Maria Tereza: a Solo-Body in Noise and Blackness

Authors

  • Fabiana Oliveira de Jesus Pontíficia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2020v24n52p403-424

Keywords:

Maria Tereza, Black Woman, Writing, Poetry

Abstract

This essay aims to present the trajectory of the São Paulo poet Maria Tereza, writer of three books: Ruídos (Noises), Negrices em Flor and Vermelho (Red). In this presentation, the focus is on the representation of the female black body exposed in the verses, and on the multiartist, who inserts, in her writing, the perception of the world through her afro brazilian eyes. Her writing chooses its precursors, showing its readings of black women and telling, through its verses, its escrevivência. Revealing then, her ancestry and giving voice, through her poetry, to the black women who came before her and made room for those who came after. Finally, her writing is the embodiment of her solo body.

*original term, coined by Conceição Evaristo, that means something like "writing + life experience" of a afro-brazilian woman

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana Oliveira de Jesus, Pontíficia Universidade Católica de Minas Gerais

Pontifícia Universidade Católica (PUC Minas). Mestre em Literaturas de Língua Portuguesa pela PUC Minas. Atualmente é doutoranda em Literaturas de Língua Portuguesa pela mesma instituição. Bolsista FAPEMIG. ORCID: 0000-0001-88666

References

CÔRTES, Cristiane. Diálogo sobre escrevivência e silêncio. In: DUARTE, Contância Lima; CÔRTES, Cristiane; PEREIRA, Maria do Rosário A. (Ed). Escrevivências: Identidades, gênero e violência na obra de Conceição Evaristo. Belo Horizonte: Idea, 2016 p.51-60.

EVARISTO, Conceição. Gênero e Etnia: uma escre(vivência) da dupla face. In: MOREIRA, Nadilza Martins de Barros; SCHNEIDER, Diane (Ed.). Mulheres no mundo, etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Idéia, 2005. P. 201-212.

FANON, Frantz. Pele negras, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

JESUS, Maria Tereza Moreira. Ruídos. São Paulo: Com Arte, 2002.

Maria Tereza Moreira de Jesus (1974-2010). A atriz negra que se lançou em alto-mar. Da Redação. São Paulo, sexta-feira, 30 de abril de 2010. Folha de São Paulo. Caderno “Cotidiano”. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/cotidian/ff3004201025.htm. Acesso em 25 de setembro de 2017.

MOREIRA, Terezinha Taborda. Uma poética do inacabamento: a escrita literária de Maria Tereza: Aletria: Revista de estudos de Literatura, 30(2), 39-58. https://doi.org/10.17851/2317-2096.30.2.39-58

REIS, Mauricio de Novais e ANDRADE, Marcilea Freitas Ferraz de. O pensamento decolonial: análise, desafios e perspectivas. In: v. 17 n. 202 (2018): Revista Espaço Acadêmico, n. 202, março de 2018

SPIVAK, Gayatri Chacravorty. Pode o subalterno Falar ? 1. Ed. Trad. Sandra Regina Goulart Almeida: Marcos Pereira Feitosa; André Pereira. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.

TEREZA, Maria. Negrices em Flor. São Paulo: Edições Toró, 2007.

TEREZA, Maria. Vermelho. São Paulo: Editora 34, 2009.

Published

2020-12-18

How to Cite

JESUS, Fabiana Oliveira de. Maria Tereza: a Solo-Body in Noise and Blackness. Scripta, Belo Horizonte, v. 24, n. 52, p. 403–424, 2020. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2020v24n52p403-424. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/24629. Acesso em: 1 oct. 2025.