PROJETO DE EXTENSÃO NA ATENÇÃO BÁSICA EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19: ENTRELAÇAMENTOS

Autores/as

  • Mariele Ribeiro Dias PUC MINAS
  • Leonardo Luis Silva
  • Nara Pratta
  • Patrícia Greici Carvalho
  • Ana Caroline Montanheiro
  • Fernanda da Silva Moreira
  • Gabrielle Damião Campos
  • Arielle Cristina Roque
  • Milena Moysés Padilha
  • Aline Franco Campos
  • Heloisa Helena Nimia
  • Delcia Barbosa de Vasconcelos Adami

Palabras clave:

Educación para la salud permanente, Sistema único de salud, Estrategia de salud de la familia, Extensión, ; Redes sociales

Resumen

This article presents an explanation of some results of an university extension project called “Intertwine: Ongoing Health Education”, performed by PUC Minas campus Poços de Caldas, in 2020. This report’s objective is to exhibit the actions developed by the project in Basic Attention to Health over COVID-19 pandemic context during the first semester of the year. The project puts into practice the ongoing health education in the basic health units in the city, its purpose was to contribute with the professionals in public health system as well as the future professional qualification. The project acts according to the active learning methodologies based on National Policy of Permanent Education in Healthcare applying the “problematization” as method to learning-teaching process. In view of the current scenario, it was necessary to study another ways for the project actions continuity. Due to this, the project activities turned into virtual extent, using social media to add some posts created on demand from project’s units partners. By way of aspects to be highlighted, there are the new opportunities brought from this moment, like of “intertwine” members strenghthening in the interprofessional scope, and such as new ways of developing project’s activities.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ALMEIDA, J. R. S.; BIZERRIL, D. O.; SALDANHA, K. G. H.; ALMEIDA, M. E. L. Educação Permanente em Saúde: uma estratégia para refletir sobre o processo de trabalho. Rev. ABENO, Ceará, v. 16, n. 2, p. 7-15, 2016.

BRASIL. Ministério da Saúde. Atenção básica, Brasília: Ministério da Saúde, 2017. Disponí-vel em: https://www.saude.gov.br/artigos/770-sistema-nacional-de-saude/40315-atencaobasi-ca#:~:text=A%20Aten%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1sica%20tem%20a,do%20sistema%20de%20sa%C3%BAde%2C%20com. Acesso em: 18 de agosto de 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Estratégia Saúde da Família, Brasília: Ministério da Saúde 2020. Disponível em: https://www.saude.gov.br/acoes-e-programas/saude-da-familia. Acesso em: 18 de agosto de 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde; FUNDAÇÃO OSVALDO CRUZ; PENSE SUS. Atenção básica, Brasília: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://pensesus.fiocruz.br/atencao-basica. Acesso em: 18 de agosto de 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde; FUNDAÇÃO OSVALDO CRUZ; PENSE SUS. Saúde da Família, Brasília: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://pensesus.fiocruz.br/saude-da-familia. Acesso em: 18 de agosto de 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Sistema Único de Saúde (SUS): estrutura, princípios e co-mo funciona Brasília: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: http://www.saude.gov.br/sistema-unico-de-saude. Acesso em: 18 de agosto de 2020.

CAMPOS, K. F. C.; SENA, R. R. DE; SILVA, K. L. Educação permanente nos serviços de saúde. Escola Anna Nery, v. 21, n. 4, p. 1–10, 2017.

CAROTTA, F.; KAWAMURA, D.; SALAZAR, J. Educação permanente em saúde: uma estratégia de gestão para pensar, refletir e construir práticas educativas e processos de trabalhos. Saúde soc, v. 18, n.1, p.48-51, 2009.

CECCIM, R. B. Conexões e Fronteiras da Interprofissionalidade: forma e formação. Rev. Interface: comunicação, saúde e educação, v. 22, n. 2, p. 1739-1749, 2018.

COLARES, K. T. P.; OLIVEIRA, W. DE. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere, v. 6, n. 2, p. 300–320, 2018.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Saúde. SUS, Minas Gerais, 2020. Disponível em: https://www.saude.mg.gov.br/sus. Acesso em: 18 de agosto de 2020.

MITRE, S. M. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: Debates atuais. Ciência e Saúde Coletiva, v. 13, n. 2, p. 2133–2144, 2008.

Organização Mundial de Saúde - OMS. Folha informativa COVID-19 – Escritório da OPAS e da OMS no Brasil. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19.

PONTIFICIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS. Política de Extensão da PUC- Minas, Pró-reitoria de Extensão. Belo Horizonte: PUC Minas. Jun. de 2006.

SIQUEIRA, E. Instituto de Saúde Coletiva. Bahia: [s.n.]. Disponível em: http://www.isc.ufba.br/.

VERMELHO, S. C.; VELHO, A. P. M.; BERTONCELLO, V. Sobre os conceitos de redes sociais e seus pesquisadores. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 41, n. 4, p. 863-881, out/dez. 2015.
XAVIER, L. N. et al. Analisando As Metodologias Ativas Na Formação Dos Profissionais De Saúde: Uma Revisão Integrativa. Sanare, v. 13, n. 1, p. 76–83, 2012.

Publicado

2023-12-28

Cómo citar

RIBEIRO DIAS, Mariele et al. PROJETO DE EXTENSÃO NA ATENÇÃO BÁSICA EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19: ENTRELAÇAMENTOS . Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 150–167, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/26105. Acesso em: 15 ago. 2025.

Número

Sección

Artigos de temática livre