On the most impure invention: an Orpheus montage by Herberto Helder

Authors

  • Mariana Pereira Guida Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2020v24n52p165-186

Keywords:

Herberto Helder, Orpheus, Image, Montage

Abstract

This article draws on the myth of Orpheus as a topic repeatedly recovered in modern poetry to analyze two possibilities for reading the Thracian poet in the work of the poet Herbeto Helder. The central hypothesis is that, although distinct, both hold the implication of metamorphosis and finitude engendered by metaphor in the design of the continuous poem, in view of writing as a paradoxical procedure of inscription and erasure articulated by image and sound in the enunciation lyric. Therefore, the obscurity inscribed in the authorial gesture will be examined from the point of cut in cinematographic montage, considering the filmic feature of Helder’s poetry the way in which it appropriates the myth of Orpheus from the poetic recitation as a force that operates in the perspective of a radical alterity, founder of a specific language, in which origin and end simultaneously condition interdiction and openness to meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLOA, Emmanuel. Virada icônica: um apelo por três voltas no parafuso. MODOS. Revista de História da Arte, v. 3, n. 1, p. 91-113, 2019.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva,
1987.
BELO, Ruy. Na senda da poesia. 2. ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 2002
BLANCHOT, Maurice. A Inspiração. In: O Espaço Literário. Rio de Janeiro: Rocco, 1987, p.161-188.
BLUMENBERG. Hans. The legitimacy of the modern age. (Studies in contemporary German social thought). Trad.: Robert M. Wallace. Massachusetts: MIT Press, 1983.
BLUMENBERG, Hans. Imitação da natureza. Contribuição à pré-história da ideia do homem criador. Tradução: Luiz Costa Lima. In: LIMA, Luiz Costa Lima (org.). Mímesis e a reflexão contemporânea. Rio de Janeiro: EdUerj, 2010, p.87-135.
BLUMENBERG, Hans. Teoria da não conceitualidade. Tradução: Luiz Costa Lima. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.
BRUNEL, Pierre. As vocações de Orfeu. In: BRICOUT, Bernadette (Org.). O olhar de Orfeu: os mitos literários do Ocidente. Tradução: L. O. Benoit. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. p. 39-62.
COMPAGON, Antoine. O trabalho da citação. Tradução Cleonice Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.
COMPAGNON, Antoine. Os cinco paradoxos da modernidade. Trad. Cleonice Mourão, Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
EIRAS, Pedro. Esquecer Fausto: a fragmentação do sujeito em Raul Brandão, Fernando Pessoa, Herberto Helder e Maria Gabriela Llansol. Porto: Campo das Letras, 2005.
FRIEDRICH, Hugo. A estrutura da lírica moderna. Tradução: Marise Curioni. São Paulo: Duas Cidades, 1978.
GUSMÃO, Manuel. HH^2: In: Revista Textos Pretextos, Lisboa, n. 17: Herberto Helder, p. 56-58, outono-inverno 2012.
______. A Estrela Plenária. In: GUSMÃO, Manuel. Tatuagem e Palimpsesto: da Poesia em Alguns Poetas e Poemas. Lisboa: Assírio e Alvim, 2010, p.367-387.
HASSAN, Ihab. PRELUDE: Lyre Without Strings. In: HASSAN, Ihab. Dismemberment of Orpheus: toward a postmodern literature. 2th ed. Wisconsin: University of Wisconsin Press, 1982, p. 3-23.
HELDER, Herberto. Photomaton & Vox. Lisboa: Assírio & Alvim, 1995.
HELDER, Herberto. Poemas Canhotos. Lisboa: Assírio & Alvim, 2015.
HELDER, Herberto. Poemas Completos. Rio de Janeiro: Tinta da China, 2014.
HELDER, Herberto. Texto em forma de “auto-entrevista” publicado no jornal Público, 4 de Dezembro de 1990, pp. 29-31.
HELDER, Herberto. Vinte e cinco cartas, apresentadas por Gastão Cruz. Relâmpago, Lisboa, n. 36-37, Abr./Out., p. 137-195, 2015b.
LOPES, Silvina Rodrigues. A inocência do devir: ensaio a partir da obra de Herberto Helder. Lisboa: Edições Vendaval, 2003.
MARTELO, Rosa Maria. Os nomes da obra: Herberto Helder ou O poema contínuo Documenta, 2016.
NANCY, Jean-Luc. Demanda: Literatura e Filosofia. Florianópolis: Ed. UFSC; Chapecó: Argos, 2016. Trad.: João Camillo Penna, Eclair Antonio Almeida Filho, Dirlenvalder Loyolla.
ROSA, António Ramos. Herberto Helder – poeta órfico. In: ______. Poesia, liberdade livre. Lisboa: Livraria Moraes Editora, 1962, p. 149-157.
SEGAL, Charles. Orpheus: the myth of the poet. Baltimore, Maryland: The Johns Hopkins Press Ltd., London. 1989
SISCAR, Marcos. "Responda, cadáver": o discurso da crise na poesia moderna. Alea, Rio de Janeiro,v. 9, n. 2, p. 176-189, Dec. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-106X2007000200003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: Agosto de 2020.

Published

2020-12-18

How to Cite

GUIDA, Mariana Pereira. On the most impure invention: an Orpheus montage by Herberto Helder. Scripta, Belo Horizonte, v. 24, n. 52, p. 165–186, 2020. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2020v24n52p165-186. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/24601. Acesso em: 1 oct. 2025.