STRONG BLACK WOMAN WHO SHE IS

Authors

  • Aline Vaz Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Mara Sales Marçal

Keywords:

Black women, Hair transition, University, Black identity, Image and corporality

Abstract

The research described here had as general objective to analyze the narratives of black university women about their personal and social transformations from their higher education entering. In addition, the research had as specific objectives: a) to analyze the access and the integration process, as well as, the eventual difficulties experienced by black women within the university; b) to understand, through the black women's narratives, the self-representations, after entering into higher education and; c) to check if there was an expansion and / or modification of the ethnic-racial conscience based on the university experience.

The theoretical framework of this study covered the affirmative policies that contribute to a great insertion of black women in universities and the themes related to gender, race and class discrimination that affect black women in their daily lives. A qualitative research was conducted to achieve the proposed objectives. Semi-structured interviews were carried out with 6 black women, aged between 20 and 30 years, from different courses at the Pontifical Catholic University of Minas Gerais (PUC-MG), at São Gabriel campus. Results shows there is a modification and expansion of the ethnic-racial vision of these women after entering the university environment. It was found that academic background contributes to expansion of critical thoughts from these women, when they get involved with what is provided by the university, such as cultural and political exchange, education and interpersonal relationships. Finally, it is emphasized that esthetic changes, especially the hair transition, which occur with some of these black women, contribute to generate changes in their positions in the face of situations of prejudice and discrimination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Maria da Consolação. Psicossociologia e negritude: breve reflexão sobre o "ser ne-gro" no Brasil. Boletim Academia Paulista de Psicologia, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 87-102, dez. 2007. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2007000200010&lng=pt&nrm=iso
ARBOLEYA, Arilda; CIELLO, Fernando; MEUCCI, Simone. Educação para uma vida me-lhor: trajetórias sociais de docentes negros, Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 158, p. 882-914, out./dez. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v45n158/1980-5314-cp-45-158-00882.pdf>. Acesso em: 28 out. 2018.
BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevis-ta em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, Santa Catarina, v. 2, n. 1, p. 68-80, jan/jul. 2005. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976> Acesso em: 26 nov. 2017.

CAREGNATO, Rita Catalina Aquino; MUTTI, Regina. Pesquisa qualitativa: análise de dis-curso versus análise de conteúdo. Texto e Contexto – Enfermagem, Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/tce/v15n4/v15n4a17.pdf> Acesso em: 28 nov. 2017.

COELHO, Andreza Maria Sá; GOMES Sansarah da Silva. O movimento feminista negro e suas particularidades na sociedade brasileira. Programa de Pós-Graduação em políticas pú-blicas, Universidade Federal do Maranhão VII Jornada Internacional Políticas Públicas, Mara-nhão, 2015. Disponível em: <http://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinpp2015/pdfs/eixo6/o-movimento-feminista-negro-e-suas-particularidades-na-sociedade-brasileira.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2018.

DEMO, Pedro. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto da. Metodologia Cientí-fica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discri-minação racial relativos ao gênero. Revista de Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 171-188. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-026X2002000100011&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 24 mar. 2018.

GOMES, Nilma Lino. Corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. 2006. Disponí-vel em: <http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/10/Corpo-e-cabelo-como-s%C3%ADmbolos-da-identidade-negra.pdf> Acesso em: 28 set. 2017.

GOMES, Nilma Lino. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de este-reótipos ou ressignificação cultural?, Revista Brasileira de Educação, Minas Gerais, set./dez. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n21/n21a03>. Acesso em: 16 out. 2018.

