Historical contexts of higher education challenges in the Amazon Region
Keywords:
Higher Education. Teaching. Challenges. Amazon.Abstract
The present study aims to discuss the historical contexts of the challenges placed to higher education in the Amazon context, taking as a reference the Institute of Social Sciences, Education and Zootechnics of the Federal University of Amazonas (ICSEZ/UFAM), located in Parintins, in the Lower Amazon. For this purpose, we seek to know the historical development process of higher education in Brazil and the Amazon region. Then, we discuss the challenges faced to teachers today and, next, we point out the particularities of higher education in the Amazon, showing some data from ICSEZ, from a documentary research in loco. For this work we used the bibliographic review about the development of teaching in Brazil, as well as a documentary research, through some legislation that guide higher education in Brazil and to acquire data about ICSEZ. The results showed that in the Amazon context, teaching faces many challenges: the difficulty of doctors remaining in the region, which has direct implications for research in the Amazon, the high cost required to participate in scientific events, due to the displacement by river and / or air transport; the different duties of teachers for the exercise of teaching, research, extension and, occasionally, management activities; lack of basic quality services necessary to subsistence , such as hospitals and schools.
Downloads
References
ACADEMIA BRASILEIRA DE CIÊNCIAS. Amazônia: Desafio Brasileiro do Século XXI. São Paulo: Fundação Conrado Wessel, 2008.
ADORNO, S. Os aprendizes do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
BATISTA, A.; ODELIUS C. (1999). Infra-estrutura das escolas públicas. In: Codo, W. (Org.). Educação, carinho e trabalho. Petrópolis, RJ, Vozes.
ARROYO, Miguel G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB Nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm Acesso em: 12 jan. 2019.
FÁVERO, M. L. A. A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar, Curitiba, n. 28, p. 17-36, 2006. Editora UFPR.
FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque Fávero. A universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. DOSSIÊ: POLÍTICA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR NO BRASIL NO CONTEXTO DA REFORMA UNIVERSITÁRIA. Educar em Revista Educ. nº.28 Curitiba July/Dec. 2006. Acesso 23 mar. 2020
LIBÂNEO, José Carlos. Conteúdos, formação de competências cognitivas e ensino com pesquisa: unindo ensino e modos de investigação. In: Cadernos de Pedagogia Universitária, Nº 11. Universidade Católica de Goiás, Out. 2009.
MANCEBO, Deise; VALE, Andréa Araujo do; MARTINS, Tânia Barbosa. Políticas de Expansão da Educação Superior no Brasil 1995-2010. Revista Brasileira de Educação. v. 20 n. 60 jan.-mar. 2015. Acesso em: 23 mar. 2020.
MARTINS, Antônio Carlos Pereira. Ensino Superior no Brasil: da descoberta aos dias atuais. Acta Cirúrgica Brasileira - Vol. 17 (Suplemento 03) 2002
OLIVEN, Arabela Campos. Histórico da educação superior no Brasil. In: A Educação Superior no Brasil. SOARES, Maria Susana Arrosa (coord.). IESALC – UNESCO – Caracas Porto Alegre-Brasil, Novembro de 2002.
SAMPAIO, Helena. Evolução do ensino superior brasileiro 1808-1990. Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior – USP. Disponível em: http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt9108.pdf. Acesso em: 12 jan. 2019.
SANTOS, Adilson Pereira; CERQUEIRA, Eustáquio Amazonas. Ensino Superior: trajetória histórica e políticas recentes. In: IX Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul. Anais.... Florianópolis, Brasil, 25 a 27 de novembro de 2009.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Ensino e pesquisa na docência universitária: caminhos para a integração. In: Cadernos de Pedagogia Universitária - 3. Universidade de São Paulo Faculdade de Educação (FEUSP). Abr. 2008.
SILVA, Carmem Silvia Bissoli da. Curso de Pedagogia no Brasil: história e identidade. São Paulo: Autores Associados, 1999.
SOUSA, Luiz Alberto Gómez de. As várias faces da Igreja Católica. DOSSIÊ RELIGIÕES NO BRASIL, Estudos Avançados. vol. 18 no.52 São Paulo Sept./Dec. 2004. Acesso em: 23 mar. 2020.
TEIXEIRA A. O ensino superior no Brasil – análise e interpretação de sua evolução até 1969. Rio de Janeiro, Fundação Getúlio Vargas, 1969.
VAL, Adalberto Luís; GUIMARÃES, Jorge de Almeida. Um novo momento para a pesquisa e a pós-graduação na Amazônia. Jornal da Ciência. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/artigos/Artigo_dezembro_05.pdf Acesso em: 12 jan. 2019.
VALENTE, Geilsa Soraia Cavalcanti; VIANA, Ligia de Oliveira. O ensino de nível superior no Brasil e as competências docentes: Um olhar reflexivo sobre esta prática. Práxis Educacional, v. 6, n. 9 p. 209-226, Vitória da Conquista, jul./dez. 2010.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Docência universitária na educação superior. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br Acesso em: 12 jan. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.