Historical contexts of higher education challenges in the Amazon Region

Authors

  • DENILSON DINIZ UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS - UFAM

Keywords:

Higher Education. Teaching. Challenges. Amazon.

Abstract

The present study aims to discuss the historical contexts of the challenges placed to higher education in the Amazon context, taking as a reference the Institute of Social Sciences, Education and  Zootechnics of the Federal University of Amazonas (ICSEZ/UFAM), located in Parintins, in the Lower Amazon. For this purpose, we seek to know the historical development process of higher education in Brazil and the Amazon region. Then, we discuss the challenges faced to teachers today and, next, we point out the particularities of higher education in the Amazon, showing some data from ICSEZ, from a documentary research in loco. For this work we used the bibliographic review about the development of teaching in Brazil, as well as a documentary research, through some legislation that guide higher education in Brazil and to acquire data about ICSEZ. The results showed that in the Amazon context, teaching faces many challenges: the difficulty of doctors remaining in the region, which has direct implications for research in the Amazon, the high cost required to participate in scientific events, due to the displacement by river and / or air transport; the different duties of teachers  for the exercise of teaching, research, extension and, occasionally, management activities; lack of  basic quality services necessary to subsistence , such as hospitals and schools.

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Author Biography

DENILSON DINIZ, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS - UFAM

Professor da Universidade Federal do Amazonas lotado no Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia - UFAM/ICSEZ/PIN. Professor da pós graduação dos programas CEFORT (Gestão Escolar e Educação Infantil), CED (Artes Plásticas), PARFOR-UFAM (Pedagogia) . Atuou como docente nas Universidade Federal do Amazonas-UFAM/FACED/DMT (Pedagogia), Universidade do Estado de Minas Gerais-UEMG (Pedagogia), Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix-CUMIH/MG (Pedagogia, Ciências Biológicas e Gestão Ambiental), Faculdade Martha Falcão (Pedagogia, Pós-Graduacão em Neuropsicopedagogia e Novas Aprendizagens e Psicopedagogia) e Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas - FACISA/BH (Pedagogia). Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais-PUC/MG, possui Mestrado em Educação e Ensino de Ciências pela Universidade do Estado do Amazonas-UEA, realizou Estágio Científico no Grupo de Estudo de Metáforas, Modelos e Analogias na Tecnologia na Educação e na Ciência-GEMATEC no CEFET-MG. Especialização em Gestão Escolar e Psicopedagogia pela Faculdade Salesiana Dom Bosco-FSDB e Graduação em Pedagogia e Ciências Naturais pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Educação Infantil, Educação Especial com ênfase em Down, Transtorno do Espectro Autista e Asperge, Educação Ambiental, Educação em Espaços Não Escolares, Gestão Ambiental e Ensino de Ciências.

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Published

2020-06-28