See you in “AmarElo”: re-signified occupation of territories.
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n55p28-53Keywords:
Ocupação, Territórios, Hibridismo, Ressignificação Antropofágica, AmarEloAbstract
In February 1922, at São Paulo Municipal Theater premises, the first collective public manifestation in Brazilian cultural history in favor of a new and modern spirit, in opposition to culture and art with a conservative content. Ninety-seven years later, at the same stage, representative artistic elite of São Paulo, suffers a re-signified occupation. In a unique historical night, unusual dialogues between high art and popular art, between the elite space and the peripheral population were established. Through a comparative analysis, we establish approximations and distances between these two forms of territory appropriation. One made by the modernists and another by the rapper Emicida releasing his album “AmarElo”. In this same space, we witness the materialization from a normally excluding São Paulo, represented by people representing diversity, producing and consuming a hybrid national art. To support our considerations, we use the following concepts: hybridism, based on Canclini’s (1990, 1997) reflections; anthropophagy pursuant to Oswald de Andrade’s (1924, 1928) eyes, and recycling, in compliance with Klucinskas’ and Moser’s (2017) studies.
Downloads
References
AMARELO. Intérprete: Emicida. Rio de Janeiro: Sony Music Brasil, 2019. Streaming. (48min. 48 seg.). 11 faixas.
AMARELO - Ao vivo. Direção: Fred Ouro Preto. São Paulo: Netflix; Laboratório Fantasma, 2021. Streaming (99 min).
AMARELO - É tudo pra ontem 2020. Direção: Fred Ouro Preto. São Paulo: Netflix; Laboratório Fantasma, 2020. Streaming. 89 min.
ANDRADE, O. Manifesto Antropófago. In: ROCHA, J. C. de Castro; RUFFINELLI, J. (org.). Antropofagia hoje? Oswald de Andrade em cena. São Paulo: É Realizações, 2011a. p. 27-31.
ANDRADE, O. Manifesto da Poesia Pau-Brasil. In: ROCHA, J. C. de Castro; RUFFINELLI, J. (org.). Antropofagia hoje? Oswald de Andrade em cena. São Paulo: É Realizações, 2011b. p. 21-25.
BASUALDO, Carlos. Tropicália: uma revolução na cultura brasileira. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
BONASSA, E.C. Teatros tradicionais de SP fecham as suas portas. Folha de São Paulo. São Paulo, quinta-feira, 4 de abril de 1996, Ilustrada. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1996/4/04/ilustrada/1.html. Acesso em: 15 set. 2021.
CAETANO, B. Uma história oral do Movimento Negro Unificado por três de seus militantes. Brasil de Fato, 2019. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2019/04/05/uma-historia-oral-do-movimento-negro-unificado-por-tres-de-seus-fundadores. Acesso em: 11 dez.2021.
CANCLINI, N. G. La modernidad después de la posmodernidad. In: BELUZZO, Ana Maria de Moraes (org.). Modernidade: vanguardas artísticas na América Latina. São Paulo: Memorial da América Latina, 1990. p. 201-237.
CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da Modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo - EDUSP, 2006.
CARDOSO, J. B. Hibridismo cultural na América Latina. Itinerários, Araraquara, SP, Universidade Estadual Paulista - UNESP, n. 27, p. 79-80, jul./dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/1127. Acesso em: 10 jul. 2021.
CASTRO, A. Martín Fierro: o que é, como ler. 2021. Disponível em: https://alexcastro.com.br/martin-fierro-o-que-e-como-ler/. Acesso em: 10 jul. 2021.
COMPLEXO THEATRO MUNICIPAL DE SÃO PAULO. Theatro Municipal: 110 anos de história só fazem sentido com você na plateia. São Paulo: Fundação Theatro Municipal de São Paulo - FTMSP, 2021. Disponível em: https://theatromunicipal.org.br/pt-br/theatro-municipal. Acesso em: 10 jul. 2021.
DORNELAS, L. Como foi o surgimento da cultura hip-hop no Brasil. 2021. Disponível em: https://www.redbull.com/br-pt/music/O-surgimento-da-cultura-hip-hop-no-Brasil. Acesso em 15 set.2021.
EMICIDA. Uma biografia de Emicida. 2021a. Disponível em: http://www.emicida.com.br/conheca?lang=ptbr. Acesso em: 10 jul. 2021.