GUEDES, Cláudia Rosane. A imagem social de mulheres negras universitárias: a silhueta esculpida durante o processo de formação. 2012. 137f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: <http://flacso.redelivre.org.br/files/2012/07/438.pdf>. Acesso em: 28 set. 2017.
HERINGER, Rosana; FERREIRA, Renato. Análise das principais políticas de inclusão de estudantes negros no ensino superior no Brasil no período 2001-2008. Observatório da Jurisdição Constitucional. Brasília: IDP, Ano 5, 2011/2012. Disponível em: <https://www.portaldeperiodicos.idp.edu.br/observatorio/article/view/683/470>. Acesso em: 04 set. 2018.
IBGE: Apenas 10% das mulheres negras completam o ensino superior. Carta Capital, [S.l.], 07 mar. 2017. Sociedade. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/ela/beleza/pela-primeira-vez-no-brasil-buscas-no-google-por-cabelo-cacheado-superam-as-por-cabelo-liso-21683014>. Acesso em: 01 nov. 2018.

JACCOUD, Luciana. Racismo e república: O debate sobre branqueamento e a discriminação racial no Brasil. In: THEODORO, Mário. (Org.). As políticas públicas e a desigualdade ra-cial no Brasil 120 anos após a abolição. Brasília: Ipea, 2008. Disponível em: <http://www.clam.org.br/bibliotecadigital/uploads/publicacoes/1107_1899_Livrodesigualdadesraciais.pdf>. Acesso em: 23 out. 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. PIMENTA, Selma Garrido. Formação de profissionais da educação: Visão crítica e perspectiva de mudança. Educação & Sociedade, ano XX, n. 68, p. 262, dez. 1999. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a13v2068.pdf>. Acesso em: 22 out. 2017.

LÓPEZ, Maricel Mena. Sou negra e formosa: raça, gênero e religião. In: MUSSKOPF, André S.; STRÖHER Marga J. (Orgs.). Corporeidade, etnia e masculinidade: Reflexões do I Con-gresso Latino-Americano de Gênero e Religião. São Leopoldo: Sinoval, 2015. Disponível em: <http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/bitstream/BR-SlFE/807/1/Corporeidade_Etnia_e%20_Masculinidade.pdf>. Acesso em: 25 mar. 2018.

MOEHLECKE, Sabrina. Ação Afirmativa: História e Debate no Brasil. Caderno de Pesqui-sa. São Paulo, n. 117, p. 197-217, nov. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15559>. Acesso em: 22 out. 2017.

MUNANGA, Kabengele. Negritude e Identidade Negra ou Afrodescendente: um racismo ao avesso? Revista Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN). [S.l.], v. 4, n. 8, p. 06-14, jul./out. 2012. Disponível em: <http://abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/246>. Acesso em: 04 set. 2018.

NEVES, José Luis. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração. São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-5, 2º sem 1996. Disponível em: <https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/34607124/pesquisa_qualitativa_caracteristi-cas_usos_e_possibilidades.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1511733153&Signature=lt0WnyDamWYoIClApJpaQL444iY%3D&response-content-disposi-tion=inline%3B%20filename%3DPESQUISA_QUALITATIVA_CARACTERISTICAS_USO.pdf>. Acesso em: 26 nov. 2017.

RIBEIRO, DJAMILA. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte, Letramento: Justificando, 2017. [E-Book].

SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos; MOGNON, Jocemara Ferreira. Estilos de Aprendi-zagem em Estudantes Universitários. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. LX, n. 133, p. 229-241, 2010. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bolpsi/v60n133/v60n133a09.pdf>. Acesso em: 03 set. 2018.

SANTOS, Luane Bento dos. Usos e imagens sobre os cabelos crespos das mulheres negras. In: CONGRESSO INTERNACIONAL INTERDISCIPLINAR EM SOCIAIS E HUMANIDADES, 2012, Niterói. Disponível em: <http://www.academia.edu/31039175/Usos_e_imagens_sobre_os_cabelos_crespos_das_mulheres_negras._Uses_and_images_about_black_womens_curly_hair> Acesso em: 26 mar. 2018.

Published

2021-03-12

How to Cite

VAZ, Aline; SALES MARÇAL, Mara. STRONG BLACK WOMAN WHO SHE IS. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 5, n. 10, p. 79–100, 2021. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/22331. Acesso em: 20 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre