Portuguese Language Teaching: teach what, for what, why? A problematization in the light of reports of Supervised Internship of undergraduates in Languages
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p31-66Keywords:
Ensino de língua portuguesa, Relatos docentes, Estágio supervisionado, Gêneros textuais, Modos de organização do discursoAbstract
The teaching of the Portuguese language is subject to various injunctions (theoretical-methodological, legal, etc.) and benefits from advances in research in the field of Education, in interface sciences (Psychology, Neuroscience, Ethnography) and disciplinary studies - such as Linguistics Textual, Applied Linguistics. In this scenario, this article shows a preliminary analysis of a corpus consisting of 35 reports, from 43 undergraduates in Languages from a Federal Institute (Ifes), within the discipline Supervised Internship I (2020). In addition to the theoretical choices in relation to the Internship itself (such as PIMENTA; LIMA, 2012), the prevailing methodology, the didactic sequence (SCHNEUWLY; DOLZ; 2004, 2011) and the contribution of the field of Linguistics (MARCUSCHI, ROJO, KOCH; ELIAS, among others), varied nuances emerge. There is a predilection for written genres (33 reports) x two works with oral genres. Among the former, 28 opted for interventions on different textual genres (especially fables and chronicles), to the detriment of teaching grammatical presentation. The modes of organization of the reports (CHARAUDEAU, 2019) show the prevalence of narrativity and argumentativeness, in movements that aim to justify choices, inform procedures, issue positions, add arguments to verify theses.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa das G. C.; ALVES, Leonir P. (Org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10 ed. Joinville, SC: Editora Univille, 2015.
ANTUNES, Irandé Costa. Análise de textos na sala de aula. Elementos e Aplicações. In: MOURA, Denilda. Língua e Ensino: Dimensões Heterogêneas. Alagoas: UFAL, 2000.
BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Trad. Maria E.G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BECHARA, Evanildo. Moderna Gramática Portuguesa. 38. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral II. São Paulo: Pontes, 1989.
BORTONI-RICARDO. Stella M. Leitura e mediação pedagógica. São Paulo: Parábola, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Brasília, 1998
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2019.
DIONISIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. 3ª Ed. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2011.
DOLZ, Joaquim.; NOVERRAZ, Michélle.; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e Org. de R. R. e G. S. C. SP: Mercado das Letras, 2004.
EMEDIATO, Wander. A Enunciação Comunitária dos Gêneros do Discurso. In: EMEDIATO, W.; MACHADO, I. L.; MENEZES, W. (Org.). Análise do Discurso: gêneros, comunicação e sociedade. Belo Horizonte: NAD, UFMG, 2006.
FREIRE, Paulo (1998) Pedagogia do Oprimido. 25ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Compreender: os sentidos do texto. 3ª ed. São Paulo: Contexto, 2018.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Escrever: estratégias de produção textual. 3ª ed. São Paulo: Contexto, 2018.
MACHADO, Ida L. Uma das possíveis aplicações da Semiolinguística: estudo de caso sobre o fenômeno da resiliência. In: EMEDIATO, W.; MACHADO, Ida L.; LARA, Gláucia M.P. (Org.). Teorias do Discurso. Novas Práticas e Formas Discursivas. São Paulo: Pontes, 2020.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e Análise do Discurso. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2014.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARCUSHI, Luiz A.; XAVIER, Antonio C. Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Práticas narrativas como espaço de construção de identidades sociais: uma abordagem socioconstrucionista. In: RIBEIRO, B. T.; LIMA, C.; DANTAS, M. T. (Org.) Narrativa, identidade e clínica. Rio de Janeiro: IPUB, 2001.
NEVES, Maria Helena M. Gramática na escola. São Paulo: Contexto, 1990.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Texto e discurso. Organon, Revista do Instituto de Letras da UFRGS. v. 9, n. 23, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/organon/article/view/29365/18055.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade, teoria e prática? São Paulo: Cortez, 1994.
PIMENTA, S. G. LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 7ª. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2012.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola, e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
PEREIRA, Selma L. A.; SIMÕES, Alex C. (Org.). Estágio Supervisionado em Letras: relatos de experiência no Ensino Fundamental II. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. 229 p.
PEREIRA, Selma L. A.; BARROS, Ev’Ângela B. R. de. “Os modos de dizer do/no relato de experiência do Estágio Supervisionado em Letras: um acontecimento discursivo e dialógico”. Congresso Internacional de Formação de Professores. Anais... UFBA/UNEB. nov. 2022.
VOLÓCHINOV, Valentin. A interação discursiva. In: VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad.: Sheila Grillo; Ekaterina Vólkova Américo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.