Dois artistas de Minas Gerais na Semana de Arte Moderna: revisão e descentramento do modernismo de 22
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n55p212-246Keywords:
Semana de Arte Moderna, Agenor Barbosa, Zina Aita, Participação de Minas GeraisAbstract
This article brings to the scene the participation of two artists from Minas Gerais in the Week of Modern Art: the poet Agenor Barbosa and the painter Zina Aita. Currently unknown, Barbosa and Aita are part of the list of those excluded from studies on the art festival. In current studies about the Week of Modern Art, the idea that proposes the episteme of “this side of the line” as the only one to be followed prevails, as Boaventura de Sousa Santos (2007) well founded. The participation of Minas Gerais, erased by history, can be seen as the voice of the other side. Barbosa took to the stages of the Municipal Theater the integration of symbolism with the “new art”; Zina Aita presented in her paintings the influences of the European avant-garde and eccentric colorism in dialogue with the Minas Gerais baroque.
Downloads
References
AMARAL, Aracy. Artes plásticas na Semana de 22. 5. ed. São Paulo, SP: Editora 34, 1998.
AMARAL, Tarsila. Pintura Pau Brasil e Antropofagia. Revista Anual do Salão de Maio. São Paulo, n 1, 1939.
AMARAL, A. O modernismo brasileiro e o contexto cultural dos anos 20. Revista USP, (94), 9-18, 2012, disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i94p9-18. Acesso em 13 nov. 2021.
ANDRADE, Mário de. Folhas mortas. In: BATISTA, Martha Rossetti et al. Brasil: primeiro tempo modernista – 1917/29; documentação. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros – USP/IEB, 1972
ANDRADE, Mário de. “O movimento modernista” In: Aspectos da literatura brasileira. 5ª ed. , São Paulo, Matins, 1974, p. 235.
BOAVENTURA, Maria Eugênia (org.). 22 por 22. A Semana de Arte Moderna vista pelos seus contemporâneos. São Paulo: EDUSP, 2000.
Brito, Mário da Silva. História do modernismo brasileiro: antecedentes da Semana de Arte Moderna. São Paulo: Civilização Brasileira. 4ª ed., 1974.
CURY, Maria Zilda Ferreira. Horizontes modernistas: o jovem Drummond e seu grupo em papel jornal. Belo Horizonte: Autêntica, 1998. p. 79.
ELIOT, T.S. O que é poesia menor. Disponível em https://pt.scribd.com/document/370547174/O-Que-e-Poesia-Menor-T-S-Eliot. Acesso em 13 nov. 2021.
GONÇALVES, Marcos Augusto. 1922. A Semana Que Não Terminou. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
MARQUES, Ivan. Cenas de um Modernismo de Província. Drummond e outros rapazes de Belo Horizonte. São Paulo: USP, Editora 34.
MATTOS, Aníbal. Uma artista belo-horizontina. Diário de Minas, Belo Horizonte, 20 jan. 1920.
MILLIET, Sérgio. Uma Semana de Arte Moderna em São Paulo. A jovem literatura brasileira. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, 1992. p. 199-2190.
MORAES, Rubens Borba de. Recordações de um sobrevivente da Semana de Arte Moderna. Correio Braziliense, 21 fev.1970.
MOISÉS, Massaud. História da literatura brasileira, v. 3, Modernismo, São Paulo, Cultrix, 2019.
PASINI, Leandro. A Semana de 22 e a poesia. Contradições e desdobramentos. Remate dos Males, Campinas, São Paulo, v. 33, n. 1-2, jan./dez. 2013. p.191-210.
PICCHIA, Menotti del. A segunda batalha. Correio Paulistano. p. 04, 15 fez. 1922.
REBELLO, Ivana Ferrante e PAULA, Fabiano Lopes de. Uma tristeza min eira numa capa de garoa. Agenor Barbosa: um poeta mineiro na Semana de Arte Moderna. 1ed. Belo Horizonte, ed. Ramalhete, 2020. p. 171.
SOUZA SANTOS, Boaventura de. Para além do pensamento abissal. Novos estudos CEBRAP, nov. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc/?lang=pt. Acesso em: 18 ago. 2021.
THALASSA, Ângela. Correio Paulistano. O primeiro diário de São Paulo e a cobertura da Semana de Arte Moderna. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
VIEIRA, Ivone Luzia. Vanguarda modernista nas artes plásticas: Zina Aita e Pedro Nava nas Minas Gerais da década de 20. Tese (Doutorado em Artes) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.
VIEIRA, Ivone Luzia. Exposições de arte moderna no Brasil do século XX: a dialética dos ciclos. Comitê brasileiro de história da arte, 26., 2007, p. 342-352.
REBELLO, Ivana Ferrante e PAULA, Fabiano Lopes de. Uma tristeza mineira numa capa de garoa. Agenor Barbosa: um poeta mineiro na Semana de Arte Moderna. 1ed. Belo Horizonte, ed. Ramalhete, 2020. p. 171.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.