EMICIDA. Emicida. Página inicial. 2021b. Disponível em: http://www.emicida.com.br. Acesso em: 01 jul. 2021.
EMICIDA. Emicida.2021c. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Emicida. Acesso em 01 jul.2021.
EMICIDA - Podpah #171. [s. l.]: [s. n.], 2021d. 1 vídeo (228 min.). Publicado por Podpah. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Q9qxREvAKz8. Acesso em: 26 ago. 2021.
FONSECA, Dandara. A vida amarela de Emicida. Revista Trip, 04 nov. 2019. Disponível em: revistatrip.uol.com.br/trip/emicida-fala0sobre-seu-novo-disco-amarelo-que-conta-com-fernanda-montenegro-e-zeca-pagodinho. Acesso em: 26 set. 2021.
HIP-HOP: music and cultural movement. 2021. In: LIGHT, Alan; TATE, Greg. Encyclopedia Britannica. Disponível em: https://www.britannica.com/art/hip-hop. Acesso em: 01 jul. 2021.
HISTÓRIA do rap no Brasil. Revista do Rap, 2018. Disponível em: https://www.revistarap.com.br/rap-no-brasil/. Acesso em: 11 dez. 2021.
KARNAL, Leandro. Quem Emicida lê, ouve, reverencia? [s. l.]: [s. n.], 2021. 1 vídeo (59 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bV4P7TThtAI. Acesso em: 10 jul. 2021.
KLUCINSKAS, J.; MOSER, W. A estética à prova da reciclagem cultural. Tradução do original francês por Cleonice Mourão. Scripta, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 17-42, 1. sem. 2017. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/14019. Acesso em: 01 jul. 2021.
LOST LUAN. História do Rap no Brasil. Disponível em: http://www.overmundo.com.br/overblog/historia-do-rap-no-brasil. Acesso em 10 jul.2021.
O CANDOMBLE. As Ervas. Ervas de Exu. Disponível em: ocandomble.com/ervas. Acesso em: 28 set. 2021.
ORFEU Negro. Direção: Marcel Camus. Produção: Sasha Gordine. Rio de Janeiro; Paris; Roma: Versátil, [1959]. DVD.
PESSOA, Fernando. Todas as cartas de amor são ridículas – Álvaro de Campos (Fernando Pessoa). Revista Prosa Verso e Arte, [2017]. Disponível em: https://www.revistaprosaversoearte.com/todas-as-cartas-de-amor-sao-ridiculas-alvaro-de-campos-fernando-pessoa/. Acesso em: 18 jul. 2021.
RAP. In: Dicionário Informal. 16 abr. 2012. Disponível em: dicionarioinformal.com.br/rap. Acesso em: 30 jul. 2021.
ROCHA, Ana Paula. Trocadilho. In: CEIA, Carlos (org.). E-Dicionário de Termos Literários. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 24 dez. 2009. Disponível em: edtl.fcsh.pt/encyclopedia/trocadilho. Acesso em: 01 jul. 2021.
RODRIGUES, V. G. S.; GONZAGA, D. S. O. M. Arruda (Ruta graveolens L.). [Folder 05 da Série Plantas Medicinais]. Porto Velho: Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Embrapa - RO; Centro de Pesquisa Agroflorestal de Rondônia, dez. 2001.
ASSIM Caminha a Humanidade. In: ASSIM CAMINHA A HUMANIDADE. Intérprete: Lulu Santos. Sony; selo BMG Ariola Discos, 1994. 1 LP, faixa 2 lado A (42 min. 46 seg.).
SUJEITO de Sorte. In: ALUCINAÇÕES. Intérprete: Belchior. Rio de Janeiro: Polygram, selo Phillips, 1976. 1 LP, faixa 4, lado A. (37 min. 25 seg.).
TERRAVISTA BRASIL. História do Hip Hop - Música ou Manifestação Social? 03 jul. 2020. Disponível em: terravistabrasil.com.br/historia-do-hip-hop/. Acesso em: 29 set. 2021.
TRAPP, Erin. The Push and Pull of Hip-Hop: A Social Movement Analysis. American Behavioral Scientist, v. 48, n. 11, p. 1482-1495, jul. 2005. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0002764205277427. Acesso em: 01 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.