Ainda em torno da escrita no ensino superior: demandas para o ensino e a pesquisa
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2017v21n43p9Keywords:
Linguística, Ensino, Pesquisa, Letramento,Abstract
Neste texto, cuja versão em inglês se apresenta na sequência, buscamos abordar questões de interesse ao projeto Capes-Cofecub intitulado “Discurso acadêmico na pesquisa e no ensino: questões em torno da apropriação da palavra de outrem” (nº. 834/15), o qual se mostra igualmente contemplado na organização deste número da revista Scripta.Downloads
References
BARTON, David; HAMILTON, Mary. Local Literacies. London: Routledge, 1998.
BAYNHAM, Mike. Literacy Practices: Investigating Literacy in Social Contexts. London: Longman, 1995.
BOCH, Françoise. Former les doctorants à l’écriture de la thèse en exploitant les études descriptives de l’écrit scientifique. Linguagem em (Dis)curso, [S.l.], v. 13, n. 3, p. 543-568, May 2014. ISSN 1982-4017. Available at: <http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2158/1554>. Accessed on: Nov. 21, 2015.
BOURDIEU, Pierre. Language and Symbolic Power. Translated by G. Raymond and M. Adamson. Cambridge, Mass.: Polity Press, 1991.
CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves. O modo heterogêneo da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves. As perspectivas etnográfica e discursiva no ensino da escrita: o exemplo de textos de pré-universitários. Revista da ABRALIN, v. especial, p. 333‑356, 2011.
DELCAMBRE, Isabelle; LAHANIER-REUTER, Dominique. Discurso de outrem e letramentos universitários. In: RINCK, Fanny; BOCH, Françoise; ASSIS, Juliana Alves (Org.). Letramento e formação universitária: formar para a escrita e pela escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015. p. 225-250 (Série Ideias Sobre Linguagem).
FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.
FAIRCLOUGH, Norman. Critical Discourse Analysis: the critical study of language. London: Longman, 1995.
FIAD, Raquel Salek. Reescrita, dialogismo e etnografia. Linguagem em (Dis)curso, [S.l.], v. 13, n. 3, p. 463-480, May 2014. ISSN 1982-4017. Available at: <>. Accessed on: Feb. 30, 2016.
GROSSMANN, Francis. Por que e como as coisas mudam? Padronização e variação no campo do discurso científico. In: RINCK, Fanny; BOCH, Françoise; ASSIS, Juliana Alves (Org.). Letramento e formação universitária: formar para a escrita e pela escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015. p. 97-128 (Série Ideias Sobre Linguagem).
HENDERSON, Robin; HIRST, Elizabeth. Reframing academic literacy: Re-examining a short course for “disadvantaged” tertiary students. English teaching: practice and critique, v. 6, n. 2, p. 25-38, 2006.
HYLAND, Ken. Disciplinary identities: Individuality and community in academic discourse. New York; Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
KRESS, Gunther. Before writing: rethinking the paths to literacy. London: Routledge, 1997.
KRESS, Gunther. Thinking about meaning and learning in a world of instability and multiplicity. Pedagogies. An international journal, v. 1, p. 19-34, 2007.
LATOUR, Bruno; WOOLGAR, Steve. Laboratory life: the construction of scientific facts. 2nd ed. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1986.
LEA, Mary. R.; STREET, Brian V. The “Academic Literacies” model: theory and applications. Theory into practice, v. 45, n. 4, p. 368-377, 2006.
LILLIS, Theresa; SCOTT, Mary. Defining academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics, v. 4, n. 1, p. 5-32, 2007. Disponível em: 10.1558/japl.v4i1.5, Equinox online.
MALINOWSKI, Bronislaw. O problema do significado em linguagens primitivas. In: OGDEN, C. K.; RICHARDS, I. A. (Ed.). O significado de significado. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1979. p. 295‑330. Original publicado em 1923.
REUTER, Yves. Analyser les problèmes de l’éscriture de recherche en formation. Pratiques, n. 121‑122, p. 9-27, 2004.
STREET, Brian V. Literacy in Theory and Practice. London: Cambridge University Press, 1984.
STREET, Brian V. The implications of the new literacy studies for education. In: GOODMAN, S.; LILLIS, T.; MAYBIN, J.; MERCER, N. (Ed.). Language, literacy and education: a reader. Stoke on Trent: Trentham Books, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.