RESILIENCE ASSESSMENT: AN INTERNATIONAL REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1021-1043

Keywords:

Assessment. Psychological resilience. Review literature. Psychological test.

Abstract

Resilience has been frequently associated with the ability to bounce back onto the face of adversity. For about 40 years, researchers have been longing, not only, to understand this phenomenon, but also, to develop proper measurement instruments. The aim of this study is to understand how international researchers have addressed the issue of resilience assessment. Sixty-eight (68) articles were identified out of three electronic databases (Academic Search Premier, Academic Search Elite and Medline Complete) which were used to carry out the literature review. The data indicated predominance of empirical studies focused on adults, and the most frequent topic was the development of instruments (35.29%), 55 different instruments were cited as ways of assessing resilience, but only 10 of them were directly related to resilience. It is possible to say that resilience assessment is an internationally growing theme, and it is also a relevant topic within the scientific scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina da Silva Oliveira, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Psicóloga graduada pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2006), especialista em Neurologia Aplicada à Neuropsicologia Infantil pela Universidade Estadual de Campinas (2007), Mestre em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2014) e doutoranda em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Tatiana de Cássia Nakano, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

ocente do curso de pós-graduação stricto sensu em Psicologia da PUC-Campinas, pesquisadora da linha de Instrumentos e processos em avaliação psicológica. Pós Doutorado na Universidade São Francisco (2009) e Doutorado em Psicologia como Profissão e Ciência (2006) pela PUC-Campinas, durante os quais a pesquisadora desenvolveu teste psicológico para avaliação da criatividade figural de crianças (publicado sob o título "Teste de Criatividade Figural Infantil"). Atua principalmente na área de Avaliação Psicológica, Criatividade, Altas Habilidades /Superdotação, Inteligência, Habilidades Socioemocionais e Psicologia Positiva. Presidente da Associação Brasileira de Criatividade e Inovação (2014-2017) e Vice coordenadora do grupo de trabalho Psicologia Positiva e Criatividade na Anpepp. 

Published

2020-09-29

Issue

Section

Artigos / Articles / Artículos