THE IMPORTANCE OF SPECIALIZED EDUCATIONAL CARE AS A TOOL IN THE LEARNING PROCESS OF STUDENTS WITH AUTISM

Authors

  • Evelem Tyele Costa de Souza de Lima
  • Felipe Moraes
  • Elielson Ribeiro de Sales

Keywords:

Atendimento Educacional Especializado. Escola Comum. Autismo Infantil.

Abstract

The present work we analyzed the situation of autistic children from the perspective of Specialized Educational Care, which seeks to meet their needs, so that they can overcome the barriers imposed by the common school and participate in their class with autonomy. The text aims to analyze the importance of inclusion for the success of the learning and socialization process of autistic students and, as specific objectives, study how school activities should be developed in such a process, define autism and characterize the autistic individual, as well as describe the role of the educator regarding the pedagogical action in the context of the limitations imposed by the syndrome. The methodology used was bibliographic research. Based on the results of the bibliographic research, it is necessary to elaborate a Specialized Educational Assistance Plan for the children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. Estudo de Caso: seu potencial na educação. Belo Horizonte: UFMG, 2015.
ANTUNES, J. F. A Comunicação nas Perturbações do Espectro do Autismo: um Estudo de Caso. 2014. Disponível em: https://repositorio.ipcb.pt › bitstream. Acesso em: 03 out. 2019.
BAPTISTA, C. Integração e autismo: análise de um percurso interligado. Porto Alegre: Artmed, 2012.
BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm. Acesso em: 28 out. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Implantação de Salas de Recursos Multifuncionais. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet/194-secretarias-112877938/secad-educacao-continuada-223369541/17430-programa-implantacao-de-salas-de-recursos-multifuncionais-novo. Acesso em: 28 out. 2019.
BRUYNE, P. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2011.
CARDIAS, M. Atendimento Educacional Especializado: o que é, para quem é e como deve ser feito. 2018. Disponível em: https://gestaoescolar.org.br/conteudo/2204/atendimento-educacional-especializado-o-que-e-para-quem-e-e-como-deve-ser-feito. Acesso em: 15 out. 2019.
CARVALHO, R. E. Temas em Educação Especial. Rio de Janeiro: WVA, 2016.
DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2010.
FONSECA, V. Papel das funções cognitivas, conativas e executivas na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862014000300002. Acesso em: 15 out. 2019.
GADIA, C.; TUCHMANN, R; ROTT, N. Autismo e doenças invasivas do desenvolvimento. Porto Alegre: Artmed, 2014.
GAUDERER, E. C. Autismo e outros atrasos do Desenvolvimento: Uma atualização para os que atuam na área: do especialista aos pais. São Paulo: Sarvier, 2017.
GIKOVATE, C. G. Autismo: compreendendo para melhor incluir. 2009. Disponível em: http://www.carlagikovate.com.br/aulas/autismo%20compreendendo%20para%20melhor%20incluir.pdf. Acesso em: 03 out. 2019.
MACEDO, J. A. S. Inclusão: a escola está preparada para ela? 2013. Disponível em: http://meuartigo.brasilescola.com/educacao/inclusao-escola-esta-preparada-para-ela.htm. Acesso em: 03 out. 2019.
MANTOAN, M. T. E. (org.). A integração de pessoas com deficiência. São Paulo: Memnon, 2017.
MANTOAN, M. T. E. (org.). Caminhos Pedagógicos da Inclusão: Como estamos implementando a educação de qualidade para todos no Brasil. São Paulo: Memnon, 2015.
MAZZOTTA, M. J. S. Trabalho docente e formação do professor de educação especial. São Paulo: Editora Pedagógica Universitária, 2012.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, 2013.
NUNES, D. R. P.; AZEVEDO, M. Q. O.; SCHIMIDT, C. Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão da literatura. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/10178/pdf. Acesso em: 29 out. 2019.
RODRIGUES, L. Atendimento Educacional Especializado: a verdade do AEE na escola. 2018. Disponível em: https://institutoitard.com.br/atendimento-educacional-especializado-a-verdade-do-aee-na-escola/ Acesso em: 18 out. 2019.
SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo. Razão e Emoção. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2011.
SCHIPANSKI, A. F. S. Um estudo sobre a modelagem matemática na formação de um aluno autista. 2016. Disponível em: http://matematicafafiuv.pbworks.com/w/file/fetch/123493071/andressa.pdf Acesso em: 20 out. 2019.
SILVA, S. F.; ALMEIDA, A. L. Atendimento educacional especializado para aluno com autismo: desafios e possibilidades. 2012. Disponível em: http://stat.cbsm.incubadora.ufsc.br/index.php/IJKEM/article/viewFile/1923/2198 Acesso em: 28 out. 2019.

Published

2021-12-20