BORDERS, MOBILITIES AND INEQUALITIES: A REFLECTION ON THE SCHOOL OF / AT INTERNATIONAL BORDER
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p707-724Keywords:
fronteira, educação, escola de fronteira, desigualdade social, psicologia histórico-culturalAbstract
International borders are considered a zone of tension and conflicts experienced in the dialectical relations of exclusion / inclusion, spaces of incessant identity and cultural reconstruction. From this perspective, understanding education as a social process, this study aims to reflect on formal education in the context of/on the border of Corumbá (MS) Puerto Suarez and Puerto Quijarro (BO), focusing on students of Bolivian origin who study in schools on the Brazilian side of the border. This is a theoretical study with empirical reference, supported by research projects and based on the perspective of Historical-Cultural Psychology. The methodology used was bibliographic research, and the results highlight the need for education policies aimed at the transit between identity and territories differences, as well as discussions that go through the field of linguistic and educational policies for diversity.
Keywords: Historical-Cultural Psychology, Frontier, Education, Frontier School, Social Inequality.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
A aprovação dos textos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação em Psicologia em Revista, que terá a exclusividade de publicá-los em primeira mão. O autor continuará, não obstante, a deter os direitos autorais para publicações posteriores. No caso de republicação dos artigos em outros veículos, recomenda-se a menção à primeira publicação em Psicologia em Revista
O(s) autor(es) deve(m) apresentar a carta a seguir:
"Carta de encaminhamento
Encaminhamos à Revista Psicologia em Revista para apreciação e possível publicação, o texto intitulado XXXXXX.
Declaramos que o presente trabalho é inédito e original, seguiu rigorosamente todos os procedimentos éticos e não está submetido a outra revista para publicação. Declaramos ainda não haver conflito de interesses na submissão a este periódico, que concordamos com a publicação do manuscrito submetido, caso aprovado, e com a ordem em que os nomes dos/as autores/as estão dispostos.
Comprometemos que, em caso de aprovação, realizaremos parecer de artigo submetido a este periódico na ocasião em que for solicitado.
Atenciosamente,
Data
Nomes
Assinaturas de todos os autores"