The construction of an aesthetically and ideologically imagined Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n55p183-211Keywords:
Modernismo, Vanguarda, Nação, Consciência Nacional, Literatura BrasileiraAbstract
Mário de Andrade recalls, twenty years after the Week of Modern Art, the founding character of a national spirit to be attributed to modernism, without which the awareness of Brazilian nationality would not have developed. Considering Benedict Anderson's thought about the concept of nation and national consciousness, we revisit some nodal points of Andrade’s work to critically problematize his conviction on the national question to be stemming from modernism. Another equally important author among the early modernists is Oswald de Andrade, who contributes to the attempt to form Brazil’s identity. The vanguardist content of the Brazilian modernist movement is also jeopardized with the confrontation between Marinetti's futurism and Oswald's absorption of it, emphasizing the modernist paradoxes in their avant-garde and national nuances. Close to the celebration of the centenary of the Week, we raise important critical questions about modernism, with no intention to disregard the movement's aesthetic-literary quality.
Downloads
References
AMARAL, Aracy. A imagem da cidade moderna: o cenário e seu avesso. In: FABRIS, Annateresa (org.). Modernidade e modernismo no Brasil. Campinas: Mercado de Letras, 1994. p.89-95.
ANDERSON, Benedict. Nação e consciência nacional. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. São Paulo: Ática, 1989.
ANDRADE, Mário de. Macunaíma o heroi sem nenhum caráter. 28. ed. Belo Horizonte: Villa Rica Editoras Reunidas Ltda., 1992.
ANDRADE, Mário de. O movimento modernista. In: ANDRADE, Mário de. Aspectos da literatura brasileira. 5. ed. São Paulo: Martins, 1974. p.231-255.
ANDRADE, Oswald. Pau-Brasil. 7. ed. São Paulo: Globo, 2001.
ANDRADE, Oswald. Manifesto da poesia pau-brasil. In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 1992. p.326-331.
ANDRADE, Oswald. Manifesto antropófago. In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 1992. p.353-360.
AVILA, Affonso. O poeta e a consciência crítica. Petrópolis: Vozes, 1969.
BALYKOVA, Kristina (org.). Índio não fala só tupi: uma viagem pelas línguas dos povos originários no Brasil. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2021.
BOMENY, Helena. Guardiães da razão: modernistas mineiros. Rio de Janeiro: EdUFRJ; Tempo Brasileiro, 1994.
BOSI, Alfredo. Pré-modernismo e modernismo. In: BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Cultrix, 1994. p.301-379.
CAMPOS, Haroldo. O sequestro do barroco na formação da literatura brasileira: o caso Gregório de Matos. São Paulo: Iluminuras, 2011.
CAMPOS, Haroldo de. Uma poética da radicalidade. In: ANDRADE, Oswald. Pau-Brasil. 7. ed. São Paulo: Globo, 2001. p.7-53.
CANDIDO, Antonio. Introdução. In: CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira. 6. ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 1981. p.21-39.
CANDIDO, Antonio. Lembrança de Mário de Andrade; Oswald viajante. In: CANDIDO, Antonio. O observador literário. São Paulo: Conselho Estadual de Cultura, 1959. p. 83-88; p. 89-93.
CANDIDO, Antonio. Digressão sentimental sobre Oswald de Andrade. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1970. p. 57-87.
COSTA LIMA, Luiz. Lira e antilira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
FABRIS, Annateresa. Modernidade e vanguarda: o caso brasileiro. In: FABRIS, Annateresa (org.). Modernidade e modernismo no Brasil. Campinas: Mercado de Letras, 1994. p.9-25.
FIGUEIREDO, Eurídice. Representações da etnicidade: perspectivas interamericanas de literatura e cultura. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2010.
HELENA, Lúcia. Uma literatura antropofágica. 2. ed. Fortaleza: Edições UFC, 1983.
ASSIS, Joaquim Maria Machado de. Literatura brasileira: instinto de nacionalidade. In: ASSIS, Joaquim Maria Machado de. Critica litteraria. Rio de Janeiro; São Paulo; Porto Alegre: W. M. Jackson Inc. Editores, 1938. p.133-154.
MARINETTI, Filippo Tommaso. Manifesto do Futurismo. In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 1992. p.91-2.
MORAES, Eduardo Jardim de. A estética de Mário de Andrade. In: FABRIS, Annateresa (org.). Modernidade e modernismo no Brasil. Campinas: Mercado de Letras, 1994. p.133-144.
PORTELLA, Eduardo. Romantismo e modernidade. In: PORTELLA, Eduardo et. al. O período moderno. Rio de Janeiro: Museu Nacional de Belas Artes, 1981. p.21-29.
PRADO, Paulo. Poesia Pau-Brasil. In: ANDRADE, Oswald. Pau-Brasil. 7. ed. São Paulo: Globo, 2001. p. 57-60.
ROCHA, João Cezar de Castro. Machado de Assis: por uma poética da emulação. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
SANTIAGO, Silviano. A permanência do discurso da tradição no modernismo. In: SANTIAGO, Silviano. Nas malhas da letra. Rio de Janeiro: Rocco, 2002. p.108-144.
SOUZA, Eneida Maria de. A pedra mágica do discurso. 2. ed. Belo Horizonte: EdUFMG, 1999.
SÜSSEKIND, Flora. Cenas de fundação. In: FABRIS, Annateresa (org.). Modernidade e modernismo no Brasil. Campinas: Mercado de Letras, 1994. p.67-87.
TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia e modernismo brasileiro. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.