The Chronicle of Benjamim Costallat: A New Literature Idea for the Expansion of the Reader Public Through Carioca Newspapers in the 1920’s

Authors

  • Andréa Portolomeos UFLA

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n55p350-380

Keywords:

Benjamim Costallat, Crônica, Formação de leitores, Nova concepção de cultura e literatura

Abstract

This article discusses the production of Benjamim Costallat as a columnist for newspapers in Rio de Janeiro (carioca newspapers) in the 1920s who, in dialogue with discussions held in Europe, especially by Futurism, took on a project to expand the readership of literature among us, mitigating the effects of a conservative modernization practiced by the rulers of the Old Republic. Costallat conceived that, alongside the urbanization of the early 20th century, there was a change in the sensibility of the new large urban agglomerations. This idea sets his texts, ushering in his chronicles a language marked by speed and image in the new city scenery, unprecedented in the Brazilian literary universe. The article intends to address how the chronicler works opposing the traditional concept of culture and literature, giving rise to an important aesthetic rupture in Brazil which implied - in addition to an exclusive renewal of artistic language - the use of new media, such as newspapers and new technologies, such as cinema. Costallat's production constitutes a new literary manifestation in the 1920s that should not be strictly evaluated according to the aesthetic criteria adopted by canonical modernist criticism. It is necessary to analyze these texts, from other perspectives, which escape the conventionality of traditional art categories under penalty of denying the reinvention of an avant-garde practice in Brazil that sheds light on the incongruities of an authoritarian modernization project among us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andréa Portolomeos, UFLA

Universidade Federal de Lavras (UFLA). Doutora, professora associada na graduação e pós-graduação em Letras. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7298-5695.

References

BAUDELAIRE, Charles. Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2006

BAUDELAIRE, Charles. Salão de “1859”. In: A Modernidade de Baudelaire. Apresentação de Teixeira Coelho. Trad. Suely Cassal. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

BENJAMIN, Walter. A modernidade e os modernos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1975

BERGMAN, Pär. Modernolatria e Simultaneità. Upsala: Svenska Bokförlaget, 1962.

BERNARDINI, Aurora Fornoni (org). O Futurismo Italiano. São Paulo: Perspectiva, 1985.

BEUVE, Sainte. Le siècle du progrès. Paris: Hermann, 1992.

BÜRGER, Peter. Teoría de la Vanguardia. Editorial Las Cuarenta: Buenos Aires, 2019.

COELHO, Teixeira. A modernidade de Baudelaire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

COSTALLAT, Benjamin. Depois da meia noite... Rio de Janeiro: Guanabara, 1922.

COSTALLAT, Benjamin. Cock-tail. Rio de Janeiro: Leite Ribeiro, 1923.

COSTALLAT, Benjamin. Mutt, Jeff & Cia (crônicas). Rio de Janeiro: Leite Ribeiro, 1922

COSTALLAT, Benjamin. Mistérios do Rio. Rio de Janeiro: Biblioteca Carioca, 1990.

COSTALLAT, Benjamin. Dora, pedacinho de gente... Rio de Janeiro: Guanabara, 1924

COUTINHO, Afrânio. A literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Global, 2001.

JAY, Martin. ¿qué significa estetizar la política? In: JAY, Martin. Campos de Fuerza. Entre la historia intelectual y la critica cultural. Buenos Aires/ Argentina/ Mexico/ Barcelona: Paidós, 2003. 143-165.

LAURITO, Ilka; BENDER, Flora. Crônica. História. Teoria e Prática. São Paulo: Scipione, 1993.

LUSTOSA, Isabel (org.). Introdução. In: FRADIQUE, Mendes. História do Brasil pelo método confuso. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

MICHELI, Mario de. Le avanguardie astistiche del Novecento. Milano: Feltrinelli, 2003.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 2001.

ORTIZ, Renato. Cultura e modernidade. São Paulo: Brasiliense, 1991.

PASSOS, Marta. O canto da sereia: as crônicas de José de Alencar na formação de um público leitor e na definição de hábitos e costumes na sociedade. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.

SCHWARTZ, Jorge. Vanguarda e cosmopolitismo. São Paulo: Perspectiva, 1983.

SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas Latino-America. São Paulo: Iluminuras/ Edusp/ FAPESP, 1995.

SILVA, Mauricio. Benjamin Costallat: o primeiro autor Kitsch da literatura brasileira. Ciência e Letra. Porto Alegre, n. 20, p.101-108, 1997.

SUSSEKIND, Flora. Cinematógrafo de Letras. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

Published

2022-01-11

How to Cite

PORTOLOMEOS, Andréa. The Chronicle of Benjamim Costallat: A New Literature Idea for the Expansion of the Reader Public Through Carioca Newspapers in the 1920’s. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, n. 55, p. 350–380, 2022. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2021v25n55p350-380. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/27197. Acesso em: 21 oct. 2025.