITUTO DE PSICOLOGIA PROGRAMA DE PÓS GRADUAÇÃO EM PSICOLOGIA, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL, Rio Grande do Sul, p. 1 – 101, 2019. Disponível em: https: //www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/196347/001095281.pdf?sequence=1. Acesso em: 19 mai. 2021.
SANTOS DE MORALES, R.; RECK MAGGI, N.; MARQUES DA SILVEIRA, A. L.; FIGUEIRÓ RAMIRO, J. Contribuições do sociointeracionismo para a aprendizagem de um idioma em plataformas digitais / Contributions from sociointeracionism to the learning of a language in digital platforms. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte-MG, v. 9, n. 2, p. 148–160, 2016. DOI: 10.17851/1983-3652.9.2.148-160. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16732. Acesso em: 19 mai. 2021.
SERAPIONI, Mauro. Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social em saúde: algumas estratégias para a integração. Ciência & Saúde Coletiva. 2000.
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente. 4ª edição. São Paulo: Livraria Martins Fontes. Editora Ltda, 1991.

Published

2025-06-08

How to Cite

SANTOS, Cecilia Prado Cunha Souza; ARAGÃO SCHMITBERGER, Júlia; SANTOS, Thaís Alves Seibert dos; CALDAS, Luiza; NKOSO, Bernadette Alekawa; BORGES, Jacqueline Silva Lima; GONÇALVES, Betânia Diniz. EMERGING ADULTHOOD AND UNIVERSITY: THE FEELING “IN-BETWEEN”. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 149–168, 2025. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/32726. Acesso em: 5 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre